سه شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۵ Tuesday, January 24, 2017 - ساعت:
زمان : ۱۳۹۵/۱۰/۲۰ - ۲۳:۱۰
شناسه خبر: ۴۷۳۰۸۸
 
آیت‌الله امین‌خراسانی:
اسلام رحمانی، مغایر با نص آیات قرآن کریم است
استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به مطرح کنندگان اسلام رحمانی و نادرستی تفاسیر آن‌ها از اسلام ناب محمدی(ص) گفت: ممکن است به ذهن شخصی خطور کند انسان‌هایی که از روی جهالت گناه می‌کنند چگونه دچار عذاب می‌شوند درحالی‌که خداوند متعال از خود در قرآن کریم با صفت«رحمن و رحیم» یاد کرده است، در پاسخ باید گفت، این کیفر متناسب با نوع عمل انسان‌ها در دنیاست و آثار وضعی آن در آخرت آشکار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد امین‌خراسانی در جلسه تفسیر قرآن کریم که در دفتر وی برگزار شد به تبیین آیات 21 تا 30 سوره نبأ پرداخت و گفت: این آیات به طور کلی در ارتباط با سرانجام کافران و کسانی است که اوامر و نواهی الهی را رعایت نکرده‌اند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان آیه 21 سوره نبأ«إِنَّ جَهَنَّمَ كَانَتْ مِرْصَادًا؛ همانا جهنم از دیرباز كمينگاهی بوده است» اظهار داشت: با توجه به معانی این آیه روشن‌ می‌شود دوزخ در کمین انسان‌های شرور است و به‌ مجرد اینکه آن‌ها بدان نزدیک شوند، آن‌ها را در برمی‌گیرد؛ همچنین واژه «مِرْصَاد» دو احتمال دارد که نخستین آن‌ها اسم مکان و به معنای مکانی است که در انتظار طغیان‌گران ایستاده تا آن‌ها را فراگیرد، احتمال دوم اینکه که به معنای اسم مبالغه به معنای بسیار کمین کننده است؛ بنابراین جهنم جایگاهی است که هیچ‌یک از کافران امکان گریز از آن را نخواهد داشت.

آیت‌الله امین‌خراسانی با اشاره به آیه 22 سوره نبأ «لِلطَّاغِينَ مَآبًا؛ كه براى سركشان بازگشت گاهی است» بیان داشت: «طَّاغِينَ» به کسانی گفته می‌شود که از مسیر فطری خود دچار انحراف شده باشد و واژه«مَآب» از ریشه «أوب» به معنای مکان بازگشت انسان‌های سرکش است؛ بنابراین می‌توان گفت هیچ‌کدام از کافران از عذاب الهی در امان نیستند.

وی با اشاره به آیه 23 سوره نبأ «لَابِثِينَ فِيهَا أَحْقَابًا؛ روزگارى دراز در آن درنگ كنند» عنوان داشت: انسان‌های طغیان‌گر و سرکش به مدت بسیار طولانی در دوزخ خواهند ماند چراکه معنای واژه«أَحْقَاب» به معنای مدت‌زمان طولانی است که ابتدا و انتهای آن مشخص نیست و با توجه به روایات درمی‌یابیم«احقاب هشت حُقب است، هر حقبی 80 سال، هر سالی 360 روز و هر روز آن برابر هزار سال دنیایی است»؛ بنابراین زمان شروع و پایان عذاب الهی نامعلوم است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به روایات معصومین(ع) درباره ابدی نبودن عذاب الهی گفت: اگرچه انسان‌های شرور گرفتار آتش جهنم می‌شوند، اما عذاب آن‌ها ابدی نبوده و مسأله جاودانگی عذاب درباره آن‌ها جریان ندارد؛ بر این اساس می‌توان گفت برخی انسا‌ن‌های سرکش وارد جهنم می‌شوند، اما بعد از مدتی از آن بیرون می‌آیند.

آیت‌الله امین‌خراسانی با بیان آیه 25 و 24 سوره نبأ«لَا يَذُوقُونَ فِيهَا بَرْدًا وَلَا شَرَابًا إِلَّا حَمِيمًا وَغَسَّاقًا؛ در آنجا نه خنكى چشند و نه شربتى» اظهار داشت: کسانی که در آتش دوزخ گرفتارند، جز آب داغ و خونابه چرکین هیچ نوشیدنی خنک و گوارایی نمی‌چشند؛ با توجه به تعبیر«يَذُوقُونَ» می‌توان گفت حتی به اندازه یک قطره هم از آب خنک به اهل جهنم نوشانده نخواهد شد.

وی با اشاره به مطرح کنندگان اسلام رحمانی و نادرستی تفاسیر آن‌ها از اسلام ناب محمدی(ص) بیان داشت: ممکن است به ذهن شخصی خطور کند انسان‌هایی که از روی جهالت گناه می‌کنند چگونه دچار عذاب می‌شوند درحالی‌که خداوند متعال از خود در قرآن کریم با صفت«رحمن و رحیم» یاد کرده است، در پاسخ باید گفت، این کیفر متناسب با نوع عمل انسان‌ها در دنیاست و آثار وضعی آن در آخرت آشکار می‌شود؛ بنابراین خداوند به بندگان ظلم نخواهد کرد بلکه این بندگانند که با اعمال ناشایسته سبب عذاب خود در آخرت می‌شوند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان آیه 28 و 27 و 26 سوره نبأ«جَزَاءً وِفَاقًا إِنَّهُمْ كَانُوا لَا يَرْجُونَ حِسَابًا وَكَذَّبُوا بِآيَاتِنَا كِذَّابًا؛ كيفرى مناسب با جرم آن‌ها آنان بودند كه به روز حساب اميد نداشتند و آيات ما را سخت تكذيب می‌کردند» ابراز داشت: بر اساس آیات مذکور می‌توان گفت یک دلیل برای عذاب کافران این است که نسبت به معاد و قیامت بی‌اعتقاد بودند و همه اعتقادات دین را مورد انکار قرار می‌دادند.

آیت‌الله امین‌خراسانی با اشاره به آیه 29 سوره نبأ«وَكُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْنَاهُ كِتَابًا؛ و حال آنكه هر چيزى را برشمرده به صورت كتابى در آورده‏ ايم» ادامه داد: با توجه به معانی دقیق آیه و دقت در دیگر آیات قرآن کریم درمی‌یابیم حسابرسی اعمال انسان‌ها آن‌چنان دقیق است که انسان‌ها را به تعجب وا‌می‌دارد چراکه ریزترین اعمال در آخرت مورد بررسی قرار داده می‌شود.

وی در پایان با اشاره به آیه 30 سوره نبأ«فَذُوقُوا فَلَنْ نَزِيدَكُمْ إِلَّا عَذَابًا؛ پس بچشيد كه جز عذاب هرگز چيزى بر شما نمی‌افزاییم» اظهار داشت: بر اساس این آیه می‌توان گفت روز قیامت در عذاب الهی برای کافران هیچ‌گونه تخفیفی صورت نخواهد گرفت بلکه لحظه‌به‌لحظه زیاد می‌شود و مراد از زیادشدن عذاب هم دوام و غیرقابل تحمل بودن عذاب است؛ بنابراین آیه مذکور این توهم را دفع می‌کند که کیفر کافران زود به پایان نخواهد رسید بلکه دائمی و طولانی خواهد بود./841/202/ب3

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۱۱ + ۷
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0
۱۳۹۵/۱۱/۵ - ۱۶:۲۱
در حرم حضرت معصومه مطرح شد؛
پشتوانه حقانیت «توسل» استدلال‌ فقهی و عقلی است
سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به این‌که الگوی توسل برای شیعه با براهین و استدلال‌های فقهی و عقلی محکمی در شرع مقدس اسلام توصیف‌شده است، گفت: جسم انسان او را به موجودی دو ساحتی تبدیل کرده ا...
۱۳۹۵/۱۱/۴ - ۲۳:۱۷
سخنران حرم حضرت معصومه:
مذاکره با کفر خصلت مشرکان است نه مؤمنان
بهرام پور با اشاره به اینکه لیبرالیسم مصداق شرک جدید است، گفت: کسی که توحید نداشته و به ولایت و فرمانروایی خدا و ولی خدا در زمین معتقد نباشد با هرکسی از عربستان گرفته تا آمریکا با زبان سازش و مذاکره س...
۱۳۹۵/۱۱/۴ - ۱۵:۳۵
آيت‌الله امین‌خراسانی:
شفاعت اهل‌بیت مبتنی بر عمل به آموزه‌های دینی است
استاد درس خارج حوزه علمیه قم به اشاره به ویژگی‌های افرادی که مورد شفاعت اهل بیت(ع) قرار می‌گیرند، گفت: تنها کسانی مورد شفاعت قرار خواهند گرفت که صلاحیت لازم را دارا باشند، به این معنا که در دنیا اهل خ...
۱۳۹۵/۱۱/۴ - ۱۴:۴۶
معاونت تهذیب حوزه های علمیه برگزار می‌کند؛
مسابقه کتابخوانی «الگوهای خانواده اخلاقی»
مسابقه کتابخوانی با عنوان «الگوهای خانواده اخلاقی» ویژه طلاب معیل و همسرانشان از سوی معاونت تهذیب حوزه علمیه قم برگزار می‌شود.
۱۳۹۵/۱۱/۴ - ۱۱:۲۶
به همت مدرسه علمیه حقانی برگزار می شود؛
نشست مهندسی شخصیت قرآنی مهدی یاوران
سلسله نشست های مهدی یاوران مدرسه علمی شهید حقانی با موضوع مهندسی شخصیت قرآنی مهدی یاوران برگزار می شود.
۱۳۹۵/۱۱/۳ - ۲۲:۰۱
استاد برجسته قرآن کریم:
سازوکار آفرینش خداوند علم محوری با نگرش دینی است
استاد برجسته قرآن کریم با اشاره به اینکه اندیشمندان غربی به دلیل نگرش سکولاریستی و الحادی همواره دین و علم را در مقابل هم قرار می‌دهند، گفت: این در حالی است که علم محوری با رویکرد و نگرش دینی سازوکار ...
۱۳۹۵/۱۱/۳ - ۱۵:۳۷
حجت الاسلام ربانی:
شهادت فرد فاسق هیچ اعتباری در اسلام ندارد
استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که مؤمن به‌هیچ‌وجهی نباید بر اخبار فاسق اعتنایی داشته باشد، گفت: توبه از منظر شرع مقدس اسلام واجبی فوری است.
۱۳۹۵/۱۰/۳۰ - ۱۸:۳۸
استاد حوزه علمیه:
یاد‌آوری نعمت‌های الهی، عامل اصلی ایجاد محبت حقیقی است
استاد درس خارج حوزه علمیه گفت: اگر شخص به عنوان مبلغ دین تلاش کند تا نعمت‌های خداوند را برای مردم آن اندازه که می‌شناسد به درستی تبیین کند، مردم خواهان مسائل دینی شده و در برابر اوامر و نواهی الهی سر ...
۱۳۹۵/۱۰/۲۷ - ۱۱:۳۱
آیت الله امین خراسانی:
اطاعت از اهل بیت، شرط ورود به وادی بندگی است
استاد در خارج حوزه علمیه قم با اشاره به آیات 31 سوره نبأ «إِنَّ لِلْمُتَّقِينَ مَفَازًا؛ مسلماً پرهيزگاران را رستگارى است» گفت: انسان های خداترس از معصیت دوری گزیده و در مسیر طاعت الهی قرار گرفته اند...
۱۳۹۵/۱۰/۲۵ - ۲۲:۴۶
در حرم حضرت معصومه مطرح شد؛
امر به معروف و نهی از منکر حقیقت پویایی دین در تاریخ است
کارشناس مسائل فقهی به تشریح جایگاه فقهی امر به معروف و نهی از منکر پرداخت و گفت: اقامه فریضه امر به معروف و نهی در اولین ردیف تکلیف شده از سوی شرع مقدس اسلام برای مؤمن قرار گرفته است؛ در توصیف حقیقت ف...
۱۳۹۵/۱۰/۲۵ - ۱۹:۰۳
حجت الاسلام والمسلمین تراشیون مطرح کرد؛
تسامح بهترین روش برای تغییر الگوهای رفتاری فرزندان است
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه روش های زیادی برای تغییر الگوی های رفتاری فرزندان وجود دارد که تنبیه، مجازت و تسامح از جمله این روش ها است، گفت: تسامح بهترین روش برای تغییر الگوهای رفتاری فرزندا...
۱۳۹۵/۱۰/۲۵ - ۱۸:۰۳
در حرم حضرت معصومه تشریح شد؛
تکالیف معیار مؤمن در تحقق زندگی اسلامی
استاد حوزه علمیه قم علاقه و محبت به ساحت معصوم علیهم‌السلام را دومین تکلیف محوری مؤمن توصیف کرد و گفت: اعتبار و جایگاه حقیقی مؤمن در جریان تمدن سازی اسلامی به میزان ثروت، قیافه و زیبایی، شانیت اجتماعی...
۱۳۹۵/۱۰/۲۵ - ۱۶:۳۰
حجت الاسلام والمسلین غفوری:
تحصیل علم بدون تهذیب کاری بیهوده است
قائم مقام مدیر حوزه های علمیه با بیان این که اساس کار در حوزه تربیت است، تفاوت حوزه علمیه با دیگر نهادهای علمی دنیا را در مسئله اخلاق دانست و گفت: اگر مجموعه تهذیب در مدارس علمیه موفق باشد، فعالیت م...
۱۳۹۵/۱۰/۲۵ - ۱۶:۲۸
حجت الاسلام حسینخانی ارائه کرد؛
گزارشی از هشت سال فعالیت در معاونت تهذیب حوزه های علمیه
معاون تهذیب سابق حوزه های علمیه با ارائه گزارشی از عملکرد خود در معاونت تهذیب انتصاب حجت الاسلام والمسلمین ملکی را به این سمت شایسته دانست.
۱۳۹۵/۱۰/۲۵ - ۱۶:۲۷
فعالیت دو هزار و ۷۰۰ خادم خواهر به صورت افتخاری در آستان مقدس حضرت معصومه
مسؤول رواق خواهران آستان حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه دو هزار 700 خادم افتخاری خواهر در رواق خواهران آستان حضرت معصومه(س) مشغول به فعالیت هستند، گفت: هزار و ۷۰۰ خادم در بخش انتظامات و ارشاد، ۶۰۰ ن...
۱۳۹۵/۱۰/۲۵ - ۱۶:۲۵
معاون تهذیب حوزه های علمیه:
سنت های فراموش شده حوزه های علمیه باید احیا شود
حجت الاسلام والمسلمین ملکی با تقدیر از اقدامات انجام شده در زمینه تهذیب طلاب، احیای سنت های فراموش شده حوزه را از مهم ترین برنامه های خود دانست.
۱۳۹۵/۱۰/۲۳ - ۲۳:۱۶
استاد حوزه:
عمل به آیات قرآن جاذب رحمت الهی است
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه مهم ترین عوامل جذب رحمت خاص خداوند شش مورد است، گفت: رحم کردن، استغفار کردن، عفو و بخشش، احسان کردن، حیا و شرکت در مجالس دعا و ذکر مصیبت اهل بیت(ع) زمینه ساز تعا...
۱۳۹۵/۱۰/۲۲ - ۲۳:۰۵
استاد حوزه:
امام رضا نیاز به حکومت را اساسی ترین نیاز بشر می دانند
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه برای جلوگیری از هرج و مرج و اجرای شایسته احکام شریعت وجود حاکم الهی و حکومت اسلامی ضروری است، گفت: امام رضا(ع) نیاز بشر به حکومت را یکی از اساسی ترین نیازها می دا...
۱۳۹۵/۱۰/۲۲ - ۲۳:۰۱
آیت الله استادی:
سکولاریزه شدن، آغاز انحطاط حوزه است
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه متأسفانه امروزه روحانیت نیز همانند سایر شغل ها به سوی سکولاریزه شدن در حال حرکت است، گفت: سیره علما اینگونه بوده که برای تدریس یا تبلیغ معارف دین پولی در...
۱۳۹۵/۱۰/۲۲ - ۲۲:۳۸
حجت الاسلام والمسلمین تراشیون مطرح کرد؛
حق تربیت دینی مهم ترین حق کودک نسبت به والدین است
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه خانواده محیطی است که کودک به ناچار باید در آن زندگی کند، گفت: قانون هایی که در خانه حکمفرما هستند بر کودک تحمیل می شوند و او باید آنها را بپذیرد؛ بنابراین حق ترب...