۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۵
کد خبر: ۴۸۷۰۹۸
پژوهشگر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مطرح کرد؛

مسأله محوری و توجه به مسائل روز در پژوهشکده فقه و حقوق

حجت الاسلام صالحی مازندارنی مسأله محوری و توجه به مسائل روز در پژوهشکده فقه و حقوق را از شاخصه های اصلی این پژوهشکده دانست.
حجت الاسلام صالحی مازندرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم رونمایی از آثار جدید پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پیش از ظهر امروز در سالن همایش های این پژوهشگاه برگزار شد.

حجت الاسلام محمد صالحی‌مازندرانی پژوهشگر پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در این مراسم با بیان ای نکه جنس فعالیت های پژوهشکده فقه و حقوق مسأله محوری است، اظهار داشت: مسأله محوری به معنای تعارض میان عمل و نظر است، به عنوان نمونه قاعده کلی این است که اختلاط زن و مرد حرام است ولی در خارج بسیاری از اوقات این موضوع اتفاق می افتد که خود باعث طرح مسأله ای می شود.

وی با اشاره به سیر کارهای پژوهشی پژوهشکده فقه و حقوق تصریح کرد: بعد از مطرح شدن یک مسأله فقهی و حقوقی از سوی گروه در شورای علمی مورد بحث و بررسی و در نهایت در صورت لزوم تصویب می شود و در طول مسیر پژوهش نیز نظارت به صورت کامل بر کار وجود دارد، هرچند ما در این پژوهشکده از پژوهشگران خوبی بهره مند هستیم.

حجت الاسلام صالحی‌مازندرانی در ادامه به معرفی خلاصه ای از کتاب «اصل حسن نیت در قرار دادها» پرداخت و عنوان کرد: این کتاب یکی از آثاری است که امروز رونمایی می شود؛ اصل حسن نیت در حقیقت برگرفته شده از حقوق غرب بویژه فرانسه است و به معنای جهل به یک مسأله است که به این معنا در فقه شیعه وجود ندارد.

وی ادامه داد: این مسأله در فقه به گونه ای دیگر مطرح شده که این کتاب در صدد پاسخ دادن به همین مطلب است و نویسنده حسن نیت در قرار دادها را اعم از انعقاد قرار داد، مذاکرات ابتدایی، نحوه اجرا و تکمیل قرار دادها به صورت کامل مورد بحث و بررسی فقهی و حقوقی قرار داده است.

همکار پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به کتاب «بررسی فقهی و حقوقی میراث فرهنگی» نیز یادآور شد: میراث فرهنگی امروزه بخش مهمی از تاریخ جوامع بشری است که از طریق همین میراث فرهنگی است که مردم جهان با آداب و رسوم و فرهنگ و عقاید ملل دیگر آشنا می شوند که البته امروز در بین تکفیری ها مایه فسق و کفر شمرده می شود.

وی افزود: نویسنده این کتاب در صدد است با آیات قرآن، روایات و البته عقل لزوم توجه به میراث فرهنگی را ثابت کرده و در ادامه مسائل مهمی از جمله لزوم حفظ، ترویج و مجازات تخریب آن را در فقه شیعه و اهل تسنن بحث و بررسی کند  و درنهایت دو کتاب دیگر با عناوین «اعاده حیثیت» و «روابط زن و مرد» نیز رونمایی می شود.

حجت الاسلام صالحی مازندرانی عنوان کرد: در کتاب نخست که مربوط به حقوق کیفری است مسأله اعاده حیثیت و جبران خسارت معنوی در صورت اشتباه قاضی و البته مسائل دیگر با توجه به دو اصل تناسب جرم و مجازات و اصل شخصی بودن مجازات ها در حقوق ایران مورد بررسی قرار گرفته است و کتاب دوم نیز نوعی نوشته گفتاری است و می خواهد از ابعاد مختلف مسأله رابطه زن و مرد را به چالش و بحث بکشاند./1330/پ202/ج

ارسال نظرات