۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳
کد خبر: ۶۸۷۰۰۳
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

عده ای درصدد تضعیف روحیه «دشمن شناسی» در جامعه هستند

عده ای درصدد تضعیف روحیه «دشمن شناسی» در جامعه هستند
تهران - حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به تلاش عده ای در کشور برای تضعیف روحیه «دشمن شناسی» گفت: متأسفانه برخی مسؤولان نسبت به عملکرد خود پاسخگو نیستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تهران، حجت الاسلام والمسلمین پناهیان، مدیر مدرسه علمیه دارالحکمه در هیأت میثاق شهدا که در دانشگاه افسری امام علی(ع) تهران برگزار شد، بر ضرورت و اهمیت رشد و توسعه علوم انسانی در جامعه تأکید کرد و گفت: همانگونه نخبگان جامعه به دنبال رشته های فنی، ریاضی و پزشکی می روند، باید به سمت علوم انسانی نیز روی بیاورند تا بتوانیم مرزهای دانش در این زمینه حفظ و گسترش دهیم.

وی بر ضرورت احیای طب سنتی در کشور تأکید کرد و گفت: امیدوارم وزارت بهداشت در دولت سیزدهم در بخش درمان و پیشگیری بیماری ها از تجربیات طب سنتی بهره ببرد.

 مدیر مدرسه علمیه دارالحکمه با بیان اینکه دانش های تجربی، مؤیدی بر سخنان دین شده، افزود: بسیاری از نتایج حاصل شده در علوم تجربی با معارف دینی تناسب دارد و این امر فهم و پذیرش دین را آسان تر می کند.

وی با اینکه تجربه در نگاه دین مهم بوده، افزود: دین به معنای تعطیلی عقل نیست، بلکه دین فهم و عقل انسان را فعال می کند و بر طبق اصول عقلانی، احکام دینی صادر می شود.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه بیان کرد: دانش تجربی به متقاعد شدن برای دین کمک می کند، از این رو راهی برای گریز از دین باقی نمانده است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه استقلال و عزت، امری فطری و عقلانی است، گفت: پایگاه عزتمندی و استقلال انسان عقل است اما خداوند و دین به استقلا‌ل‌طلبی انسان کمک خواهد کرد، از این رو فرد کافر، کمک خدا را از دست می‌دهد.

وی با بیان اینکه دین، عقلانیت انسان را توسعه می دهد، گفت: طبق عقل، انتخابات حق هر فرد است، از این رو دین برای عدم شرکت در انتخابات انسان را مؤاخذه خواهد کرد.

مدیر مدرسه علمیه دارالحکمه با بیان اینکه دین تولید انگیزه برای استقلال‌طلبی می کند، افزود: کسب عزتمندی و استقلال طلبی انسان، دشمنان فراوانی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان بیان کرد: بسیاری سعی داشته و دارند که به مردم جامعه این گونه تقلی کنند دشمن وجود ندارد و باید مردم با خیال آسوده و بدون نگرانی از خطر دشمنان زندگی خود را داشته باشند.

وی با بیان اینکه رای رسیدن به استقلال و عزت، مهارتی به نام مسؤولیت‌پذیری نیاز است، گفت: برای افزایش احساس مسؤولیت پذیری باید قوانین کاهش داد و امکان خطای دادن برای انسان ها قائل شد تا تعهد درونی انسان افزایش یابد.

 مدیر مدرسه علمیه دارالحکمه با اشاره به اینکه مشکل جوامع بشری با سیاستمداران این است که از تجربه ها دانش های موجود بهره نمی برند، افزود: بسیاری از استادان و پژوهشگران سیاسی دنیا مطرح کرده بودند که برجام به نتیجه و سرانجام نخواهد رسید.

 وی در ادامه به نقد عملکرد نظام تعلیم و تربیت در مسؤولیت‌پذیر شدن دانش‌آموزان گفت: آموزش و پروش دانش آموزان را بدون مسؤولیت پذیر به بار می آورد و همچنین امروز کنکور به قتل عام استعدادهای جوانان ایرانی تبدیل شده است.

استاد حوزه و دانشگاه تشخیص، تصمیم و خلاقیت را از ویژگی های مسؤولیت‌پذیری توصیف کرد و افزود: دختران در سن 9 سالگی و پسران در 14 سالگی مسؤولیت دینی برعهده آنها گذاشته است؛ از این رو باید رفتار و برخورد ما بعد از سن بلوغ فرزندان تفاوت کند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه انسان های مسؤولیت‌پذیر، خطاها و اشتباهات خود را قبول می کنند، افزود: متأسفانه برخی مسؤولیت عملکرد نامطلوب و فجایعی برای ملت به وجود آوردند، به هیچ وجه قبول نمی کنند و پاسخگوی عملکرد خود نیستند.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹
سخنان جالبی بود. ممنون
0
0