۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۱
کد خبر: ۵۴۹۱۳۹
حجت الاسلام نواب مطرح کرد؛

لزوم بهره گیری از ابزار هنر برای حل معضلات اجتماعی

مدیر مدرسه اسلامی هنر رفع سوء تفاهمات بین فقها و هنرمندان را از اهداف مدرسه اسلامی هنر توصیف کرد و خواستار بهره گیری از این ابزار به منظور حل معضلات اجتماعی شد.
حجت الاسلام نواب مدیر مدرسه اسلامی هنر حجت الاسلام نواب در نشست خبری همایش ملی فقه هنر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمد حسین نواب مدیر مدرسه اسلامی هنر پیش از ظهر امروز در نشست خبری دومین همایش ملی فقه هنر، وظیفه مدرسه اسلامی هنر را بررسی هنر از منظر فقه توصیف کرد و گفت: پاسخگویی به حد، مرز و خط قرمز‌های شریعت در باب هنر فعالیتی است که در این مدرسه انجام می‌شود.

مدیر مدرسه اسلامی هنر با ابراز تأسف از این که هیچ‌گاه فقها و هنرمندان با هم جلسه‌ای در رسیدن به تفاهم و حل مسأله هنر و فقه نداشته‌اند، ابراز داشت: پیش از قاجار آثاری در ابنیه مساجد و بازارها مشاهده می‌شود که همراهی هنر و شریعت را نشان می‌دهد اما با ورود به دوران مدرن، هنر و شریعت از هم فاصله گرفتند.

حجت الاسلام نواب تشکیل مدرسه اسلامی هنر را با هدف رفع سوء تفاهمات بین فقها و هنرمندان عنوان کرد و اظهار داشت: هنر هدیه‌ای الهی و یکی از نوآوری‌های همایش پیش رو ورود به بحث هنر مستحب و واجب است.

وی سیاست‌گذاری در کشورهای مختلف دنیا در مسأله هنر را بر اساس مبانی فکری هر کشور ارزیابی کرد و گفت: آمریکا با مبانی فکری لیبرال دموکراسی هنر را آزاد گذاشته تا به هر وسیله درآمد زادیی کند و در مسیری مستقل پیش برود؛ هنر در انگلیس هم با مبنای فکری سوسیال دموکراسی دنبال می‌شود.

مدیر مدرسه اسلامی هنر ادامه داد: نظام فکری جمهوری اسلامی که بر مبنای ولایت فقیه و فقه شیعی است و تا مبانی آن در باب هنر منقح نشود، امکان سیاستگذاری در این باب وجود ندارد.

حجت الاسلام نواب در اهمیت منقح شدن مبانی فقهی مسأله هنر ابراز داشت: تا این کار انجام نشود در سیاستگذاری سئوالات زیادی خواهیم داشت؛ از هنر حمایت کنیم یا نه؟ آموزش عالی، عمومی و آزاد در باب هنر چه وظایفی دارند؟ دولت در تولید هنر چه وظیفه‌ای دارد؟ دولت در گسترش آثار هنری و نشر آن در سطح جهان چه وظیفه‌ای دارد؟ این‌ها از مسائلی است که با تعیین تکلیف شریعت برای سیاستگذاران، این افراد به راحتی خواهند توانست به وظایف خود عمل کنند.

وی مجلس و نهاد ریاست جمهوری را نیز نیازمند تعیین تکلیف از سوی فقها در باب هنر توصیف کرد و گفت: نهادهای مختلف منتظر دستورات فقهی هستند؛ هر سند بالا دستی نیازمند احکام فقهی متقن در مسأله‌ای است که به آن می‌پردازد.

مدیر مدرسه اسلامی هنر با اشاره به آسیب‌های اجتماعی به عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: یکی از روش‌های حل آسیب‌های اجتماعی در سراسر دنیا استفاده از هنر است؛ در صورتی که مسائل فقهی هنر در کشور حل شود این ابزار می‌تواند برای حل مسائل اجتماعی بسیار سودمند باشد./836/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات