۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۵۶۵۵۳۰
استاد حوزه علمیه قم:

نهی از منکر را با سرزنش اشتباه نگیرید

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی با بیان این‌که سرزنش با نهی از منکر متفاوت است، گفت: امر به معروف و نهی از منکر بر اساس دلسوزی برای طرف مقابل است، اما هدف از سرزنش اغراض شخصی و تحقیر طرف مقابل است.
حسینی قمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین حسینی قمی استاد حوزه علمیه قم در سلسله جلسات معرفتی ماه رمضان که ظهر امروز در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به ضرورت حفظ تقوای الهی اظهار داشت: اگر انسان گرفتار گناه و وسوسه شیطانی شود، نباید باقی پل‌های پشت سر خود را خراب کند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان‌این که انسانی که گرفتار معصیت شده است، بایستی راهی برای بازگشت به سوی حق‌تعالی باقی بگذارد، گفت: حضرت علی(ع) در حکمت 239 نهج البلاغه می‌فرماید؛ «تقوای الهی داشته باش، هرچند مقدار کمی باشد و میان خود و خدا پرده‌ای بیفکن، هرچند نازک باشد».

وی ادامه داد: این توصیه حضرت در حالی است که تقوا هرچه بیشتر باشد، بهتر بوده و انسان را از مهلکه‌ها نجات خواهد داد، بنابراین منظور حضرت این است که وجود تقوای الهی هرچند کم باشد، از نبود آن بهتر است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی ابراز داشت: برخی در جامعه اهل روزه، حجاب یا نماز نیستند، اما بعضی از واجبات دیگر را انجام می‌دهند، این مقدار هم خوب است و به مرور زمان بهتر می‌شود، نباید با لحن تند با چنین فردی برخورد کرد.

وی با تأکید بر این‌که نباید مؤمنی یا مسلمانی را به خاطر گناه سرزنش کرد، گفت: سرزنش با نهی از منکر متفاوت است، امر به معروف و نهی از منکر بر اساس دلسوزی برای طرف مقابل است، اما هدف از سرزنش اغراض شخصی و تحقیر طرف مقابل است.

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: تصور برخی از بخشش خداوند تنبیه و تازیانه است، درحالی که اگر فرد گناه‌کار گناه خود را به‌صورت پنهان نزد خدا برده و توبه کند، فضیلت بیشتری شامل حال او می‌شود و باید توجه داشت که بنای اسلام این نیست که به دنبال کسی باشیم تا بر او حد جاری شود.

وی با تأکید بر بازگشت سریع از گناهان بیان کرد: همان‌گونه که انسان‌های تبهکار مانع جدایی افراد دیگر از محدوده خود می‌شوند، شیطان هم دائما انسان‌ها را از  بازگشت به سوی تقوا باز داشته و او را نسبت به توبه و بخشش خداوند ناامید می‌کند، اگر انسان رذایل اخلاقی خود را فوری ریشه کن نکند، این رذایل تا پای مرگ با او همراه خواهند بود.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی با بیان ‌این‌که امروز برخی مردم را به سمت گناه سوق می‌دهند، گفت: پدر و مادرها نباید فرزندان خود را به خاطر گناهان آنها سرزنش کنند و در صورت انجام نصیحت لازم است، ابتدا چند مورد از امتیازات طرف مقابل گفته شود و در آخر با لحنی آرام و خوش، نصیحت خود را انجام دهند.

وی ادامه داد: زن و شوهر هم باید خوبی‌های یکدیگر را ببینند و با این نگاه نسبت به یکدیگر انتقاد کنند، زیرا در این صورت کنار یک عمل بد، چند امتیاز و فضیلت طرف مقابل دیده می‌شود.

استاد حوزه علمیه قم افزود: باید توجه داشت که تربیت فرزندان نیاز به مطالعه و برنامه ریزی دقیق داشته و این‌گونه نیست که با صرف دعا مشکلات حل شود، بلکه نیازمند مقدمه و برنامه است و به فرزندان به درستی باید تربیت شوند./876/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات