۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۳
کد خبر: ۴۹۱۷۵۵
در آستان مقدس حضرت معصومه؛

حکم غیبت کردن درباره کودکان تبیین شد

سخنران حرم حضرت معصومه(س) به تبیین حکم غیبت کردن درباره کودکان پرداخت و گفت: غیبت کردن از کودک غیر ممیز که سبب هتک حرمت، تحقیر والدین و بی آبرویی کودک شود حرام است.
غیبت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمود اکبری، سخنران حرم حضرت معصومه(س) عصر یکشنبه در شبستان امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه غیبت یکی از گناهان کبیره بوده و منظور از غیبت کردن بازگو کردن عیب های برادر مؤمن پشت سر اوست، گفت: غیبت کودک اگر ممیز باشد یعنی خوب و بد را تشخیص بدهد حرام است اما اگر ممیز نبوده و توان تشخیص خوب از بد را ندارد اشکال ندارد.

وی افزود: غیبت از کودکی که غیر ممیز است و فردی که از نعمت عقل برخوردار نیست اگر موجب هتک حرمت و بی آبرویی آنها شود حرام است و نمی توان از آنها غیبت کرد.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) تصریح کرد: همچنین اگر غیبت از یک کودک غیر ممیز موجب تحقیر شدن سرپرست و والدین او شود نیز حرام است.

حجت الاسلام اکبری با تأکید بر اینکه غیبت فقط شامل گفتار زبانی نبوده بلکه حرکات بدنی را نیز شامل می شود، گفت: امام خمینی(ره) و سایر مراجع میان غیبت گفتاری و غیبت با حرکات بدن تفاوتی نگذاشته اند و هر دو مورد را در زمره غیبت شمرده و آن را حرام می دانند.

وی تصریح کرد: اگر کسی با چشم و انگشت خود نیز به عیوب دیگری اشاره کند، غیبت و حرام است.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) اظهار کرد: اشاره به عیب یک قوم یا قبیله نیز غیبت است و غیبت تمام افراد آن قوم و قبیله محسوب می شود؛ مگر اینکه در موقع بیان فرد بگوید بعضی از افراد فلان قبیله به این شکل هستند و منظور یک بعض غیر مشخص است.

حجت الاسلام اکبری، ادامه داد: همانطور که بیان شد خداوند به این علت غیبت از مؤمن را منع کرده زیرا موجب هتک حرمت، تحقیر و از بین رفتن آبروی یک مؤمن می شود و در پیشگاه خداوند هیچ چیز بدتر از هتک حرمت مؤمن نیست، زیرا حرمت قلب مؤمن از عرش خداوند بالاتر است و هر کس به واسطه غیبت خود آبروی یک انسان مؤمن را در معرض خطر قرار دهد عرش خداوند را به لرزه درآورده است.

وی یادآور شد: غیبت حق الناس است و انسان باید از شخصی که غیبت او را کرده طلب مغفرت و بخشش کرده و پس از اینکه از شخص غیبت شونده عذر خواهی کرد باید در حق او دعا کرده و از طرف او انفاق کند تا مورد رحمت و مغفرت خداوند قرار گیرد./968/پ202/ی

 

 

 

 

ارسال نظرات