۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۲
کد خبر: ۵۰۹۹۱۳
حجت الاسلام والمسلمین رفعتی مطرح کرد؛

طرح جدید امتحان شفاهی مقدمه تحول بنیادین در حوزه

مدیر مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی طرح جدید حذف امتحان شفاهی پایه های ۷ و ۹ را مقدمه تحول بنیادین در حوزه دانست.
رفعتی ویرایش شده

حجت الاسلام والمسلمین عباس رفعتی نایینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به برخی تغییرات پیش آمده در نظام آموزشی حوزه بویژه در بخش امتحانات شفاهی، این تغییرات را به فال نیک گرفت و تأکید کرد: اصل لزوم امتحان شفاهی در نظام آموزشی حوزه یک ضرورت است که برنامه ریزان امتحان شفاهی نیز بر این مطلب واقف هستند.

مدیر مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی افزود: جالب است بدانیم پیش از آن که امتحانات کتبی وارد نظام آموزشی حوزه بشود، تنها امتحان شفاهی معیار سنجش میزان علمیت طلاب به شمار می رفت ولی به هرحال این مسأله با یک سری کاستی هایی رو به رو بود که ضرورت اصلاح آن را دو چندان می کرد.

وی با اشاره به آسیب ها و مشکلات امتحان شفاهی در گذشته خاطرنشان کرد: یکی از آسیب های این مسأله گلایه مندی زیاد طلاب از نحوه برگزاری امتحان بویژه اتلاف وقت آنها بود که می بایست به طور میانگین سالی یک امتحان بدهد؛ البته باید دانست که این طرح برای طلاب، اساتید و همچنین مجریان طرح هزینه های زیادی دارد که با طرح جدید بخشی از این هزینه ها کاسته می شود.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به سخن برخی طلاب که باید در نظام آموزشی حوزه و بویژه امتحانات شفاهی تغییرات بنیادین صورت بپذیرد، گفت: ما مخالف تحول بنیادین نیستیم و اتفاقا این مسأله لازم است ولی به هرحال در مرحله گذار همین تغییرات را هم باید به فال نیک گرفت.

وی ادامه داد: ضرورت نیاز هر جلسه امتحان به دو استاد، اعزام ممتحنان به شهرستان ها و دیگر مسائل موجود سبب شد که بازنگری جدی در امتحانات شفاهی صورت بگیرد و جای خرسندی دارد که شورای عالی حوزه های علمیه نیز با این طرح یعنی حذف امتحان شفاهی پایه های 7 و 9 موافقت کرده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان اینکه طرح جدید به سود طلاب خواهد بود، عنوان داشت: طلبه بعد از پایه ششم حوزه که یک امتحان شفاهی داده دیگر مجبور نیست برای پایه هفتم خودش را آماده کند بلکه دو سال بعد وقتی امتحان کتبی پایه هشتم را قبول شد، یک امتحان شفاهی از او گرفته می شود و تا دو سال بعد از آن نیز امتحانی نخواهد داشت.

معاون اسبق آموزش حوزه های علمیه تأکید کرد: از دیگر مزایای این طرح این است که نمره امتحان شفاهی فقط با دروس کتبی همان درس معدل گیری می شود، درحالی که در گذشته کل امتحانات کتبی معدل گیری می شد و با میانگین نمره شفاهی جمع و تقسیم بر تعداد می شد، بنابراین با این طرح سطح معدل طلاب نیز بالاتر خواهد رفت./1330/ت۳۰۲/ی

ارسال نظرات