۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۷
کد خبر: ۴۹۸۰۸۰
استاد حوزه علمیه خواهران:

کینه منافق با اهل بیت ابدی است

استاد حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه کینه منافق با اهل بیت(ع) ابدی است، گفت: امام علی (ع) می فرمایند که هیچ منافقی به راه امت و ولایت هدایت نخواهد شد.
نفاق

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم زین العابدین، استاد حوزه علمیه خواهران، امروز در آستان مقدس حضرت معصومه (س) با اشاره به حکمت ۴۵ نهج البلاغه گفت: امام علی(ع) در این حکمت می فرمایند«لَوْ ضَرَبْتُ خَیْشُومَ الْمُؤْمِنِ بِسَیْفِی هَذَا عَلى أَنْ یُبْغِضَنِی مَا أَبْغَضَنِی; وَلَوْ صَبَبْتُ الدُّنْیَا بِجَمَّاتِهَا عَلَى الْمُنَافِقِ عَلى أَنْ یُحِبَّنِی مَا أَحَبَّنِى. وَذَلِکَ أَنَّهُ قُضِیَ فَانْقَضى عَلى لِسَانِ النَّبِیِّ الِّیِّ(صلى الله علیه وآله); أَنَّهُ قَالَ: یَا عَلِیُّ، لاَیُبْغِضُکَ مُؤْمِنٌ، وَلاَ یُحِبُّکَ مُنَافِقٌ» یعنی اگر با شمشیرم بر بُن بینى مؤمن بزنم که مرا دشمن بدارد دشمن نخواهد داشت و اگر تمام دنیا را بر منافق بریزم که مرا دوست بدارد دوست نمى‌دارد؛ چرا که مقدر شده و بر زبان پیامبر(ص) جارى شده که فرمود: اى على هیچ مؤمنى تو را دشمن نمى‌دارد و هیچ منافقى تو را دوست نخواهد داشت.

وی افزود: امام علی(ع) به وضوح علت دوستی مؤمن و دشمنی منافق را با خود براساس حدیث حضرت رسول(ص) تبیین می کنند و می فرمایند که دوستی مؤمن با من همیشگی و دشمنی منافق با من نیز ابدی است و هیچ منافقی به راه امت و ولایت هدایت نخواهد شد.

استاد حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: همچنین در حدیث دیگری از رسول خدا(ص) بیان شده است که وجود مبارک امیرمؤمنان على بن ابى طالب(ع) با آن معرفت بالا و آن صفات والا، معیار سنجش مؤمن و منافق هستند و مؤمنان که صفات خود را پرتوى از صفات آن بزرگوار مى بینند به مناسبت تجانس روحى و اعتقادى و اخلاقى به آن حضرت عشق می ورزند و منافقان که صفات و اعتقاد خود را در تضاد با صفات و معارف اعتقادى امام على(ع)مشاهده مى کردند و مشاهده می کنند؛ بغض و کینه ایشان را در دل مى پرورانند.

خانم زین العابدین با اشاره به اینکه بیشتر مفسرین اهل سنت این حدیث را در منابع خود ذکر کرده اند، افزود: در اینجا منظور از واژه«خیشوم» بن بینی است یعنی نقطه ای که اگر آن نقطه قطع شود بینی کاملا جدا می شود و منظور امام علی(ع) این است که مؤمن به قدری در اعتقادات خود راسخ و محکم است که حتی اگر امام علی(ع) بینی او را قطع کنند باز هم می داند که این کار حضرت بنابر بر مصلحت بوده و هرگز با حضرت دشمنی نمی ورزد در حالی که قلب منافق به این علت که از این کینه سرشار است با وجود بخشش تمام دنیا حاضر نمی شود به راه ولایت آمده و در راه حق حرکت کند.

وی افزود: امام علی(ع) در این حدیث به خوبی ولایتمداری مؤمن و دشمنی منافق را تبیین می کنند؛ بنابراین اگر ادعای ولایتمداری با اهل بیت(ع) را داریم باید مصداق این سخن امام علی(ع) شویم و در این مسیر ولایت بدون چون و چرا و پرسش از ائمه بزرگوار و نایبان ایشان تبعیت کنیم./968/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات