۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۵۸۱۳۷۵
معاون امور طلاب حوزه علمیه کرمان مطرح کرد؛

ضرورت رسیدگی به وضعیت معیشتی اساتید حوزه

حجت الاسلام زمزم زاده یکی از دلایل تضعیف رابطه استاد و شاگرد در حوزه را مشکلات مالی دانست و با بیان این که خیلی از اوقات اساتید به شؤون دیگر روحانیت نیز مشغول هستند بر ضرورت رسیدگی بهتر به وضعیت معیشتی اساتید تأکید کرد.
روح الله زمزم زاده

حجت الاسلام روح الله زمزم زاده معاون امور طلاب حوزه علمیه کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ با اشاره به الزامات اخلاقی طلاب با توجه به آغاز سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه اظهار داشت: همه صاحب نظران و همه افرادی که در حوزه هستند می دانند که بیشترین تأثیر را بر شاگرد استاد می گذارد و نکته ای مفروغ عنه است ولی غالبا اعتراف دارند که این رابطه ضعیف شده است.

وی افزود: خیلی از اوقات متأسفانه رابطه بین شاگرد و استاد به حضور در کلاس و صرف یک درس و بحث ساده ختم می شود و بیش از این رابطه ای نیست که دلایلی هم دارد از جمله این که جوامع شهری ما گسترده شده اند و این گستردگی مشکلات عدیده ای ایجاد کرده که از جمله آنها کمبود وقت اساتید و طلاب برای حاضر شدن در درس است.

حجت الاسلام زمزم زاده اضافه کرد: در قدیم حوزه های علمیه و بیوت اساتید در منطقه محدودی بودند و رفت و آمدها زیاد بود ولی امروزه فاصله های زیادی پیدا شده و منازل شاگردان از منازل اساتید زیاد است، بنابراین خیلی هم حوزه در این آسیب دخیل نیست بلکه این مسأله از لوازم زندگی مدرن است.

وی با بیان این که در گذشته خیلی از درس ها در منازل اساتید برگزار می شد، ابراز داشت: بدون شک امروزه این امکان وجود ندارد به همین جهت برای حل مشکل باید در بلند مدت طرح های جامعی دیده شود که حوزه ها در یک منطقه محدود در کنار هم باشد و این بعد فاصله حل شود.

معاون امور طلاب حوزه علمیه کرمان ابراز داشت: مشکلات دیگری هم داریم از جمله این که معیشت اساتید منجر شده که برخی از آنها برای حل مشکلات مالی به مقدار تدریس در حوزه صبر کنند و به دیگر شؤون روحانیت از جمله منبر و امامت جماعت و مشاوره بپردازند که این مسأله باعث شده وقتی که اساتید باید در حوزه های علمیه بگذارند به دلیل مشکلات نگذارند تا به کارهای دیگر هم برسند.

وی با تأکید بر لزوم حمایت مالی بیشتر از اساتید گفت: به عقیده من باید یک اطمنیان خاطر معیشتی به اساتید داده شود که هم و غم آنها مدارس علمیه باشد و دیگر بخش ها را به دیگر روحانیان واگذار کنند، البته نکته بعدی که باعث این مشکل شده تعدد درس ها و حجم وسیع درس ها و بحث های آموزشی است.

حجت الاسلام زمزم زاده عنوان کرد: غالب اوقات یک استاد باید تمام وقت خود را صرف کند که محدوده درسی تعیین شده را برساند و توان و وقت مشاوره را نداشته باشد، چراکه با توجه به متون زیاد و سنگین حوزه های علمیه تمام وقت اساتید به متن کتاب صرف می شود.

وی با اشاره به ضرورت آزادی و فراغت بیشتر اساتید و کم شدن حجم دروس برای اساتید خاطرنشان کرد: در این صورت اساتید غیر از تدریس به بخش های دیگری از جمله گعده با طلاب نیز روی خواهند آورد تا تأثیراتی که می خواهیم حاصل شود، چراکه می دانیم درس و بحث علمی تنها، تأثیر اخلاقی به آن معنا را ندارد، بنابراین تا جایی که امکان دارد باید این مسأله را حل کنیم که البته این موضوع سیاست های کلی می خواهد./1330/ت302/ب1

ارسال نظرات