۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
کد خبر: ۵۵۲۰۷۰
حجت الاسلام نورموسوی:

مرکز فقهی ائمه اطهار هیچ کمکی از دولت دریافت نکرده است

مدیر کل روابط عمومی و بین‌الملل مرکز فقهی ائمه اطهار اعلام کرد که این مرکز علمی هیچ گونه کمکی حتی کمک های مقطعی نیز از دولت دریافت نکرده است.
مرکز فقهی ائمه اطهار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید جواد نورموسوی مدیرکل روابط عمومی و بین الملل مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در نشست خبری معرفی فعالیت‌های مرکز فقهی ائمه اطهار که  امروز در این مرکز انجام شد، با اشاره به اینکه مرکز فقهی ائمه اطهار تنها مرکز در حوزه‌های علمیه است که بدون پشتبانی دولت، با استقلال مالی فعالیت می‌کند، گفت: این مرکز تا به حال حتی کمک مقطعی از دولت یا مدیریت حوزه‌های علمیه نگرفته است؛ حضرت آیت الله فاضل لنکرانی و پسر وی، آیت الله جواد فاضل لنکرانی استفاده مراکز حوزوی از اعتبارات دولتی را حرام می‌دانند؛ اعتقاد ایشان بر این است که حوزه علمیه باید با کمک افراد دلسوز به دین کار کند.

وی در بیان تاریخچه‌ای از فعالیت‌های مرکز فقهی ائمه اطهار اظهار داشت: این مرکز 15 سال پیش تأسیس شد؛ در زمان حیات حضرت آیت الله فاضل لنکرانی 4 شعبه داشت که اکنون این شعب به یازده مرکز رسیده است و بیش از 1200 طلبه سطوح عالی، خارج و نخبه در آن در حال تحصیل هستند.

مدیرکل روابط عمومی و بین الملل مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) یک مرکز تخصصی تربیت محقق است که در زمینه تقریب مذاهب اسلامی فعالیت دارد و برای پاسخگویی به شبهات در خصوص مذهب شیعه تأسیس شده است.

حجت‌الاسلام نورموسوی از تحصیل 2236 طلبه حوزه علمیه در مراکز قم، مشهد، تهران و افغانستان خبر داد و افزود: این تعداد بدون جمع کردن تعدادی از طلاب است که در شهرهای لندن، مالزی، اندونزی و مانند این‌ها فعالیت دارند.

وی به 2907 مقاله منتشر شده در این مرکز اشاره کرد و گفت: این مرکز تنها مرکز حوزوی است که بدون توجه به مدرک، کار علمی خود را انجام می‌دهد؛ البته در این مرکز تنها علم مورد نظر مسؤولان، اساتید و طلاب است اما طلاب با شرکت در آزمون‌های مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه مدرک خود را اخذ می‌کنند.

مدیرکل روابط عمومی و بین الملل مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با تأکید بر سطح علمی بالای طلبه‌های مرکز فقهی ائمه اطهار اظهار داشت: در دوره اخیر خبرگان رهبری ده نفر از طلاب فارغ التحصیل این مرکز که کمتر از چهل سال سن داشتند کاندیدا شدند که اکنون سه نفر از آنان نماینده مجلس خبرگان رهبری هستند.

حجت‌الاسلام نورموسوی با اشاره به وظیفه هر طلبه برای ارائه یک جزوه در پایان هر ماه ابراز داشت: 4328 جزوه در این مرکز تدوین شده است؛ 271 نشست علمی برگزار شده است که سی درصد آنان بین المللی بوده است؛ در این مرکز با حضور صاحبنظران کشورهای مختلف موضوعات مهمی درباره شیوه حکومت ها از جمله موضوع ولایت فقیه نشست های علمی برگزار شده است.

وی از انتشار 11 کتاب علمی که نتیجه 26 نشست علمی است خبر داد و گفت: روزانه در مراکز فقهی 234 کلاس درس برگزار می‌شود؛ 271 استاد در این مراکز مشغول به کار هستند که ساماندهی و تأمین هزینه آنان بسیار سخت است.

مدیرکل روابط عمومی و بین الملل مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) افزود: مرکز فقهی ائمه اطهار تا به حال 355 عنوان کتاب را منتشر کرده است که با چاپ هر عنوانی دو هزار جلد و در سال چهارصد جلد کتاب چاپ کرده‌ایم.

حجت‌الاسلام نورموسوی درباره طرح‌های پژوهشی در حال انجام در مرکز فقهی ائمه اطهار گفت: این طرح‌های پژوهشی با توجه به نیاز کشور، مراکز، نهادها، سازامان‌های دولتی و غیر دولتی انجام می‌شود.

وی درباره مرکز قم توضیح داد: در این مرکز 53 کلاس به صورت همزمان برگزار می‌شود، 63 استاد فعالیت می‌کنند و در سال 95، 450 مقاله و 900 جزوه تولید کرده‌اند.

مدیرکل روابط عمومی و بین الملل مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با تأکید بر اینکه مرکز فقهی ائمه اطهار در بحث پژوهش پاسخگوی نیاز جامعه است ابراز داشت: گروه‌های فقه اقتصاد، فقه پزشکی، فقه اجتماعی، فقه قضا، فقه رسانه، فقه امنیت، فقه ثقلین، اصول فقه، فقه نفت و انرژی، فقه محیط زیست، قواعد الفقهیه، تقریرات، فقه حقوق بشر اسلامی فعال هستند و اخیراً هم تصویب شد که فقه مسائل مستحدثه هم باشد.

حجت‌الاسلام نورموسوی از جمع آوری درس فقه آیت الله شیخ محمد جواد فاضل لنکرانی به تعداد 1580، درس اصول 2202 درس تفسیر 388 (با موضوع معاد، آیات قرآن، امامت، حجاب و ...)، درس اخلاق 314 و 281 سخنرانی درس صوتی و تصویری خبر داد و گفت: این موارد در قالب سی‌دی در بخش صوتی و تصویری مرکز آماده است که اگر طلاب و اساتید مایل باشند می‌توانند از آن استفاده کنند.

وی از تلاش شخصیش در جمع آوری دروس مرحوم حضرت آیت الله فاضل لنکرانی خبر داد و گفت: در ده سال توانستم 4182 درس وی را جمع آوری کنم. درس فقه 2343 مورد و درس اصول 1729 مورد، تفسیر 66 مورد، اخلاقی 49 مورد، درس تفسیر نهج البلاغه هم 429 درس است که موجود است.

مدیرکل روابط عمومی و بین الملل مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) درباره کتابخانه‌های مرکز فقهی ائمه اطهار گفت: سه نوع کتابخانه در این مرکز وجود دارد که نخست کتابخانه مرکز تخصصی کلام است که تنها به مباحث کلامی اختصاص دارد که بیش از بیست هزار جلد کتاب دارد؛ یک کتابخانه عموومی هست که بیش از پنجاه هزار جلد کتاب با بیش از 25 هزار عنوان کتاب فقهی است؛ کتابخانه عمومی با ظرفیت هشتصد نفر و کتابخانه دیگر با عنوان محققین و پژوهشگران که به نام «محقق حلی» نامگذاری شده است؛ این کتابخانه در نوع خود بی‌نظیر است و تنها در قم وجود دارد که با وجود سی کابین که هر محقق و پژوهشگر می‌تواند در صورتی که از شهرستان آمده باشد به مدت یک سال می‌تواند از آن استفاده کند که با پیشرفته‌ترین امکانات روز تجهیز شده است.

حجت‌الاسلام نورموسوی افزود: شصت درصد از کتاب‌های منتشر شده در این مرکز عربی و بقیه فارسی، انگلسی، اردو و روسی است.

وی درباره فعالیت معاونت فرهنگی این مرکز گفت: پنج هزار مسجد، هیأت مذهبی، کانون فرهنگی، پایگاه بسیج و دبیرستان در طول سال با مرکز فقهی ارتباط دارند که از امکانات فرهنگی آن استفاده می‌کنند.

مدیرکل روابط عمومی و بین الملل مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: گاهی در مسابقات این مرکز چهارصد هزار نفر شرکت می‌کنند که بیشتر جنبه تشویق و ترقیب به کتابخوانی دارد و یک میلیارد و 148 میلیون تومان جوایز این مسابقات بوده است؛ تعداد شرکت کنندگان این مسابقات 14 میلیون نفر بوده که حتی از استان‌های اهل سنت هم شرکت کننده داشته‌ایم؛ سری کتاب‌های «هفت آسمان جوانی» با موضوعات حجاب، انقلاب، جوانان و اخلاق، جوانان و قرآن و... که کاین کتاب‌ها حداقل دویست و حداکثر چهارصد هزار جلد است؛ 21950 جلد کتاب در سال گذشته اهداء شده است.

حجت‌الاسلام نورموسوی درباره معاونت اخلاق و تهذیب ابراز داشت: راه اندازی این معاونت در راستای اخلاق محور کردن طلاب و خانواده‌شان بوده است و تعداد جلسات و نشست‌هایی که داشته‌ایم؛ برنامه‌هایی که هست، مانند راه اندازی اردوها و نشست‌هایی که بوده است، تهیه کتاب‌های اخلاق عمومی و تخصصی که بوده است و در اختیار عزیزان قرار گرفته است./836/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات