۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۱
کد خبر: ۵۳۱۹۹۷
نویسنده عراقی:

رساله حقوق امام سجاد نخستین سند حقوق بشر است

نوبسنده و محقق عراقی با بیان اینکه تمامی مصداق های نقض حقوق بشر در رساله حقوق امام سجاد(ع) بیان شده است گفت: این کتاب تعبیری صادقانه از حقوق و آزادی اجتماعی در هر مکانی است.
رساله حقوق امام سجاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، حجت الاسلام و المسلمین صاحب نصار نویسنده و محقق کشور عراق در هفتمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع)، با اشاره به رساله حقوق امام سجاد(ع) و ارزش های حقوقی بیان شده در این کتاب گفت: امام سجاد(ع) یکی از سلاله های رحمت و برکت الهی به شمار آمده که خیر و برکت ایشان برای بشریت پایدار و ماندگار است.

وی افزود: امام سجاد(ع) اخلاق و منش خود را از پدر بزرگوارشان سیدالشهدا(ع) به ارث گرفته است و با سه تن از امام معصوم(ع) همچون امام علی(ع) به مدت دو سال، امام حسن(ع) به مدت 12 سال و پدرش به مدت 34 سال هم عصر بود.

نویسنده و محقق کشور عراق تصریح کرد: تمامی مورخان به برخورداری وی از صفات و ویژگی های برجسته اخلاقی اذعان داشته و امام را فردی با فضیلت و با احترام و صاحب شدن و منزلت عالی معرفی کرده اند.

حجت الاسلام و المسلمین صاحب نصار افزود: تاریخ اسلامی نیز با ناب ترین آموزه های تربیتی و اخلاقی و دینی امام سجاد(ع) جاودانه شده و رساله حقوق و صحیفه سجادیه به عنوان مهمترین آثار امام(ع)، نقش اساسی و بسیار مهمی در تاریخ اسلامی داشته است.

وی ادامه داد: رساله حقوق از افتخارات بزرگی است که هر شخص؛ و نه فقط مسلمانان به ان افتخار می کنند، رساله حقوق امام سجاد(ع) کتاب کاملی است که تمامی مصداق های نقض حقوق بشر در آن عنوان شده است.

استاد حوزه و دانشگاه کشور عراق بیان کرد: این رساله نخستین سند حقوق بشری است که در سال 1948 میلادی صادر شده است، اما مشخص نیست چرا حتی مسلمانان نسبت به این سند مهم کم لطف هستند.

حجت الاسلام و المسلمین صاحب نصار ادامه داد: انجام وظایف و حقوق واقعیت های اجتماعی هستند که از دیرباز تاکنون ریشه در زندگی انسان ها داشته اند، کلمه حق به همه مجموعه های بشری اختصاص دارد و امری اجتماعی و برگزفته از ارزش ها و قوانین است و تنها یک مقوله انسانی نیست، بلکه تعبیری تاریخی بوده و ضرورتی برای تنظیم روابط در جامعه است.

وی تاکید کرد: اصل ظلم و آزادی انسان دو مقوله ای هستند که با هم جمع نمی شوند به همین دلیل قوانین حقوق بشر به عنوان یک ضرورت وضع شد، البته معنای واقعی آزادی، تجاوز به آزادی دیگران نیست بلکه راه رسیدن به ذات انسانی و احساس هویت داشتن آن است بدون اینکه به آزادی سایرین تجاوز شود.

نویسنده و محقق کشور عراق در پایان افزود: بنابراین رساله حقوق امام سجاد(ع) تعبیری صادقانه از حقوق و آزادی اجتماعی در هر مکانی است./851/ب۲۰۲/د

ارسال نظرات