۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۵
کد خبر: ۵۱۶۹۲۵
کارشناس طب اسلامی مطرح کرد؛

راهکارهای درمان کم خونی در دوران بارداری

استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به اینکه قرص های آهن در دوران بارداری به تنهایی نمی تواند کم خونی مادران را جبران کند، گفت: طب اسلامی مصرف انواع مغزها، میوه ها و سبزیجات را از راهکارهای فوری درمان کم خونی در مادران باردار می داند.
طب اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم شریف، استاد حوزه علمیه خواهران، عصر امروز در شبستان نجمه خاتون(س) آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه یکی دیگر از بیماری هایی که قبل از اقدام به بارداری در مادران باید درمان شود، بیماری کم خونی است، گفت: ممکن است مادر تغذیه خوبی داشته باشد و مواد حاوی آهن را مصرف کند؛ اما از آن جایی که خوردن بعضی از نوشیدنی ها مانند چای و قهوه موجب عدم جذب آهن در بدن می شود زمینه را برای کم خونی در مادران فراهم می کند.

وی افزود: کم خونی در مادران باردار به دو شکل است یا این کم خونی فیزیولوژی بوده که باید مادر باردار نسبت به آن آگاه شود زیرا این نوع کم خونی در بارداری و پس از افزایش وزن جنین و افزایش رحم اتفاق می افتد و اگر مادر نتواند متناسب با افزایش وزن جنین مواد لازم برای خون سازی از قبیل آهن و پروتئین را در بدن خود افزایش دهد دچار کم خونی می شود زیرا بدن نمی تواند هموگلوبین خون را زیاد کند و در نتیجه  بدن با رقیق کردن خون و افزایش آب خون(پلاسما) به این کم خونی واکنش نشان داده و غلظت خون کم می شود چون مادر باید حجم خون رسانی به جنین را افزایش دهد؛ بنابراین بدن پلاسما را زیاد می کند و اگر این حالت در سه ماه آخر بارداری اتفاق بیافتد زیاد نگران کننده نیست.

وی افزود: اما اگر مادر در ابتدای بارداری با کم خونی یا همان هموگلوبین 12 وارد بارداری شود این برای جنین و مادران نگران کننده است بنابراین قبل از بارداری باید این موضوع در مادران کنترل شود.

استاد حوزه علمیه خواهران اظهار کرد: ضعف، تپش قلب، کوفتگی و رخوت در بدن و درد قلب، پایین آمدن آستانه تحمل و عصبانی شدن از نشانه های کم خونی در مادران باردار است زیرا خون و اکسیژن به اندازه کافی به قلب نمی رسد.

خانم شریف با اشاره به راهکارهای درمان کم خونی در مادران باردار گفت: اولین راهکار درمان کم خونی در مادران باردار حذف موادی است که ایجاد کم خونی می کنند که می توان به حذف چای تیره خارجی پس از غذا، نسکافه، قهوه و مواردی از این قبیل اشاره کرد.

وی افزود: این مواد به آهن موجود در غذا چسبیده و بدون اینکه آهن فرصت جذب در بدن داشته باشد آن را از بدن دفع می کند بنابراین بهتر است تا دو ساعت بعد از غذا چای میل نشود.

استاد حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: متأسفانه امروزه پزشکان برای درمان کم خونی مادر قرص آهن تجویز می کنند در حالی که یون های موجود در قرص آهن برای ساخت هموگلوبین در بدن مادر مناسب نبوده و فرمول قرص های آهن با فرمول یون های لازم برای ساخت هموگلوبین متفاوت است.

وی افزود: یون لازم برای خون سازی در مواد غذایی سالم پیرامون مادر به فراوانی وجود دارد و از مغزها می توان به مغز بادام، فندوق و پسته اشاره کرد و همچنین در تمامی حبوبات از جمله عدس، کرفس و اسفناج آهن به مقدار فراوان وجود دارد که می تواند کم خونی مادر را جبران کند.

استاد حوزه علمیه خواهران  ادامه داد: سبوس ها سرشار از آهن هستند و مادران با مصرف سبوس ها به خصوص سبوس گندم و برنج و سبوس سورگوم برای درمان کم خونی مناسب است و مادر می تواند این سبوس را کنار برنج و سالاد مصرف کند و همچنین شیره خرما و شیره انگور سرشار از آهن بوده و برای مادران مفید است و شیره توت همین طور است و میوه هایی مانند سیب، به و گلابی غنی از آهن هستند و می توان آنها را مصرف کند و گوشت گوسفند هم به دلیل غنی بودن از آهن می توان برای تأمین آهن بدن مادر مناسب باشد./968/پ۲۰۲/س

ارسال نظرات