۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱
کد خبر: ۵۳۸۶۵۲
حجت الاسلام والمسلمین هاشمیان:

دعوت پیامبر به دین اسلام خالی از هرگونه اجبار و خشونت بود

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه پیامبراکرم(ص) رحمه للعالمین است، گفت: حضرت در دعوت مردم به دین اسلام هیچ گاه از زور، اجبار و خشونت استفاده نکردند؛ بلکه سخن دین را به گوش مردم رساندند و آنها را به سمت دین الهی راهنمایی کردند.
هاشمیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین هاشمیان استاد حوزه و دانشگاه، شب گذشته در مراسمی که به مناسبت دهه سوم ماه صفر در مسجد جامع غدیر برگزار شد، گفت: یکی از مستحبات زیارت آغاز کردن آن با ذکر الله اکبر و شهادتین است، دلیل این کار این است که انسان در توسل به اهل‌بیت(ع)، جایگاه خداوند را فراموش نکند و آن بزرگواران را هم تراز با خداوند قرار ندهد.

وی افزود: انسان همواره باید به یاد داشته باشد که اول و آخر همه خوبی‌ها و قدرت‌ها خداوند است و توسل به اهل‌بیت(ع) از آن جهت صورت می‌گیرد که آن بزرگواران انسان‌ها را به سوی خداوند متعال هدایت و راهنمایی می‌کنند، در زیارت جامعه آمده است سلام بر شما ای کسانی که ما را به خدا دعوت می‌کنید.

حجت الاسلام والمسلمین هاشمیان ادامه داد: ادعیه‌ای که در باب توسل به اهل‌بیت(ع) آمده، سراسر یاد خداوند متعال است و کسی که این دعاها را می‌خواند در حقیقت آن بزرگواران را نزد خداوند واسطه قرار می‌دهد همچنان که خداوند متعال در قرآن کریم به مؤمنان امر فرمودند: «وابتغوا الیه الوسیله» ای کسانی که ایمان آوردید به سوی خدا وسیله بجویید.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به دومین امر مستحبی که در زیارات بسیار توصیه شده، گفت: ذکر «سبحان الله والحمدلله و لااله الا الله و الله اکبر» در زیارت اهل بیت(ع) بسیار توصیه شده است برای همین در زیارت حضرت رسول(ص) ابتدا ذکر شهادتین آمده است.

این استاد دانشگاه درباره صفات پیامبر(ص) در زیارتنامه ایشان، ابراز کرد: از صفات ویژه نبی اکرم(ص) ابلاغ رسالت است که در زیارت حضرت به آن اشاره شده، استفاده از واژه ابلاغ رسالت به این معنا است که آن حضرت در دعوت مردم به دین هیچ گاه از زور و اجبار و خشونت استفاده نکردند بلکه سخن دین را به گوش مردم رساندند و آنها را به سمت دین الهی راهنمایی کردند.

وی افزود: اساسا درک و فهم در هیچ حوزه‌ای با زور و خشونت اتفاق نمی‌افتد و تنها اثر خشونت و اجبار ساکت کردن موقت انسان‌ها است، از طرف دیگر انسانی که مطلبی را نمی‌فهمد با هیچ اهرم فشاری هم نمی‌توان برای او فهم ایجاد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین هاشمیان با بیان اینکه یکی از اقسام و تعاریف فهم، معرفت است، تصریح کرد: در دعای تعقیبات نماز به خوبی به این موضوع اشاره شده آنجا که می‌فرمایند: « خدایا خودت را به من معرفی کن که اگر من به تو معرفت نداشته باشم به پیامبر تو هم معرفت پیدا نخواهم کرد، خدایا پیامبرت را به من معرفی کن که اگر من به پیامبر تو معرفت نداشته باشم به حجت تو نیز معرفت پیدا نخواهم کرد و اگر من به حجت تو معرفت نداشته باشم در دینم متضرر می‌شوم».

استاد حوزه علمیه ادامه داد: پیامبر(ص) گل سرسبد عالم بشریت بوده و خاتم انبیاء هستند، منظور از خاتم این است که حضرت رسول نگین انگشتری رسالت و مهر پایانی ادیان آسمانی هستند. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: پیامبر برای همه انسان‌ها فرستاده شدند و در آیه دیگری می‌فرماید: پیامبراکرم(ص) رحمه للعالمین است.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: در ماه صفر تنها جسم پیامبر(ص) نبود که از این دنیا رفت بلکه سفارشات ایشان نیز از بین رفت، تمام حوادث تلخ تاریخ از آنجایی آغاز شد که بعد از رحلت رسول خدا مردم سفارشات ایشان را نادیده گرفتند، حضرت زینب(س) در روز عاشورا به این مطلب اشاره می‌کنند آنجا که در قتلگاه به پیکر مطهر حضرت اباعبدالله(ع) می‌گویند تو کشته شده روز دوشنبه هستی، حضرت در این بیان اشاره به روز رحلت پیامبر(ص) و ماجرای سقیفه دارند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: اسلام تلخی‌های بی‌شمار و رسول اسلام بی‌وفایی‌های بسیاری را بر خود دیده‌اند؛ بعد از رحلت پیامبر(ص) پیکر ایشان تا سه روز دفن نشد نمی‌گذاشتند ایشان را دفن کنند هر کس سراغ ایشان را می‌گرفت می‌گفتند بروید به سقیفه رای بدهید، رحلت رسول خدا تقریبا هفتاد روز بعد از واقعه غدیر رخ داد، در این هفتاد روز چه بر امت پیامبر گذشت از حدود صد هزار نفری که در غدیر پای صحبت آن حضرت نشستند تعداد کمی در تشییع پیکر ایشان شرکت کردند و بدتر از آن در تشییع پیکر دختر رسول خدا تنها هفت نفر حضور داشتند.
بی‌وفایی مردم نسبت به رسول خدا(ص) به این دلیل بود که آنها به زبان ایمان آورده بودند اما ایمان به قلب آنها رسوخ نکرده بود، خداوند در این باره در سوره حجرات می‌فرماید: «ای پیامبر عده‌ای نزد تو می‌آیند و می‌گویند ما ایمان آوردیم در حالی که آنها در قلب ایمان نیاوردند و تنها به زبان مسلمان شدند»./807/پ
۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات