سه شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۵ Tuesday, February 21, 2017 - ساعت:
زمان : ۱۳۹۵/۱۰/۲۰ - ۲۳:۱۰
شناسه خبر: ۴۷۳۰۸۸
 
آیت‌الله امین‌خراسانی:
اسلام رحمانی، مغایر با نص آیات قرآن کریم است
استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به مطرح کنندگان اسلام رحمانی و نادرستی تفاسیر آن‌ها از اسلام ناب محمدی(ص) گفت: ممکن است به ذهن شخصی خطور کند انسان‌هایی که از روی جهالت گناه می‌کنند چگونه دچار عذاب می‌شوند درحالی‌که خداوند متعال از خود در قرآن کریم با صفت«رحمن و رحیم» یاد کرده است، در پاسخ باید گفت، این کیفر متناسب با نوع عمل انسان‌ها در دنیاست و آثار وضعی آن در آخرت آشکار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد امین‌خراسانی در جلسه تفسیر قرآن کریم که در دفتر وی برگزار شد به تبیین آیات 21 تا 30 سوره نبأ پرداخت و گفت: این آیات به طور کلی در ارتباط با سرانجام کافران و کسانی است که اوامر و نواهی الهی را رعایت نکرده‌اند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان آیه 21 سوره نبأ«إِنَّ جَهَنَّمَ كَانَتْ مِرْصَادًا؛ همانا جهنم از دیرباز كمينگاهی بوده است» اظهار داشت: با توجه به معانی این آیه روشن‌ می‌شود دوزخ در کمین انسان‌های شرور است و به‌ مجرد اینکه آن‌ها بدان نزدیک شوند، آن‌ها را در برمی‌گیرد؛ همچنین واژه «مِرْصَاد» دو احتمال دارد که نخستین آن‌ها اسم مکان و به معنای مکانی است که در انتظار طغیان‌گران ایستاده تا آن‌ها را فراگیرد، احتمال دوم اینکه که به معنای اسم مبالغه به معنای بسیار کمین کننده است؛ بنابراین جهنم جایگاهی است که هیچ‌یک از کافران امکان گریز از آن را نخواهد داشت.

آیت‌الله امین‌خراسانی با اشاره به آیه 22 سوره نبأ «لِلطَّاغِينَ مَآبًا؛ كه براى سركشان بازگشت گاهی است» بیان داشت: «طَّاغِينَ» به کسانی گفته می‌شود که از مسیر فطری خود دچار انحراف شده باشد و واژه«مَآب» از ریشه «أوب» به معنای مکان بازگشت انسان‌های سرکش است؛ بنابراین می‌توان گفت هیچ‌کدام از کافران از عذاب الهی در امان نیستند.

وی با اشاره به آیه 23 سوره نبأ «لَابِثِينَ فِيهَا أَحْقَابًا؛ روزگارى دراز در آن درنگ كنند» عنوان داشت: انسان‌های طغیان‌گر و سرکش به مدت بسیار طولانی در دوزخ خواهند ماند چراکه معنای واژه«أَحْقَاب» به معنای مدت‌زمان طولانی است که ابتدا و انتهای آن مشخص نیست و با توجه به روایات درمی‌یابیم«احقاب هشت حُقب است، هر حقبی 80 سال، هر سالی 360 روز و هر روز آن برابر هزار سال دنیایی است»؛ بنابراین زمان شروع و پایان عذاب الهی نامعلوم است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به روایات معصومین(ع) درباره ابدی نبودن عذاب الهی گفت: اگرچه انسان‌های شرور گرفتار آتش جهنم می‌شوند، اما عذاب آن‌ها ابدی نبوده و مسأله جاودانگی عذاب درباره آن‌ها جریان ندارد؛ بر این اساس می‌توان گفت برخی انسا‌ن‌های سرکش وارد جهنم می‌شوند، اما بعد از مدتی از آن بیرون می‌آیند.

آیت‌الله امین‌خراسانی با بیان آیه 25 و 24 سوره نبأ«لَا يَذُوقُونَ فِيهَا بَرْدًا وَلَا شَرَابًا إِلَّا حَمِيمًا وَغَسَّاقًا؛ در آنجا نه خنكى چشند و نه شربتى» اظهار داشت: کسانی که در آتش دوزخ گرفتارند، جز آب داغ و خونابه چرکین هیچ نوشیدنی خنک و گوارایی نمی‌چشند؛ با توجه به تعبیر«يَذُوقُونَ» می‌توان گفت حتی به اندازه یک قطره هم از آب خنک به اهل جهنم نوشانده نخواهد شد.

وی با اشاره به مطرح کنندگان اسلام رحمانی و نادرستی تفاسیر آن‌ها از اسلام ناب محمدی(ص) بیان داشت: ممکن است به ذهن شخصی خطور کند انسان‌هایی که از روی جهالت گناه می‌کنند چگونه دچار عذاب می‌شوند درحالی‌که خداوند متعال از خود در قرآن کریم با صفت«رحمن و رحیم» یاد کرده است، در پاسخ باید گفت، این کیفر متناسب با نوع عمل انسان‌ها در دنیاست و آثار وضعی آن در آخرت آشکار می‌شود؛ بنابراین خداوند به بندگان ظلم نخواهد کرد بلکه این بندگانند که با اعمال ناشایسته سبب عذاب خود در آخرت می‌شوند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان آیه 28 و 27 و 26 سوره نبأ«جَزَاءً وِفَاقًا إِنَّهُمْ كَانُوا لَا يَرْجُونَ حِسَابًا وَكَذَّبُوا بِآيَاتِنَا كِذَّابًا؛ كيفرى مناسب با جرم آن‌ها آنان بودند كه به روز حساب اميد نداشتند و آيات ما را سخت تكذيب می‌کردند» ابراز داشت: بر اساس آیات مذکور می‌توان گفت یک دلیل برای عذاب کافران این است که نسبت به معاد و قیامت بی‌اعتقاد بودند و همه اعتقادات دین را مورد انکار قرار می‌دادند.

آیت‌الله امین‌خراسانی با اشاره به آیه 29 سوره نبأ«وَكُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْنَاهُ كِتَابًا؛ و حال آنكه هر چيزى را برشمرده به صورت كتابى در آورده‏ ايم» ادامه داد: با توجه به معانی دقیق آیه و دقت در دیگر آیات قرآن کریم درمی‌یابیم حسابرسی اعمال انسان‌ها آن‌چنان دقیق است که انسان‌ها را به تعجب وا‌می‌دارد چراکه ریزترین اعمال در آخرت مورد بررسی قرار داده می‌شود.

وی در پایان با اشاره به آیه 30 سوره نبأ«فَذُوقُوا فَلَنْ نَزِيدَكُمْ إِلَّا عَذَابًا؛ پس بچشيد كه جز عذاب هرگز چيزى بر شما نمی‌افزاییم» اظهار داشت: بر اساس این آیه می‌توان گفت روز قیامت در عذاب الهی برای کافران هیچ‌گونه تخفیفی صورت نخواهد گرفت بلکه لحظه‌به‌لحظه زیاد می‌شود و مراد از زیادشدن عذاب هم دوام و غیرقابل تحمل بودن عذاب است؛ بنابراین آیه مذکور این توهم را دفع می‌کند که کیفر کافران زود به پایان نخواهد رسید بلکه دائمی و طولانی خواهد بود./841/202/ب3

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۹ + ۸
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0
۱۳۹۵/۱۲/۲ - ۲۰:۰۵
مراحل تهذیب نفس در حرم حضرت معصومه تبیین شد
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه مکاتب مختلف راه های گوناگونی برای خود سازی و تربیت نفس دارند، گفت: مراحل خود سازی و تهذیب نفس براساس کلام امام علی(ع) در نهج البلاغه به پنج مرحله تقسیم می شود.
۱۳۹۵/۱۲/۲ - ۱۷:۴۰
استاد حوزه علمیه خواهران تبیین کرد؛
جایگاه ویژه تکریم کودکان در سیره نبوی
استاد حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه مهربانی با کودکان بخشی از سیره نبوی است، گفت: حضرت رسول(ص) همواره نسبت به کودکان مهربان و دلسوز بود و آنها را تکریم می کرد.
۱۳۹۵/۱۱/۲۹ - ۲۳:۱۶
نشست توجیهی خواهران مبلغه فضای مجازی برگزار شد
نشست توجیهی خواهران مبلغه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با هدف بیان آسیب ها و راهکارهای فضای مجازی و تبیین ضرورت حضور خواهران مبلغه در عرصه تبلیغ در فضای مجازی برگزار شد.
۱۳۹۵/۱۱/۲۱ - ۲۲:۲۳
حجت الاسلام والمسلمین تراشیون:
والدین در تربیت فرزندان تعادل را برقرار کنند
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه پسر به اندازه دختر به مهر و محبت والدین نیاز دارد، گفت: از آنجایی که پسر با پدر راحت تر است نیاز به حضور پدر در تربیت فرزند پسر ضرورتی جدی است.
۱۳۹۵/۱۱/۲۱ - ۰۶:۳۷
سخنران حرم حضرت معصومه:
زمینه اصلاح جوامع بشری با امر به معروف فراهم می شود
سخنران حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه قرآن کریم امت اسوه و برگزیده را امت اسلامی می داند، گفت: علت این وجه تسمیه برای امت اسلامی عمل به فریضه امر به معروف و نهی از منکر است.
۱۳۹۵/۱۱/۱۹ - ۱۹:۵۰
کارشناس رادیو معارف مطرح کرد؛
اشتباه محاسباتی که بیش از 90 سال موجب جدایی از امام صادق شد
استاد حوزه علمیه قم گفت: اشتباه محاسباتی عنوان بصری در آموختن علم میان او و امام صادق(ع) به اندازه 94 سال فاصله و جدایی ایجاد کرد.
۱۳۹۵/۱۱/۱۹ - ۱۵:۳۹
به دست آیت الله نوری همدانی؛
شماری از طلاب مدرسه امام کاظم پردیسان معمم شدند
شماری از طلاب مدرسه علمیه امام کاظم(ع) پردیسان قم به دست حضرت آیت الله نوری همدانی از مراجع تقلید، به لباس مقدس روحانیت ملبس شدند.
۱۳۹۵/۱۱/۱۷ - ۲۱:۲۲
در آستان حضرت معصومه تبیین شد؛
پیامدهای روابط دختر و پسر در سنین نوجوانی
کارشناس دوره های معارفی آستان حضرت معصومه(س) با بیان اینکه یکی از جاذبه های دوره نوجوانی گرایش به جنس مخالف است، میل به دوستی با جنس مخالف را سبب کاهش ازدواج و افت شدید تحصیلی دانست.
۱۳۹۵/۱۱/۱۷ - ۱۶:۵۵
همزمان با سالروز ولادت عقیله بنی هاشم؛
مراسم عقد 90 زوج جوان در حرم حضرت معصومه برگزار شد
مراسم عقد 90 زوج جوان همزمان با سالروز ولادت عقیله بنی هاشم حضرت زینب(س) در حرم مطهر حضرت معصومه (س) برگزار شد.
۱۳۹۵/۱۱/۱۷ - ۱۵:۰۵
جشن عبادت 700 نوجوان پسر در حرم حضرت معصومه برگزار شد
جشن عبادت 700 نوجوان پسر با حضور آیت الله سعیدی و به میزبانی آستان مقدس حضرت معصومه(س) در شبستان نجمه خاتون حرم مطهر برگزار شد.
۱۳۹۵/۱۱/۱۳ - ۱۷:۰۸
به مناسبت ایام الله دهه فجر صورت می گیرد؛
عمامه گذاری تعدادی از طلاب به دست آیت الله نوری همدانی
رییس مدرسه علمیه امام موسی کاظم پردیسان(ع) از دیدار بیش از 500 نفر از طلاب این مدرسه با حضرت آیت الله نوری همدانی به مناسبت ایام الله دهه فجر خبر داد.
۱۳۹۵/۱۱/۱۲ - ۰۹:۳۲
در آستان حضرت معصومه تبیین شد؛
اساسی‌ترین بنیان اخلاق در قرآن عدل و قسط است
استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به آیه 25 سوره حدید گفت: در این آیه اساسی‌ترین مبنا و بنیان اخلاقی در جوامع و در عرصه کائنات عدل و قسط الهی معرفی شده است.
۱۳۹۵/۱۱/۱۱ - ۲۳:۱۰
آیت الله مروی خبر داد؛
توصیه مؤکد مراجع به شورای عالی برای توجه به مباحث اخلاقی
آیت الله مروی اعلام کرد که توصیه تمامی مراجع در دیدار با شورای عالی حوزه های علمیه توجه جدی به اخلاق بوده است.
۱۳۹۵/۱۱/۱۱ - ۲۱:۳۲
کارشناس امور دینی:
مقام رضا مقام تسلیم محض در برابر نتیجه امور است
استاد حوزه عملیه خواهران مقام رضا را مقام تسلیم محض در برابر نتیجه امور دانست.
۱۳۹۵/۱۱/۱۱ - ۲۱:۱۰
در حرم حضرت معصومه مطرح شد؛
بندگی از منظر شرع مقدس بر اساس شاخص‌های سبک زندگی تعریف می‌شود
سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به این‌که در الگوی زیست معیار اسلامی بندگی بر شاخصه‌های معیار اسلامی استوار است، اظهار داشت: بندگی حقیقی از منظر شرع مقدس اسلام اهتمام به گزاره‌های دین مبین ا...
۱۳۹۵/۱۱/۱۰ - ۲۳:۴۷
با دنیا مشکل داشتن و در دنیا مشکل داشتن نتیجه نوع سبک زندگی است
کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) تاکید کرد که انسان‌های که در دنیا مشکل‌دارند دارای دو جهان‌بینی متفاوت از منظر مکتب دین‌داری و بی‌دین هستند.
۱۳۹۵/۱۱/۱۰ - ۰۰:۱۵
استاد حوزه علمیه خواهران مطرح کرد؛
اصل اخلاقی تغافل در بیان معصومین
استاد حوزه علیمه خواهران به تبیین اصل اخلاقی تغافل در بیان حضرات معصومین (ع) پرداخت و گفت: رفیق مصلحت اندیش با تغافل می تواند روابط دوستانه برادر دینی خود را حفظ کرده و مانع هجران و جدایی وی شود.
۱۳۹۵/۱۱/۹ - ۲۳:۱۹
استاد حوزه علمیه خواهران:
فقر را می توان با قناعت از بین برد
استاد حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه انسان اگر قانع باشد با قناعت می تواند فقر را نابود کند، گفت: قناعت ملکه ای درونی است که انسان را از تجمل پرستی دور کرده و در مسیر ساده زیستی قرار می دهد.
۱۳۹۵/۱۱/۹ - ۲۳:۰۰
در حرم حضرت معصومه تشریح شد؛
احکام تشخیص تکلیف از منظر شرع مقدس اسلام
کارشناس مبانی فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) به بیان احکام تشخیص تکلیف از منظر شرع مقدس اسلام پرداخت و گفت: برای به دست آوردن احکام الهی از منظر شرع مقدس اسلام استانداردهایی تدوین‌شده است که تقلید آخر...
۱۳۹۵/۱۱/۹ - ۱۲:۲۰
آیت الله عبداللهی:
انحرافات فکری معلول تبعیت از هوای نفس است
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم انحرافات فکری و اعتقادی را معلول تبعیت انسان از هوای نفس دانست.