۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸
کد خبر: ۵۹۳۰۷۴
مدیر مدرسه علمیه نبی اکرم:

خون‌ شهدای ۱۹ دی به پای درخت انقلاب ریخت

خون‌ شهدای ۱۹ دی به پای درخت انقلاب ریخت
حجت الاسلام دهقانی گفت: عاقبت خون‌های به ناحق ریخته شده در ۱۹ دی، ریشه حرکت مهم و سرنوشت ساز انقلاب شد و رژیم پهلوی را به ویرانی کشاند.

حجت الاسلام فرهاد دهقانی مدیر مدرسه علمیه نبی اکرم(ص) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره قیام ۱۹ دی سال ۵۶ گفت: قیام ۱۹ دی که انتهای چند روز تظاهرات مردم قم بود و سرانجام به این روز خونین یعنی ۱۹ دی ماه سال ۱۳۵۶ رسید، نقطه عطفی در تاریخ ایران به وجود آورد.

وی افزود: اگر ریشه سرنگونی شاه مخلوع ایران را در همین روز خونین بدانیم بیراهه نرفته ایم؛ امام علی(ع) در کتاب شریف نهج البلاغه و در نامه ۵۳ (که زیبایی‌های تمام نامه‌های نهج البلاغه در آن نهفته است) به جناب مالک می‌فرمایند "فلا تقویَنَّ سلطانک بسفک دم حرام فإن ذلک مما یضعفه و یوهنه بل یزیله و ینقله؛ حکومت خود را با ریختن خونی به حرام نیرومند مکن که خون به حرام ریختن، قدرت را به ناتوانی و سستی می‌کشاند و دولت را از صاحب آن به دیگری بگرداند".

مدیر مدرسه علمیه نبی اکرم(ص) ابراز داشت: عاقبت خون‌های به ناحق ریخته شده در روز ۱۹ دی ۵۶، ریشه حرکت مهم و سرنوشت ساز انقلاب شد و عاقبت گریبان رژیم پلوی را گرفته، ستون های حکومت آنها را لرزاند و آن را به ویرانی کشاند.

وی در ادامه بیان داشت: یکی از عواملی که سبب به وجود آمدن این قیام مبارک شد مرگ مشکوک سید مصطفی خمینی(ره) فرزند فقیه و عارف حضرت امام خمینی(ره) بود که به دنبال آن امام راحل فرمود مرگ سید مصطفی از الطاف خفیه الهی بود که به مناسبت این شهادت مراسمات برگزار شد و اعتراضات زیادی صورت گرفت.

حجت الاسلام دهقانی اظهار داشت: از طرفی شاه برای تخریب چهره امام دست به اقداماتی زد که تک تک آنها آتشی شد و به دامن آلوده خود پهلوی افتاد؛ از جمله این اقدامات مقاله ای بود که در اواسط دی ماه به دستور شاه در روزنامه اطلاعات با مضامین تحریک آمیز و تندی علیه امام نوشته شده بود.

وی در ادامه بیان داشت: هوشیاری مراجع و مردم سبب شد از این فرصت استفاده کرده، با بصیرت تمام حرکت کنند و با یک اتحاد کم نظیری اهانت به امام را اهانت شخص ندانسته و آن را اهانت به دین و همه مراجع شمردند.

مدیر مدرسه علمیه نبی اکرم(ص) در پایان خاطرنشان کرد: عاقبت در روز ۱۹ دی ماه رژیم پهلوی دست به کشتاری زد که هویت خود را برای مردم و تمام جهانیان آشکار کرد./۹۶۹/ت302/ب1

ارسال نظرات