سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ Tuesday, September 26, 2017 - ساعت:
زمان : ۱۳۹۵/۱۰/۲۰ - ۲۳:۱۰
شناسه خبر: ۴۷۳۰۸۸
 
آیت‌الله امین‌خراسانی:
اسلام رحمانی، مغایر با نص آیات قرآن کریم است
استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به مطرح کنندگان اسلام رحمانی و نادرستی تفاسیر آن‌ها از اسلام ناب محمدی(ص) گفت: ممکن است به ذهن شخصی خطور کند انسان‌هایی که از روی جهالت گناه می‌کنند چگونه دچار عذاب می‌شوند درحالی‌که خداوند متعال از خود در قرآن کریم با صفت«رحمن و رحیم» یاد کرده است، در پاسخ باید گفت، این کیفر متناسب با نوع عمل انسان‌ها در دنیاست و آثار وضعی آن در آخرت آشکار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد امین‌خراسانی در جلسه تفسیر قرآن کریم که در دفتر وی برگزار شد به تبیین آیات 21 تا 30 سوره نبأ پرداخت و گفت: این آیات به طور کلی در ارتباط با سرانجام کافران و کسانی است که اوامر و نواهی الهی را رعایت نکرده‌اند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان آیه 21 سوره نبأ«إِنَّ جَهَنَّمَ كَانَتْ مِرْصَادًا؛ همانا جهنم از دیرباز كمينگاهی بوده است» اظهار داشت: با توجه به معانی این آیه روشن‌ می‌شود دوزخ در کمین انسان‌های شرور است و به‌ مجرد اینکه آن‌ها بدان نزدیک شوند، آن‌ها را در برمی‌گیرد؛ همچنین واژه «مِرْصَاد» دو احتمال دارد که نخستین آن‌ها اسم مکان و به معنای مکانی است که در انتظار طغیان‌گران ایستاده تا آن‌ها را فراگیرد، احتمال دوم اینکه که به معنای اسم مبالغه به معنای بسیار کمین کننده است؛ بنابراین جهنم جایگاهی است که هیچ‌یک از کافران امکان گریز از آن را نخواهد داشت.

آیت‌الله امین‌خراسانی با اشاره به آیه 22 سوره نبأ «لِلطَّاغِينَ مَآبًا؛ كه براى سركشان بازگشت گاهی است» بیان داشت: «طَّاغِينَ» به کسانی گفته می‌شود که از مسیر فطری خود دچار انحراف شده باشد و واژه«مَآب» از ریشه «أوب» به معنای مکان بازگشت انسان‌های سرکش است؛ بنابراین می‌توان گفت هیچ‌کدام از کافران از عذاب الهی در امان نیستند.

وی با اشاره به آیه 23 سوره نبأ «لَابِثِينَ فِيهَا أَحْقَابًا؛ روزگارى دراز در آن درنگ كنند» عنوان داشت: انسان‌های طغیان‌گر و سرکش به مدت بسیار طولانی در دوزخ خواهند ماند چراکه معنای واژه«أَحْقَاب» به معنای مدت‌زمان طولانی است که ابتدا و انتهای آن مشخص نیست و با توجه به روایات درمی‌یابیم«احقاب هشت حُقب است، هر حقبی 80 سال، هر سالی 360 روز و هر روز آن برابر هزار سال دنیایی است»؛ بنابراین زمان شروع و پایان عذاب الهی نامعلوم است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به روایات معصومین(ع) درباره ابدی نبودن عذاب الهی گفت: اگرچه انسان‌های شرور گرفتار آتش جهنم می‌شوند، اما عذاب آن‌ها ابدی نبوده و مسأله جاودانگی عذاب درباره آن‌ها جریان ندارد؛ بر این اساس می‌توان گفت برخی انسا‌ن‌های سرکش وارد جهنم می‌شوند، اما بعد از مدتی از آن بیرون می‌آیند.

آیت‌الله امین‌خراسانی با بیان آیه 25 و 24 سوره نبأ«لَا يَذُوقُونَ فِيهَا بَرْدًا وَلَا شَرَابًا إِلَّا حَمِيمًا وَغَسَّاقًا؛ در آنجا نه خنكى چشند و نه شربتى» اظهار داشت: کسانی که در آتش دوزخ گرفتارند، جز آب داغ و خونابه چرکین هیچ نوشیدنی خنک و گوارایی نمی‌چشند؛ با توجه به تعبیر«يَذُوقُونَ» می‌توان گفت حتی به اندازه یک قطره هم از آب خنک به اهل جهنم نوشانده نخواهد شد.

وی با اشاره به مطرح کنندگان اسلام رحمانی و نادرستی تفاسیر آن‌ها از اسلام ناب محمدی(ص) بیان داشت: ممکن است به ذهن شخصی خطور کند انسان‌هایی که از روی جهالت گناه می‌کنند چگونه دچار عذاب می‌شوند درحالی‌که خداوند متعال از خود در قرآن کریم با صفت«رحمن و رحیم» یاد کرده است، در پاسخ باید گفت، این کیفر متناسب با نوع عمل انسان‌ها در دنیاست و آثار وضعی آن در آخرت آشکار می‌شود؛ بنابراین خداوند به بندگان ظلم نخواهد کرد بلکه این بندگانند که با اعمال ناشایسته سبب عذاب خود در آخرت می‌شوند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان آیه 28 و 27 و 26 سوره نبأ«جَزَاءً وِفَاقًا إِنَّهُمْ كَانُوا لَا يَرْجُونَ حِسَابًا وَكَذَّبُوا بِآيَاتِنَا كِذَّابًا؛ كيفرى مناسب با جرم آن‌ها آنان بودند كه به روز حساب اميد نداشتند و آيات ما را سخت تكذيب می‌کردند» ابراز داشت: بر اساس آیات مذکور می‌توان گفت یک دلیل برای عذاب کافران این است که نسبت به معاد و قیامت بی‌اعتقاد بودند و همه اعتقادات دین را مورد انکار قرار می‌دادند.

آیت‌الله امین‌خراسانی با اشاره به آیه 29 سوره نبأ«وَكُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْنَاهُ كِتَابًا؛ و حال آنكه هر چيزى را برشمرده به صورت كتابى در آورده‏ ايم» ادامه داد: با توجه به معانی دقیق آیه و دقت در دیگر آیات قرآن کریم درمی‌یابیم حسابرسی اعمال انسان‌ها آن‌چنان دقیق است که انسان‌ها را به تعجب وا‌می‌دارد چراکه ریزترین اعمال در آخرت مورد بررسی قرار داده می‌شود.

وی در پایان با اشاره به آیه 30 سوره نبأ«فَذُوقُوا فَلَنْ نَزِيدَكُمْ إِلَّا عَذَابًا؛ پس بچشيد كه جز عذاب هرگز چيزى بر شما نمی‌افزاییم» اظهار داشت: بر اساس این آیه می‌توان گفت روز قیامت در عذاب الهی برای کافران هیچ‌گونه تخفیفی صورت نخواهد گرفت بلکه لحظه‌به‌لحظه زیاد می‌شود و مراد از زیادشدن عذاب هم دوام و غیرقابل تحمل بودن عذاب است؛ بنابراین آیه مذکور این توهم را دفع می‌کند که کیفر کافران زود به پایان نخواهد رسید بلکه دائمی و طولانی خواهد بود./841/202/ب3

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۱۱ + ۱۳
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0
۱۳۹۶/۷/۴ - ۱۶:۳۷
پاسخی مستدل و قرآنی به ادعای وهابیت درباره صحابه حضرت رسول
حجت الاسلام میرشفیعی خطاب به وهابیت تصریح کرد: شما فردی که حتی یک ساعت با پیامبراکرم(ص) بوده است را واجب الاحترام می دانید اما امام علی(ع) که همیشه با پیامبراکرم(ص) بوده را کنار گذاشته اید.
۱۳۹۶/۷/۴ - ۱۶:۲۷
حجت الاسلام صادقی واعظ:
شرط مهم ایمان پذیرش ولایت اهل بیت است
استاد حوزه علمیه امام حسین(ع) را تجلی هدایت دانست و گفت: هدایت و ضلالت هر کس دست خود او است و انسان ها باید شرایط هدایت را در خود ایجاد کنند.
۱۳۹۶/۷/۴ - ۱۶:۲۱
حجت الاسلام رزاقی:
حق مداران با وحدت کامل در مقابل همه ظلم بایستند
استاد حوزه علمیه با اشاره به این بخش از زیارت ناحیه که امام حسین(ع) سند قرآن است، گفت: اگر قرآن می گوید صبر و مقاومت کنید سند و مدرک ما برای مقاومت امام حسین(ع) است.
۱۳۹۶/۷/۴ - ۱۴:۰۲
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد:
مطالب بدون سند به جریان عاشورا اضافه نکنیم
استاد حوزه علمیه قم گفت: ارزش های کربلا باید پررنگ شود تا جامعه بداند وقتی یک انسان مؤمن، معتقد و ولایتمدار شد در راه حق و ولایت تمام وجود خود را فدا می کند و تا آخر پای دین و مکتب ایستادگی می کند.
۱۳۹۶/۷/۴ - ۱۳:۵۳
کارشناس مذهبی:
امام حسین برای همه کشتی نجات است
حجت الاسلام و المسلمین صالحی خوانساری با بیان این که فرشتگان بیش از انسان ها ارزش امام حسین(ع) را می دانند، آن حضرت را برای همه کشتی نجات دانست
۱۳۹۶/۷/۴ - ۱۲:۴۴
پرونده حج ۹۶ بسته شد
با بازگشت آخرین زائران مدینه بعد در بامداد امروز سه شنبه پرونده حج امسال بسته شد.
۱۳۹۶/۷/۴ - ۱۱:۰۷
حجت الاسلام آزادی خواه:
هیأت ها سیاسی نباشد حسینی نخواهد بود
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با انتقاد از برخی سخنان مبنی بر این که هیأت ها نباید سیاسی باشد، گفت: هیأت اگر سیاسی نباشد هیأت به شمار نمی رود و حسینی نخواهد بود.
۱۳۹۶/۷/۴ - ۰۵:۴۴
حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری:
روح زندگی حسینی توحید و ولایت مداری است
رییس مؤسسه روایت سیره شهدا آرامش را محصول سبک زندگی حسینی دانست و گفت: روح زندگی حسینی موحد زیستن و ولایت مدار بودن است.
۱۳۹۶/۷/۴ - ۰۵:۳۳
حجت الاسلام والمسلمین ‌آشتیانی:
ماندگاری و برکت اعمال انسان بستگی به نیت آن ها دارد
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که ماندگاری و برکت اعمال انسان بستگی به نیت آن ها دارد، نیت خالص، انگیزه الهی و اقامه حق و عدالت را از عوامل ماندگاری انقلاب امام حسین(ع) برشمرد.
۱۳۹۶/۷/۳ - ۲۳:۵۰
استاد حوزه:
امر به معروف و نهی از منکر راه اصلاح امت است
استاد حوزه علمیه قم با بیان این که هدف قیام امام حسین(ع) اصلاح امت جدشان در اثر فساد به وسیله حاکمان بود، گفت: اصلاح امت تنها به وسیله امر به معروف و نهی از منکر ممکن است.
۱۳۹۶/۷/۳ - ۲۳:۳۶
حجت الاسلام صادقی تبیین کرد؛
رسالت سنگین خطبا و مداحان در مقابله با بدعت ها
معاون فرهنگی قوه قضائیه با بیان این که باید عاقلانه ترین و زیباترین شعائر حسینی را داشته باشیم، گفت: اجازه ندهیم که دشمنان برخی حرکت ها را وسیله ای برای ضربه زدن به شیعه کنند.
۱۳۹۶/۷/۳ - ۲۳:۲۵
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی:
تعطیلی امر به معروف جامعه را از برکات وحی محروم می کند
عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه از رواج تساهل و تسامح و کم توجهی به فریضه امر به معروف و نهی از منکر به شدت انتقاد کرد.
۱۳۹۶/۷/۳ - ۲۳:۱۵
استاد حوزه خواهران:
پذیرش سبک زندگی غربی ذلت پذیری در برابر دشمنان است
استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به این که زندگی با عزت مهم ترین درس مکتب عاشورا برای انسان های آزاده جهان است، گفت: پذیرش سبک زندگی غربی ذلت پذیری در برابر دشمنان است.
۱۳۹۶/۷/۳ - ۲۳:۰۹
استاد حوزه:
فضیلت امت اسلام به واسطه عاشورا است
استاد حوزه علمیه قم عاشورا را یکی از فضیلت هایی عنوان کرد که خداوند به واسطه آن امت اسلامی را بر سایر امت ها برتری داده است.
۱۳۹۶/۷/۳ - ۲۳:۰۴
حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم تبین کرد؛
مستندات قرآنی عزاداری برای امام حسین
نماینده مجلس خبرگان رهبری عزاداری حضرت یعقوب برای حضرت یوسف(ع) را به مدت طولانی بهترین مجوز قرآنی برای عزاداری ابا عبدالله الحسین(ع) عنوان کرد.
۱۳۹۶/۷/۳ - ۲۲:۵۸
محب امام حسین اهل سازش با جبهه کفر نیست
استاد حوزه علمیه قم با بیان این که پیرو واقعی اهل بیت(ع) با دوستان امام حسین(ع) در سلم و با دشمنان ایشان در پیکار است، گفت: نمی شود محب امام حسین(ع) در مقابل دشمنان اهل بیت(ع) اهل سازش و نرمش بوده و ...
۱۳۹۶/۷/۳ - ۱۶:۴۷
کارشناس مذهبی مطرح کرد؛
خانواده شهید حججی تربیت یافته مکتب کربلا
حجت الاسلام والمسلمین صالحی با اشاره به ماجرای اسرار همسر حبیب ابن مظاهر برای روانه شدن او به کربلا، خانواده شهید حججی را از مصادیق امروزی تربیت شده مکتب کربلا دانست.
۱۳۹۶/۷/۳ - ۱۵:۱۹
استاد حوزه:
منع نقل احادیث پیامبراکرم توجیه عقلائی ندارد
حجت الاسلام میرشفیعی منع احادیث پیامبراکرم(ص) از سوی خلیفه اول را بدون توجیه عقلائی دانست و دلایل بیان شده را بهانه گیری خواند.
۱۳۹۶/۷/۳ - ۱۵:۱۰
حجت الاسلام رزاقی تشریح کرد؛
چهار رکن شکل گیری نهضت های انقلابی
استاد حوزه علمیه، رهبری دینی، همراهی مردم، برنامه الهی و هدف مقدس را ارکان شکل گیری یک نهضت انقلابی دانست.
۱۳۹۶/۷/۳ - ۱۴:۵۲
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد:
حرکت بر مدار عقل و خرد انسان را از گرفتاری نجات می‌‌دهد
استاد حوزه علمیه با بیان این که تمام گرفتاری های بشر از بی عقل و کم خردی است، حرکت بر مدار عقل و خرد را نجات بخش انسان توصیف کرد.