۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۳
کد خبر: ۵۹۴۷۶۹
حجت الاسلام حاجی مقیمی تشریح کرد؛

جزییات آثار ارسالی به همایش کتاب سال حوزه

جزییات آثار ارسالی به همایش کتاب سال حوزه
حجت الاسلام مقیمی حاجی با اشاره به جزییات بیستمین همایش کتاب سال حوزه به تشریح عناوین و رتبه‌های برگزیدگان کتاب سال پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ابوالقاسم مقیمی حاجی دبیر کتاب سال حوزه در بیستمین همایش کتاب سال حوزه و دومین جشنواره مقالات علمی حوزه که امروز در سالن همایش دارالشفا برگزار شد، با اشاره به عناوین و رتبه‌های برگزیدگان کتاب سال حوزه اظهار داشت: در مجموع طی بیست دوره برگزاری این همایش 17 هزار اثر به دبیرخانه که 4326 اثر به مرحله دوم رسیده است و 196 اثر برگزیده و 221 اثر شایسته تقدیر شده است.

وی عنوان کرد: در همایش بیستمین سال کتاب حوزه در 9 محور اقتصاد مقاومتی، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، جمعیت، زن و خانواده، سبک زندگی اسلامی، علوم انسانی اسلامی، فضای مجازی، محیط زیست و منابع و هنر (فلسفه هنر در اسلام) 40 اثر منتخب شده‌اند.

حجت الاسلام مقیمی حاجی ادامه داد: در مجموعه برگزاری ادوار مختلف همایش کتاب سال حوزه، دو هزار کتاب به فرآیند مرحله دوم رسیده بودند که از این میان 195 کتاب به عنوان اثر برتر و240 کتاب به عنوان اثر دوم و شایسته تقدیر شناسایی و معرفی شده اند.

دبیر کتاب سال حوزه افزود: آثار علمی و پژوهشی در زمینه نظریه پردازی به شکل متوسط بوده‌اند، آثار علمی ترویجی در این میان در وضعیت شاخص تناسب موضوع و تطابق با تنیازهای جامعه خوب و در دیگر شاخصه‌ها متوسط ارزیابی می‌شوند.

وی عنوان کرد: در موضوع انقلاب اسلامی علی رغم انتظام بازه زمانی ده سال تنها 132 کتاب و پایان نامه ارسال شده است که تنها 19 کتاب از کیفیت لازم برخوردار بوده‌اند و 2 اثر به بخش نهایی راه یافته و این نشان دهنده ضرورت تلاش بیشتر در این زمینه است.

حجت الاسلام مقیمی حاجی بیان کرد: در انتخاب اعضای داوری و ارزیابان سعی شده که داوران از مراکز مختلف انتخاب شوند و در این مرحله ارزیابی اجمالی و تفصیلی در دو مرحله انجام شد و در نهایت 4 اثر برگزیده 21 اثر تقدیر و 26 اثر شایسته تحسین انتخاب شدند.

حجت الاسلام مقیمی حاجی اظهار داشت: در مجموعه برگزاری ادوار مختلف همایش کتاب سال حوزه، دو هزار کتاب به فرآیند تولید در مرحله دوم رسیده بودند که از این میان 195 کتاب به عنوان اثر برتر و240 کتاب به عنوان اثر دوم و شایسته تقدیر شناسایی و معرفی شده اند.

وی با بیان این که90 درصد نویسندگان آثار ایرانی و ده درصد غیر ایرانی هستند، گفت: در دوره نوزدهم همایش کتاب سال حوزه با توجه به تبلیغات انجام شده، 150 کتاب از کشورهای مختلف اسلامی داشتیم که بیشتر آن متعلق به عراق بود.

حجت الاسلام مقیمی حاجی اضافه کرد: از سال گذشته طبق تصویب شورای برنامه ریزی همایش، مقالات علمی پژوهشی نیز به جشنواره اضافه شده است، امسال در کنار برگزاری همایش کتاب سال حوزه، دومین دوره است که مقالات علمی پژوهشی نیز بررسی و تقدیر می شود.

وی بیان داشت: در حال حاضر 60 فصلنامه علمی پژوهشی از جانب حوزویان منتشر می شود که آثار خود را برای ما دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه ارسال می کنند؛ در همایش بیستم نیز چند اثر در این بخش برگزیده و تجلیل می شوند.

حجت الاسلام مقیمی حاجی افزود: امسال در کنار آثار علمی پژوهشی و ترویجی بر اساس اهداف و ماموریت های حوزوی، یک رده جداگانه برای آثار فرهنگی تبلیغی تصویب شد که ما در این دوره این مساله را اجرایی کردیم.

دبیر علمی همایش کتاب سال حوزه در ادامه اظهار داشت: امسال با توجه به این که مقارن با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هستیم، بخش ویژه ای نیز به منظور تقدیر از آثار مرتبط با انقلاب اسلامی را راه اندازی کردیم که در همایش بیستم از دو اثر به عنوان اثر برگزیده و شایسته تقدیر تجلیل خواهد شد.

حجت الاسلام مقیمی از فعالیت هجده گروهی علمی در همایش بیستم کتاب سال حوزه خبر داد و گفت: در جشنواره بیستم 1172 پایان نامه و کتاب به دبیرخانه همایش ارسال شد که از این تعداد 219 اثر یعنی هجده درصد به مرحله دوم راه یافت.

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 4

/876/پ202/ج

مهدی شاهی
ارسال نظرات