۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۴
کد خبر: ۵۷۱۷۰۱
استاد حوزه مطرح کرد؛

توقیت؛ چالشی که منتظران نباید گرفتارش شوند

حجت الاسلام حائری‌پور با بیان این‌که پادزهر عجله تسلیم است،گفت: فرد منتظر تسلیم اداره و مصلحت الهی است، گاهی در خود گذر زمان مصلحتی همچون ‌آماده‌سازی فردی و زمینه‌های ظهور نهفته است.
حجت الاسلام و المسلمین حائری‌پور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدمهدی حائری‌پور عضو هیأت علمی مرکز تخصصی مهدی موعود(عج) در دومین نشست تخصصی از سلسله نشست‌های تخصصی جشنواره ملی مهدویت که ظهر امروز در سالن جلسات مؤسسه آینده روشن برگزار شد، با اشاره به مسأله توقیت در بحث مهدویت اظهار داشت: وجود آسیب‌ها و آفت‌ها در هر آموزه دینی طبیعی است و مؤمنان باید مراقب لغزش‌گاه‌های موجود در مسیر باشند.

عضو هیأت علمی مرکز تخصصی مهدی موعود(عج) ادامه داد: بهترین راه برای ایمن بودن از لغزش‌ها و آسیب‌های موجود در دوران غیبت پناه بردن به قرآن و اهل بیت طاهرین(ع) است.

وی با بیان این‌که بحث ظهور حق و تشکیل دولت ائمه(ع) از گذشته‌های دور و از عصر خود اهل‌بیت(ع) مطرح بوده است، گفت: به همین دلیل شیعیان امام باقر، صادق و ...راجع به امام دوازدهم و زمان ظهور ایشان سؤال می‌کردند.

حجت الاسلام حائری‌پور افزود: البته این امر طبیعی بوده و در دوره حاضر که غیبت کبری است، سؤال از زمان ظهور، پرسش بسیاری از افراد جامعه را شامل می‌شود، اما این امر، یک امر غیبی است و کسی نمی‌تواند با گمانه‌زنی‌ها زمان ظهور را پیدا کند.

وی عنوان کرد: هرچند نشانه‌های ظهور وجود دارد که به دو دسته حتمی و غیرحتمی تقسیم می‌شود، اما باید توجه داشت که نشانه‌های غیرحتمی لزوما محقق نمی‌شود و از سوی دیگر نشانه‌های حتمی همچون خروج سفیانی، خروج سید یمانی، خسف بیداء، قتل نقس زکیه و صیحه آسمانی مربوط به سال ظهور است که هنوز محقق نشده است، بنابراین از طریق نشانه‌های ظهور نمی‌توان به زمان ظهور پی‌برد.

عضو هیأت علمی مرکز تخصصی مهدی موعود(عج) با بیان این‌که نشانه‌های ظهور برای امیدواری شیعیان و فهم میزان نزدیکی به زمان ظهور است، گفت: بنابراین تنها راه آگاهی از زمان ظهور توجه به روایات اهل‌بیت(ع) است.

وی ادامه داد: ائمه(ع) در پاسخ به سؤالات زمان ظهور پاسخ داده‌اند که کسی از زمان ظهور خبر ندارد و این امر مختص پروردگار است و آشکار شدن و از پرده برون آمدن یار غایب از سوی خداوند رقم خواهد خورد و تعیین کنندگان وقت ظهور دروغ‌ می‌گویند.

حجت الاسلام حائری‌پور خاطرنشان کرد: در گذشته  نیز برخی برای زمان ظهور تعیین وقت کرده‌اند که کاملا مشخص است که این پیش‌گویی‌ها دروغ از کار درآمده است.

وی با اشاره به تفاوت تعیین زمان ظهور بیان کرد: گاهی برخی می‌گویند ظهور نزدیک است که کاملا گزاره صحیحی است، اما گاهی به صورت دقیق تعیین زمان می‌کنند که اشتباه و دروغ است.

عضو هیأت علمی مرکز تخصصی مهدی موعود(ع) به روایتی از امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: امام هشتم درباره زمان ظهور حضرت مهدی(عج) می‌فرماید؛ زمان ظهور ایشان مخفی است، کما این‌که زمان قیامت مخفی است و در پایان تصریح فرموده‌اند که ظهور حضرت به صورت ناگهانی خواهد بود.

وی تصریح کرد: به فرموده ائمه، هیچ‌گاه تعیین وقت از جانب ایشان صورت نگرفته است و هرکس تعیین وقت را به اهل‌بیت طاهرین(ع) نسبت دهد، دروغ می‌گوید.

حجت الاسلام حائری‌پور با بیان این‌که یکی از علل و عوامل توقیت و تعیین وقت شتاب‌زدگی است، گفت: منتظر باید هر روز و هر ساعت آماده ظهور حضرت باشد و این مسأله با شتابزدگی متفاوت است، منتظر کسی است که در عین طلب ظهور کردن، صبور بوده و دچار لغزش نشود.

وی مطرح کرد: پادزهر عجله تسلیم است، فرد منتظر تسلیم اداره و مصلحت الهی است، گاهی در خود گذر زمان مصلحتی نهفته است، یکی از مصلحت‌های تأخیر در ظهور، ‌آماده‌سازی فردی و زمینه‌های ظهور است.

عضو هیأت علمی مرکز تخصصی مهدی موعود(عج) تأکید کرد: روایات ما به صراحت از نامشخص بودن زمان ظهور و دروغ بودن تعیین زمان ظهور سخن گفته‌اند، در سیره علمای گذشته و حال هم به شدت با تعیین وقت برخورد و مقابله شده است.

وی در پایان تصریح کرد: توقیت یک چالش است که منتظران نباید گرفتار آن شوند و باید توجه داشت که ضد حالت توقیت، تسلیم امر الهی است./۸۷۶/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات