۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۳
کد خبر: ۵۶۸۲۷۴
کارشناس دینی حوزه:

نشاط‌ حقیقی در جامعه از طریق دین میسر است نه ترویج موسیقی

حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی گفت: در کشور قرآن، راه‌های اصلی نشاط‌‌زایی در جامعه را رها کرده و به دنبال تسکین دهنده‌های مقطعی رفته‌ایم که البته خود این مسکن‌ها به شدت برای روح و جسم انسان مضر هستند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مؤمنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین مؤمنی استاد حوزه علمیه قم و کارشناس دینی، در سلسله جلسات معرفتی ماه رمضان که امروز در مسجد اعظم برگزار شد، در ادامه بحث موانع استجابت دعا اظهار داشت: قمار و غنا دو مورد دیگر از موانع مهم استجابت دعا است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به معنای غنا بیان کرد: غنا آنچیزی است که انسان را از حالت طبیعی خارج می‌کند و حتی موجب تأثر انسان شود، آنچه در عرف وجود دارد مانند برخی از همین ترانه‌ها و موسیقی‌هایی که تحت عنوان موسیقی سنتی گفته می‌شود، مشمول حکم موسیقی می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: باید توجه داشت که پخش شدن یک موسیقی از رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی، دلیلی برای جواز آن نمی‌شود، طبق فتوای رهبر معظم انقلاب هم پخش شدن موسیقی از رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران مجوز شرعی برای گوش دادن به آن نمی‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی با بیان این‌که در خاطرات علمای بزرگ مشاهده می‌شود که در بحث موسیقی بسیار احتیاط می‌کردند، گفت: زیرا کسانی که در وادی سیر الی الله هستند، در اعمال خود بسیار محتاطانه عمل کرده و حتی در مسائل ریز نیز مراقبت می‌کنند تا مرتکب ترک اولی هم نشوند.

این کارشناس دینی با انتقاد از برگزاری و تبلیغ مراسم موسیقی و کنسرت در ایام ماه رمضان بیان کرد: مگر چه ارتباط و سنخیتی بین این ماه مبارک و برگزاری مراسم آوازه‌خوانی و کنسرت وجود دارد که برخی آن را در این ماه به صورت علنی و با افتخار تبلیغ می‌کنند.

وی ادامه داد: مؤسسه‌ای در شهر کیف، پایتخت اوکراین، برای درمان افسردگی، قرآن درمانی را ترویج می‌کردند، درحالی که در کشور قرآن، راه‌های اصلی نشاط‌‌زایی در جامعه را رها کرده و به دنبال تسکین دهنده‌های مقطعی رفته‌ایم که البته خود این مسکن‌ها به شدت برای روح و جسم انسان مضر هستند.

حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی با اشاره به مانعیت قمار در استجابت دعا بیان کرد: ملائکه در خانه‌ای که خمر، دف، تنبور و نرد وجود داشته باشد، وارد نمی‌شوند، منظور از نرد خصوص تخته نرد نیست، بلکه هرچیزی است که به عنوان آلات قمار استفاده می‌شود، در حکم آن است.

وی ادامه داد: امام رضا‌(ع) بر کسی که اهل این بازی‌ها باشد، لعنت فرستاده است، خدواند دعای اهل این خانه را مستجاب نمی‌کند و برکت هم از اهل آن خانه گرفته می‌شود.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم عدم وفای به عهد را مانع دیگر استجابت دعا عنوان کرد و گفت: کسی که عهدشکنی کند و از دایره پرستش خداوند خارج شود، دعایش مستجاب نمی‌شود، شرط اجابت این است که در مسیر بندگی به عهد خود وفا کنید تا خداوند هم به شما وفا کند.

وی در پایان افزود: امیدواری و انجام خواسته از غیر خدا موجب گره افتادن در کار می‌شود، مگر از غیرخدا چه کاری ساخته است تا به او امیدوار باشی، تنها مرجع امیدواری درگاه الهی است که قادر به برطرف کردن نیازها می‌باشد./876/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات