۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۷
کد خبر: ۵۹۲۹۵۲
استاد حوزه علمیه:

شرط دست یافتن به حقیقت قرآن طهارت باطن است

شرط دست یافتن به حقیقت قرآن طهارت باطن است
استاد حوزه علمیه گفت: برای رسیدن به قرآن معقول باید طهارت باطن داشته باشیم و الا از محالات است که به حقیقت آن دست یابیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله حسن منفرد استاد اخلاق حوزه علمیه تهران، امروز در مدرسه علمیه آیت الله ایروانی به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: قرآن کریم ابتدا مستقیما به قلب مبارک پیامبر اعظم(ص) پس از آن به زبان مبارک شان و در نهایت به کتابت رسید و قرآن مکتوب گردآوری شد.

حقیقت قرآن رسیدن به چشمه سار معرفت است

وی در بیان حقیقت قرآن افزود: حقیقت قرآن چیزی جز ذات اوراق متبرک قرآن و کلام وحی است، حقیقت قرآن وجه ناطقیت آن که همان اهل بیت(ع) عصمت و طهارت است قلمداد شده است.

آیت الله منفرد خاطر نشان کرد: با توجه به دستورات صادره و نص صریح آیات قرآن حتی قرآن مکتوب را بدون طهارت نباید لمس کنیم، قرآن ناطق و معقول که جای خود دارد.

برای رسیدن به قرآن معقول باید طهارت باطن داشته باشیم

وی در ادامه افزود: برای رسیدن به قرآن معقول باید طهارت باطن داشته باشیم و الا از محالات است که به حقیقت آن دست یابیم.

استاد اخلاق حوزه علمیه تهران گفت: حقیقت قرآن نور محض است و آلودگی های باطنی ظلمت محض اند و باید بدانیم جمع بین متناقضین محال است؛ کسی که ظلمت در خود دارد به نور دست نخواهد یافت.

آیت الله منفرد تاکید کرد: ما تا با معارف آشنا نشویم و خود را به سمت نور محض و زلال سوق ندهیم توانایی دست یافتن به نور را نداریم.

صفای باطن باید چراغ راه علمای صدر اسلام تاکنون باشد

وی با اشاره به احوالات علما در بیان اینکه برخی علما در تاریکی محض و ریاضت محض زندگی خود را می گذراندند خاطر نشان کرد: در احوالات علمایی همچون آیت الله قاضی و از علمای صدر اسلام گرفته تا دوران معاصر برخی از علما با نور باطن به زندگی خود جلوه می دادند و زندگی شان تجلی گاه معرفت نفس بود.

استاد اخلاق حوزه علمیه تهران در پایان با اشاره به شخصیت امام یکی از دلایل پیروزی قیام حضرت امام راحل را صفای باطن ایشان معرفی کرد و گفت: طلاب و روحانیان باید از بنیانگذار انقلاب اسلامی در مسیر جلا دادن به نفس و باطن الگو گیری کنند، امام راحل(ع) با نیروی ایمان، حیای چشم و عفت زبان در خلوت شب و استفاده از مسیر تهجد با عنایات الهی در مسیر پیروزی انقلاب اسلامی قدم گذاشتند./811/پ202/ب1

ارسال نظرات