جمعه ۴ فروردین ۱۳۹۶ Friday, March 24, 2017 - ساعت:
زمان : ۱۳۹۵/۱۰/۲۰ - ۲۳:۱۰
شناسه خبر: ۴۷۳۰۸۸
 
آیت‌الله امین‌خراسانی:
اسلام رحمانی، مغایر با نص آیات قرآن کریم است
استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به مطرح کنندگان اسلام رحمانی و نادرستی تفاسیر آن‌ها از اسلام ناب محمدی(ص) گفت: ممکن است به ذهن شخصی خطور کند انسان‌هایی که از روی جهالت گناه می‌کنند چگونه دچار عذاب می‌شوند درحالی‌که خداوند متعال از خود در قرآن کریم با صفت«رحمن و رحیم» یاد کرده است، در پاسخ باید گفت، این کیفر متناسب با نوع عمل انسان‌ها در دنیاست و آثار وضعی آن در آخرت آشکار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد امین‌خراسانی در جلسه تفسیر قرآن کریم که در دفتر وی برگزار شد به تبیین آیات 21 تا 30 سوره نبأ پرداخت و گفت: این آیات به طور کلی در ارتباط با سرانجام کافران و کسانی است که اوامر و نواهی الهی را رعایت نکرده‌اند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان آیه 21 سوره نبأ«إِنَّ جَهَنَّمَ كَانَتْ مِرْصَادًا؛ همانا جهنم از دیرباز كمينگاهی بوده است» اظهار داشت: با توجه به معانی این آیه روشن‌ می‌شود دوزخ در کمین انسان‌های شرور است و به‌ مجرد اینکه آن‌ها بدان نزدیک شوند، آن‌ها را در برمی‌گیرد؛ همچنین واژه «مِرْصَاد» دو احتمال دارد که نخستین آن‌ها اسم مکان و به معنای مکانی است که در انتظار طغیان‌گران ایستاده تا آن‌ها را فراگیرد، احتمال دوم اینکه که به معنای اسم مبالغه به معنای بسیار کمین کننده است؛ بنابراین جهنم جایگاهی است که هیچ‌یک از کافران امکان گریز از آن را نخواهد داشت.

آیت‌الله امین‌خراسانی با اشاره به آیه 22 سوره نبأ «لِلطَّاغِينَ مَآبًا؛ كه براى سركشان بازگشت گاهی است» بیان داشت: «طَّاغِينَ» به کسانی گفته می‌شود که از مسیر فطری خود دچار انحراف شده باشد و واژه«مَآب» از ریشه «أوب» به معنای مکان بازگشت انسان‌های سرکش است؛ بنابراین می‌توان گفت هیچ‌کدام از کافران از عذاب الهی در امان نیستند.

وی با اشاره به آیه 23 سوره نبأ «لَابِثِينَ فِيهَا أَحْقَابًا؛ روزگارى دراز در آن درنگ كنند» عنوان داشت: انسان‌های طغیان‌گر و سرکش به مدت بسیار طولانی در دوزخ خواهند ماند چراکه معنای واژه«أَحْقَاب» به معنای مدت‌زمان طولانی است که ابتدا و انتهای آن مشخص نیست و با توجه به روایات درمی‌یابیم«احقاب هشت حُقب است، هر حقبی 80 سال، هر سالی 360 روز و هر روز آن برابر هزار سال دنیایی است»؛ بنابراین زمان شروع و پایان عذاب الهی نامعلوم است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به روایات معصومین(ع) درباره ابدی نبودن عذاب الهی گفت: اگرچه انسان‌های شرور گرفتار آتش جهنم می‌شوند، اما عذاب آن‌ها ابدی نبوده و مسأله جاودانگی عذاب درباره آن‌ها جریان ندارد؛ بر این اساس می‌توان گفت برخی انسا‌ن‌های سرکش وارد جهنم می‌شوند، اما بعد از مدتی از آن بیرون می‌آیند.

آیت‌الله امین‌خراسانی با بیان آیه 25 و 24 سوره نبأ«لَا يَذُوقُونَ فِيهَا بَرْدًا وَلَا شَرَابًا إِلَّا حَمِيمًا وَغَسَّاقًا؛ در آنجا نه خنكى چشند و نه شربتى» اظهار داشت: کسانی که در آتش دوزخ گرفتارند، جز آب داغ و خونابه چرکین هیچ نوشیدنی خنک و گوارایی نمی‌چشند؛ با توجه به تعبیر«يَذُوقُونَ» می‌توان گفت حتی به اندازه یک قطره هم از آب خنک به اهل جهنم نوشانده نخواهد شد.

وی با اشاره به مطرح کنندگان اسلام رحمانی و نادرستی تفاسیر آن‌ها از اسلام ناب محمدی(ص) بیان داشت: ممکن است به ذهن شخصی خطور کند انسان‌هایی که از روی جهالت گناه می‌کنند چگونه دچار عذاب می‌شوند درحالی‌که خداوند متعال از خود در قرآن کریم با صفت«رحمن و رحیم» یاد کرده است، در پاسخ باید گفت، این کیفر متناسب با نوع عمل انسان‌ها در دنیاست و آثار وضعی آن در آخرت آشکار می‌شود؛ بنابراین خداوند به بندگان ظلم نخواهد کرد بلکه این بندگانند که با اعمال ناشایسته سبب عذاب خود در آخرت می‌شوند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان آیه 28 و 27 و 26 سوره نبأ«جَزَاءً وِفَاقًا إِنَّهُمْ كَانُوا لَا يَرْجُونَ حِسَابًا وَكَذَّبُوا بِآيَاتِنَا كِذَّابًا؛ كيفرى مناسب با جرم آن‌ها آنان بودند كه به روز حساب اميد نداشتند و آيات ما را سخت تكذيب می‌کردند» ابراز داشت: بر اساس آیات مذکور می‌توان گفت یک دلیل برای عذاب کافران این است که نسبت به معاد و قیامت بی‌اعتقاد بودند و همه اعتقادات دین را مورد انکار قرار می‌دادند.

آیت‌الله امین‌خراسانی با اشاره به آیه 29 سوره نبأ«وَكُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْنَاهُ كِتَابًا؛ و حال آنكه هر چيزى را برشمرده به صورت كتابى در آورده‏ ايم» ادامه داد: با توجه به معانی دقیق آیه و دقت در دیگر آیات قرآن کریم درمی‌یابیم حسابرسی اعمال انسان‌ها آن‌چنان دقیق است که انسان‌ها را به تعجب وا‌می‌دارد چراکه ریزترین اعمال در آخرت مورد بررسی قرار داده می‌شود.

وی در پایان با اشاره به آیه 30 سوره نبأ«فَذُوقُوا فَلَنْ نَزِيدَكُمْ إِلَّا عَذَابًا؛ پس بچشيد كه جز عذاب هرگز چيزى بر شما نمی‌افزاییم» اظهار داشت: بر اساس این آیه می‌توان گفت روز قیامت در عذاب الهی برای کافران هیچ‌گونه تخفیفی صورت نخواهد گرفت بلکه لحظه‌به‌لحظه زیاد می‌شود و مراد از زیادشدن عذاب هم دوام و غیرقابل تحمل بودن عذاب است؛ بنابراین آیه مذکور این توهم را دفع می‌کند که کیفر کافران زود به پایان نخواهد رسید بلکه دائمی و طولانی خواهد بود./841/202/ب3

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۱۰ + ۱۳
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0
۱۳۹۵/۱۲/۲۰ - ۰۱:۲۳
استاد حوزه:
معنویت گرایی اساس طلبگی است
استاد حوزه معنویت گرایی را اساس طلبگی دانست و تاکید کرد که طلاب برای بزرگ شدن باید به بزرگان و علما احترام بگذارند.
۱۳۹۵/۱۲/۱۹ - ۱۸:۵۳
استاد اخلاق حوزه علمیه قم تشریح کرد؛
سه عامل جذب محبت خداوند
حجت‌الاسلام غلامرضایی با استناد به روایات از دین، تواضع و گذشت به عنوان سه عامل جذب محبت الهی نام برد و این سه عامل را زینت طلبگی معرفی کرد.
۱۳۹۵/۱۲/۱۹ - ۱۸:۴۰
حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی مطرح کرد؛
وسعت دین و افزایش افق نگاه مهم ترین هدف برگزاری جشنواره های قرآنی
مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور با بیان اینکه جشنواره های قرآنی میدان مسابقات الهی است، وسعت دین و افزایش افق نگاه را از مهم ترین اهداف برگزاری این جشنواره ها عنوان کرد.
۱۳۹۵/۱۲/۱۹ - ۱۶:۵۵
استاد درس خارج حوزه علمیه قم:
اساس طلبگی در پایبندی به معنویت است
آیت‌الله دریاباری اساس طلبگی را پایبندی به معنویت معرفی کرد و گفت: شناخت خداوند متعال مبتنی بر محبت او است و محبت الهی نیز تنها از راه عمل به اوامر و نواهی پروردگار به دست می‌آید.
۱۳۹۵/۱۲/۱۸ - ۲۰:۵۴
حضرت زهرا؛ لیله القدری که قدرش ناشناخته ماند
استاد حوزه علمیه خواهران با بیان این که حضرت زهرا(س) لیله القدری است که قدر و منزلتش ناشناخته مانده است، گفت: نه تنها زیارت با معرفت این بانو بلکه صلوات بر ایشان نیز را بهشتی کرده و غفران الهی را برای...
۱۳۹۵/۱۲/۱۸ - ۲۰:۴۷
اهمیت نماز در سیره حضرت زهرا
سخنران حرم حضرت معصومه(س) با بیان این که نماز حضرت زهرا(س) تبلور بندگی و اخلاص در پیشگاه خداوند بود، گفت: حضرت زهرا(س) باید در زمینه عبادت برای زنان امروزی الگو باشد.
۱۳۹۵/۱۲/۱۸ - ۲۰:۲۷
حجت الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر مطرح کرد؛
عوامل طولانی شدن عمر انسان از دیدگاه ائمه معصومین
نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت با برشمردن سلسله عواملی که موجب طولانی شدن عمر انسان می شود، تاکید کرد: نکته اساسی درهمه این عوامل ایجاد آرامش در مردم و جامعه است.
۱۳۹۵/۱۲/۱۰ - ۱۳:۵۸
استاد اخلاق حوزه علمیه:
صرف سفارش به اخلاق تأثیری ندارد/ طلبه باید در عمل اخلاق استاد را مشاهده کند
حجت الاسلام محمدی خراسانی صرف سفارش به اخلاق را کم تأثیر دانست و بر اخلاق عملی از سوی اساتید و مسؤولان حوزه علمیه تأکید کرد.
۱۳۹۵/۱۲/۱۰ - ۰۶:۳۷
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر تبیین کرد؛
وجود سه خصلت برای چشیدن طعم حقیقت ایمان در زندگی
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت از دین شناسی، صبوری در برابر مصائب و برنامه ریزی در زندگی بعنوان خصلت هایی نام برد که انسان برای چشیدن طعم حقیقت ایمان باید در زندگی پیاده کند.
۱۳۹۵/۱۲/۹ - ۱۳:۲۱
فردا در قم؛
پیکر حجت الاسلام والمسلمین قرهی تشییع و به خاک سپرده می شود
پیکر حجت الاسلام والمسلمین قرهی از اعضای دفتر مقام معظم رهبری در قم فردا دهم اسفند از مسجد امام حسن عسکری(ع) به سمت حرم مطهر تشییع می شود.
۱۳۹۵/۱۲/۸ - ۱۹:۴۴
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی:
کوتاهی والدین در تربیت دینی فرزندان نگران کننده است
عضو هیأت علمی جامعه المصطفی از کوتاهی والدین در تربیت دینی فرزندان ابراز نگرانی کرد و گفت: محبت به فرزندان در دین باور کردن آنها است.
۱۳۹۵/۱۲/۷ - ۲۲:۵۰
کارشناس مسائل دینی:
طلاب مطالعه آثار اندیشمندان بزرگ را فراموش نکنند
حجت الاسلام عالم زاده با بیان این که مطالعه آثار اندیشمندان بزرگ یکی از راه های موفقیت در طلبگی است، گفت: مطالعه آثار اندیشمندان بزرگ راه شناخت دین را کوتاه تر می کند.
۱۳۹۵/۱۲/۶ - ۱۹:۵۹
از سوی معاونت تهذیب حوزه علمیه قم؛
همایش تحکیم مبانی ارتباط در خانواده برگزار شد
همایش خانوادگی تحکیم مبانی ارتباط در خانواده با حضور بیش از 250 نفر از طلاب مدارس علمیه استان قم و همسران و فرزندان آنها برگزار شد.
۱۳۹۵/۱۲/۴ - ۲۲:۵۰
توصیه آیت الله دریاباری به طلاب؛
علمی که زهد را زیاد نکند سبب بیچارگی است
استاد اخلاق حوزه علمی را که نتیجه اش دوری از دنیا نباشد سبب دوری از خدا دانست و از کسانی که درس را برای رسیدن به پست های دنیایی می خوانند انتقاد کرد.
۱۳۹۵/۱۲/۴ - ۱۶:۳۹
در حرم حضرت معصومه مطرح شد؛
غفلت از یاد خدا مقدمه رفتار ناهنجار انسان
کارشناس معارفی آستان حضرت معصومه(س) بدترین عقاب بنده را دوری از ساحت بندگی در محضر ذات اقدس الهی و غفلت از یاد خدا را مقدمه رفتار ناهنجار انسان توصیف کرد.
۱۳۹۵/۱۲/۴ - ۱۶:۰۳
استاد اخلاق حوزه علمیه قم:
غرور و تکبر زندگی هر انسانی را نابود می کند
حجت الاسلام وطن خواه با توجه به این که غرور و تکبر دو صفت شیطانی برای انسان ها شمرده می شود، گفت: انسان ها در دنیا با توکل به خدا می توانند از تکبر و غرور دوری کنند.
۱۳۹۵/۱۲/۲ - ۲۰:۰۵
مراحل تهذیب نفس در حرم حضرت معصومه تبیین شد
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه مکاتب مختلف راه های گوناگونی برای خود سازی و تربیت نفس دارند، گفت: مراحل خود سازی و تهذیب نفس براساس کلام امام علی(ع) در نهج البلاغه به پنج مرحله تقسیم می شود.
۱۳۹۵/۱۲/۲ - ۱۷:۴۰
استاد حوزه علمیه خواهران تبیین کرد؛
جایگاه ویژه تکریم کودکان در سیره نبوی
استاد حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه مهربانی با کودکان بخشی از سیره نبوی است، گفت: حضرت رسول(ص) همواره نسبت به کودکان مهربان و دلسوز بود و آنها را تکریم می کرد.
۱۳۹۵/۱۱/۲۹ - ۲۳:۱۶
نشست توجیهی خواهران مبلغه فضای مجازی برگزار شد
نشست توجیهی خواهران مبلغه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با هدف بیان آسیب ها و راهکارهای فضای مجازی و تبیین ضرورت حضور خواهران مبلغه در عرصه تبلیغ در فضای مجازی برگزار شد.
۱۳۹۵/۱۱/۲۱ - ۲۲:۲۳
حجت الاسلام والمسلمین تراشیون:
والدین در تربیت فرزندان تعادل را برقرار کنند
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه پسر به اندازه دختر به مهر و محبت والدین نیاز دارد، گفت: از آنجایی که پسر با پدر راحت تر است نیاز به حضور پدر در تربیت فرزند پسر ضرورتی جدی است.