چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ Wednesday, April 26, 2017 - ساعت:
زمان : ۱۳۹۵/۱۰/۲۰ - ۲۳:۱۰
شناسه خبر: ۴۷۳۰۸۸
 
آیت‌الله امین‌خراسانی:
اسلام رحمانی، مغایر با نص آیات قرآن کریم است
استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به مطرح کنندگان اسلام رحمانی و نادرستی تفاسیر آن‌ها از اسلام ناب محمدی(ص) گفت: ممکن است به ذهن شخصی خطور کند انسان‌هایی که از روی جهالت گناه می‌کنند چگونه دچار عذاب می‌شوند درحالی‌که خداوند متعال از خود در قرآن کریم با صفت«رحمن و رحیم» یاد کرده است، در پاسخ باید گفت، این کیفر متناسب با نوع عمل انسان‌ها در دنیاست و آثار وضعی آن در آخرت آشکار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد امین‌خراسانی در جلسه تفسیر قرآن کریم که در دفتر وی برگزار شد به تبیین آیات 21 تا 30 سوره نبأ پرداخت و گفت: این آیات به طور کلی در ارتباط با سرانجام کافران و کسانی است که اوامر و نواهی الهی را رعایت نکرده‌اند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان آیه 21 سوره نبأ«إِنَّ جَهَنَّمَ كَانَتْ مِرْصَادًا؛ همانا جهنم از دیرباز كمينگاهی بوده است» اظهار داشت: با توجه به معانی این آیه روشن‌ می‌شود دوزخ در کمین انسان‌های شرور است و به‌ مجرد اینکه آن‌ها بدان نزدیک شوند، آن‌ها را در برمی‌گیرد؛ همچنین واژه «مِرْصَاد» دو احتمال دارد که نخستین آن‌ها اسم مکان و به معنای مکانی است که در انتظار طغیان‌گران ایستاده تا آن‌ها را فراگیرد، احتمال دوم اینکه که به معنای اسم مبالغه به معنای بسیار کمین کننده است؛ بنابراین جهنم جایگاهی است که هیچ‌یک از کافران امکان گریز از آن را نخواهد داشت.

آیت‌الله امین‌خراسانی با اشاره به آیه 22 سوره نبأ «لِلطَّاغِينَ مَآبًا؛ كه براى سركشان بازگشت گاهی است» بیان داشت: «طَّاغِينَ» به کسانی گفته می‌شود که از مسیر فطری خود دچار انحراف شده باشد و واژه«مَآب» از ریشه «أوب» به معنای مکان بازگشت انسان‌های سرکش است؛ بنابراین می‌توان گفت هیچ‌کدام از کافران از عذاب الهی در امان نیستند.

وی با اشاره به آیه 23 سوره نبأ «لَابِثِينَ فِيهَا أَحْقَابًا؛ روزگارى دراز در آن درنگ كنند» عنوان داشت: انسان‌های طغیان‌گر و سرکش به مدت بسیار طولانی در دوزخ خواهند ماند چراکه معنای واژه«أَحْقَاب» به معنای مدت‌زمان طولانی است که ابتدا و انتهای آن مشخص نیست و با توجه به روایات درمی‌یابیم«احقاب هشت حُقب است، هر حقبی 80 سال، هر سالی 360 روز و هر روز آن برابر هزار سال دنیایی است»؛ بنابراین زمان شروع و پایان عذاب الهی نامعلوم است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به روایات معصومین(ع) درباره ابدی نبودن عذاب الهی گفت: اگرچه انسان‌های شرور گرفتار آتش جهنم می‌شوند، اما عذاب آن‌ها ابدی نبوده و مسأله جاودانگی عذاب درباره آن‌ها جریان ندارد؛ بر این اساس می‌توان گفت برخی انسا‌ن‌های سرکش وارد جهنم می‌شوند، اما بعد از مدتی از آن بیرون می‌آیند.

آیت‌الله امین‌خراسانی با بیان آیه 25 و 24 سوره نبأ«لَا يَذُوقُونَ فِيهَا بَرْدًا وَلَا شَرَابًا إِلَّا حَمِيمًا وَغَسَّاقًا؛ در آنجا نه خنكى چشند و نه شربتى» اظهار داشت: کسانی که در آتش دوزخ گرفتارند، جز آب داغ و خونابه چرکین هیچ نوشیدنی خنک و گوارایی نمی‌چشند؛ با توجه به تعبیر«يَذُوقُونَ» می‌توان گفت حتی به اندازه یک قطره هم از آب خنک به اهل جهنم نوشانده نخواهد شد.

وی با اشاره به مطرح کنندگان اسلام رحمانی و نادرستی تفاسیر آن‌ها از اسلام ناب محمدی(ص) بیان داشت: ممکن است به ذهن شخصی خطور کند انسان‌هایی که از روی جهالت گناه می‌کنند چگونه دچار عذاب می‌شوند درحالی‌که خداوند متعال از خود در قرآن کریم با صفت«رحمن و رحیم» یاد کرده است، در پاسخ باید گفت، این کیفر متناسب با نوع عمل انسان‌ها در دنیاست و آثار وضعی آن در آخرت آشکار می‌شود؛ بنابراین خداوند به بندگان ظلم نخواهد کرد بلکه این بندگانند که با اعمال ناشایسته سبب عذاب خود در آخرت می‌شوند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان آیه 28 و 27 و 26 سوره نبأ«جَزَاءً وِفَاقًا إِنَّهُمْ كَانُوا لَا يَرْجُونَ حِسَابًا وَكَذَّبُوا بِآيَاتِنَا كِذَّابًا؛ كيفرى مناسب با جرم آن‌ها آنان بودند كه به روز حساب اميد نداشتند و آيات ما را سخت تكذيب می‌کردند» ابراز داشت: بر اساس آیات مذکور می‌توان گفت یک دلیل برای عذاب کافران این است که نسبت به معاد و قیامت بی‌اعتقاد بودند و همه اعتقادات دین را مورد انکار قرار می‌دادند.

آیت‌الله امین‌خراسانی با اشاره به آیه 29 سوره نبأ«وَكُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْنَاهُ كِتَابًا؛ و حال آنكه هر چيزى را برشمرده به صورت كتابى در آورده‏ ايم» ادامه داد: با توجه به معانی دقیق آیه و دقت در دیگر آیات قرآن کریم درمی‌یابیم حسابرسی اعمال انسان‌ها آن‌چنان دقیق است که انسان‌ها را به تعجب وا‌می‌دارد چراکه ریزترین اعمال در آخرت مورد بررسی قرار داده می‌شود.

وی در پایان با اشاره به آیه 30 سوره نبأ«فَذُوقُوا فَلَنْ نَزِيدَكُمْ إِلَّا عَذَابًا؛ پس بچشيد كه جز عذاب هرگز چيزى بر شما نمی‌افزاییم» اظهار داشت: بر اساس این آیه می‌توان گفت روز قیامت در عذاب الهی برای کافران هیچ‌گونه تخفیفی صورت نخواهد گرفت بلکه لحظه‌به‌لحظه زیاد می‌شود و مراد از زیادشدن عذاب هم دوام و غیرقابل تحمل بودن عذاب است؛ بنابراین آیه مذکور این توهم را دفع می‌کند که کیفر کافران زود به پایان نخواهد رسید بلکه دائمی و طولانی خواهد بود./841/202/ب3

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۹ + ۹
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0
۱۳۹۶/۲/۵ - ۱۹:۲۳
حدیث اخلاقی بزرگان(۱۲)
درس بخوانی و استاد اخلاق نداشته باشی بیچاره می شوی
درس اخلاقی كه شما را بی‌حال كند، چرتی كند، شل و ول كند و شما را از درستان بیندازد، درس اخلاق نیست؛ ما اگر قدری خوب بشویم و نیتمان را درست كنیم استاد خوب هم گیرمان می‌آید
۱۳۹۶/۲/۵ - ۱۶:۴۳
حجت الاسلام والمسلمين قاضی عسكر:
ارزشهای اخلاقی نتيجه بعثت انبيای الهی است
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت ارزشهاي اخلاقي را نتيجه بعثت انبيا خواند و گفت: پيامبر (ص) جامعه جاهلي و بت پرست را يكتاپرست و از آنها افرادي همچون سلمان، اباذر، مقداد و عمار تربيت كرد و توانست در...
۱۳۹۶/۲/۴ - ۱۷:۲۱
استاد حوزه:
مبعث عید استجابت دعا و غفران گناهان است
استاد حوزه با بیان اینکه عید مبعث، عید استجابت دعا و غفران گناهان است، گفت: دعا برکات زیادی در زندگی انسان دارد و از آن جایی که خداوند بهترین مدبر است واگذار کردن امور به حکمت و عدالت الهی بهترین نتیج...
۱۳۹۶/۲/۴ - ۱۳:۵۵
عضو هیأت علمی جامعه المصطفی:
صرف ایجاد معاونت تهذیب برای تحول اخلاقی کافی نیست
حجت الاسلام جواد حبیبی لزوم توجه به تهذیب در بحث تحول در حوزه علمیه را جدی دانست و تصریح کرد: صرف ایجاد معاونت تهذیب کافی نیست.
۱۳۹۶/۲/۳ - ۲۲:۵۰
امام کاظم نهضت علمی امام صادق را کامل کردند
استاد حوزه علمیه خواهران با بیان این که مهم ترین خصلت اخلاقی امام کاظم(ع) که به آن شهرت دارند، کظم غیظ و مدارا با مخالفان است،گفت: مدارا و صبوری در مقابل مخالفان مهم ترین بخش سیره اخلاقی اجتماعی این...
۱۳۹۶/۲/۳ - ۱۹:۵۱
جشن مبعث رسول مهرباني ها در راديو معارف
ویژه برنامه زنده«ماه مجلس» همزمان با مبعث نبی اكرم (ص) از وظایف مسلمین نسبت به آن حضرت می گوید.
۱۳۹۶/۲/۳ - ۱۱:۱۷
حدیث اخلاقی بزرگان(۱۱)
عزت نفس خود را محترم بشماریم
شكى نيست كه امروز درآمد يك طلبه وافى به نيازهاى او نيست، ولى نبايد براى رفع نياز به كارهايى تن داده شود كه ما را از تحصيل باز مى دارد. و احياناً كارهايى كه با شؤون و شخصيت يك دانشجوى دينى سازگار نيست....
۱۳۹۶/۲/۲ - ۱۸:۲۷
ایمان به صرف معنویات حاصل نمی شود
استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به این که نزول و پیری به جسم انسان اختصاص داشته و ارتباطی به بعد روحانی انسان ندارد، گفت: صعود نفس در اثر تربیت یک امر همیشگی است و حتی با وجود پیری جسم سیر صعودی روح...
۱۳۹۶/۲/۲ - ۱۰:۴۷
حدیث اخلاقی بزرگان(۱۰)
چه کنیم که معصیت نکنیم؟
آسان ترین راه ترک معصیت توجه و یقین به نزدیکی به تمام نعمت ها وخوشی ها و دارایی ها و عزت ها در صورت طاعت، و نزدیکی به محرومیت و ناخوشی و نداري و ذلت در صورت معصیت است.
۱۳۹۶/۱/۳۱ - ۱۵:۳۰
در آفتاب شرقی بررسی شد؛
احکام شرعی اجاره
کارشناس برنامه تلویزیونی آفتاب شرقی معیار سنجش شرع مقدس اسلام در این سؤال که «آیا مستأجر ضامن خرابی ساختمان است؟» را کوتاهی کردن مستأجر عنوان کرد و گفت: اگر کوتاهی در این موضوع صورت گرفته باشد مستأجر ...
۱۳۹۶/۱/۳۱ - ۰۵:۲۶
حدیث اخلاقی بزرگان(9)
نماز حقیقی مانع تأثیر جرقه های انحرافی شیطان است
نماز حقيقي، سبب مي‌شود جرقّه‌هاي انحرافي، افکار شيطاني و نظرات گمراه کننده که در اجتماع ايجاد شده است، روي دل آدمي اثر نگذارد.
۱۳۹۶/۱/۳۱ - ۰۴:۳۳
حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی:
رجب، شهر الله اصب و ماه رحمت و مغفرت الهی است
سخنران حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه رجب، شهر الله اصب و ماه رحمت و مغفرت الهی است بر احیا و گرامیداشت شب مبعث پیامبر اکرم(ص) در این ماه تأکید کرد.
۱۳۹۶/۱/۳۰ - ۱۱:۴۰
واکنش حجت الاسلام قاضی عسکر به شایعات درباره حج تمتع
نماينده ولي فقيه درامورحج وزيارت گفت:درحالي كه هنوزثبت نامي صورت نگرفته، خبرانصراف زائران يزدي و تبريزي را درشبكه هاي مجازي پخش مي كنند.
۱۳۹۶/۱/۳۰ - ۰۵:۰۹
مدیر گروه اخلاق پژوهشکده فلسفه و کلام مطرح کرد؛
ماه رجب بهترین فرصت برای عبادت بندگان خاص خدا
مدیرگروه اخلاق پژوهشکده فلسفه و کلام با بیان اینکه خداوند فرصت های زیادی برای عبادت در اختیار بندگان قرار داده است، گفت: ماه رجب بهترین فرصت برای عبادت بندگان خاص خدا است.
۱۳۹۶/۱/۲۹ - ۲۱:۴۲
حجت الاسلام رضایی قمی:
دیگران را در دعا کردن بر خود مقدم بداریم
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه یکی از آداب دعا کردن این است که انسان قبل از دعا نماز بخواند، گفت: دعا نکردن بعد از نماز جفای در حق خدا است.
۱۳۹۶/۱/۲۹ - ۱۳:۲۷
حدیث اخلاقی بزرگان(۸)
انسان مرگ را می میراند نه این که بمیرد
دين آمده است به انسان بگويد كه انسان مرگ را مي‌ميراند، در مصاف با مرگ انسان پيروز است، نه مرگ انسان را از پاي در‌بياورد.
۱۳۹۶/۱/۲۹ - ۰۷:۳۶
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان:
تمدن غرب سرابی پوچ و بی محتوا است/ غرب یک طویله آباد است
استاد برجسته درس تفسیر با بیان اینکه کاربرد علوم غربی برای جسم انسان است و این علوم راهی به قلب و روح انسان ندارند، گفت: تمدن غرب چیزی جز سراب نیست.
۱۳۹۶/۱/۲۸ - ۰۷:۳۳
در آستان مقدس حضرت معصومه؛
حکم غیبت کردن درباره کودکان تبیین شد
سخنران حرم حضرت معصومه(س) به تبیین حکم غیبت کردن درباره کودکان پرداخت و گفت: غیبت کردن از کودک غیر ممیز که سبب هتک حرمت، تحقیر والدین و بی آبرویی کودک شود حرام است.
۱۳۹۶/۱/۲۸ - ۰۷:۲۶
استاد حوزه علمیه قم تشریح کرد؛
مبطلات و شرایط رجوع زوجین بعد از طلاق
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه طلاق تنها حلال مقبوض درگاه خداوند است به تشریح شرایطی پرداخت که اگر به درستی رعایت نشود طلاق باطل خواهد بود.
۱۳۹۶/۱/۲۷ - ۱۴:۲۶
حدیث اخلاقی بزرگان(۷)
حسد دام شیطان برای بشر
حسد در طول تاریخ بشر دارای آثار منفی فردی و اجتماعی و از دام های شیطان برای بشر بوده است همان دامی که در نخستین روزهای آفرینش بشر موجب آغشته شدن دست بشر به خون برادر خود شد.