شنبه ۲۷ آیان ۱۳۹۶ Saturday, November 18, 2017 - ساعت:
زمان : ۱۳۹۵/۱۰/۲۰ - ۲۳:۱۰
شناسه خبر: ۴۷۳۰۸۸
 
آیت‌الله امین‌خراسانی:
اسلام رحمانی، مغایر با نص آیات قرآن کریم است
استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به مطرح کنندگان اسلام رحمانی و نادرستی تفاسیر آن‌ها از اسلام ناب محمدی(ص) گفت: ممکن است به ذهن شخصی خطور کند انسان‌هایی که از روی جهالت گناه می‌کنند چگونه دچار عذاب می‌شوند درحالی‌که خداوند متعال از خود در قرآن کریم با صفت«رحمن و رحیم» یاد کرده است، در پاسخ باید گفت، این کیفر متناسب با نوع عمل انسان‌ها در دنیاست و آثار وضعی آن در آخرت آشکار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد امین‌خراسانی در جلسه تفسیر قرآن کریم که در دفتر وی برگزار شد به تبیین آیات 21 تا 30 سوره نبأ پرداخت و گفت: این آیات به طور کلی در ارتباط با سرانجام کافران و کسانی است که اوامر و نواهی الهی را رعایت نکرده‌اند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان آیه 21 سوره نبأ«إِنَّ جَهَنَّمَ كَانَتْ مِرْصَادًا؛ همانا جهنم از دیرباز كمينگاهی بوده است» اظهار داشت: با توجه به معانی این آیه روشن‌ می‌شود دوزخ در کمین انسان‌های شرور است و به‌ مجرد اینکه آن‌ها بدان نزدیک شوند، آن‌ها را در برمی‌گیرد؛ همچنین واژه «مِرْصَاد» دو احتمال دارد که نخستین آن‌ها اسم مکان و به معنای مکانی است که در انتظار طغیان‌گران ایستاده تا آن‌ها را فراگیرد، احتمال دوم اینکه که به معنای اسم مبالغه به معنای بسیار کمین کننده است؛ بنابراین جهنم جایگاهی است که هیچ‌یک از کافران امکان گریز از آن را نخواهد داشت.

آیت‌الله امین‌خراسانی با اشاره به آیه 22 سوره نبأ «لِلطَّاغِينَ مَآبًا؛ كه براى سركشان بازگشت گاهی است» بیان داشت: «طَّاغِينَ» به کسانی گفته می‌شود که از مسیر فطری خود دچار انحراف شده باشد و واژه«مَآب» از ریشه «أوب» به معنای مکان بازگشت انسان‌های سرکش است؛ بنابراین می‌توان گفت هیچ‌کدام از کافران از عذاب الهی در امان نیستند.

وی با اشاره به آیه 23 سوره نبأ «لَابِثِينَ فِيهَا أَحْقَابًا؛ روزگارى دراز در آن درنگ كنند» عنوان داشت: انسان‌های طغیان‌گر و سرکش به مدت بسیار طولانی در دوزخ خواهند ماند چراکه معنای واژه«أَحْقَاب» به معنای مدت‌زمان طولانی است که ابتدا و انتهای آن مشخص نیست و با توجه به روایات درمی‌یابیم«احقاب هشت حُقب است، هر حقبی 80 سال، هر سالی 360 روز و هر روز آن برابر هزار سال دنیایی است»؛ بنابراین زمان شروع و پایان عذاب الهی نامعلوم است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به روایات معصومین(ع) درباره ابدی نبودن عذاب الهی گفت: اگرچه انسان‌های شرور گرفتار آتش جهنم می‌شوند، اما عذاب آن‌ها ابدی نبوده و مسأله جاودانگی عذاب درباره آن‌ها جریان ندارد؛ بر این اساس می‌توان گفت برخی انسا‌ن‌های سرکش وارد جهنم می‌شوند، اما بعد از مدتی از آن بیرون می‌آیند.

آیت‌الله امین‌خراسانی با بیان آیه 25 و 24 سوره نبأ«لَا يَذُوقُونَ فِيهَا بَرْدًا وَلَا شَرَابًا إِلَّا حَمِيمًا وَغَسَّاقًا؛ در آنجا نه خنكى چشند و نه شربتى» اظهار داشت: کسانی که در آتش دوزخ گرفتارند، جز آب داغ و خونابه چرکین هیچ نوشیدنی خنک و گوارایی نمی‌چشند؛ با توجه به تعبیر«يَذُوقُونَ» می‌توان گفت حتی به اندازه یک قطره هم از آب خنک به اهل جهنم نوشانده نخواهد شد.

وی با اشاره به مطرح کنندگان اسلام رحمانی و نادرستی تفاسیر آن‌ها از اسلام ناب محمدی(ص) بیان داشت: ممکن است به ذهن شخصی خطور کند انسان‌هایی که از روی جهالت گناه می‌کنند چگونه دچار عذاب می‌شوند درحالی‌که خداوند متعال از خود در قرآن کریم با صفت«رحمن و رحیم» یاد کرده است، در پاسخ باید گفت، این کیفر متناسب با نوع عمل انسان‌ها در دنیاست و آثار وضعی آن در آخرت آشکار می‌شود؛ بنابراین خداوند به بندگان ظلم نخواهد کرد بلکه این بندگانند که با اعمال ناشایسته سبب عذاب خود در آخرت می‌شوند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان آیه 28 و 27 و 26 سوره نبأ«جَزَاءً وِفَاقًا إِنَّهُمْ كَانُوا لَا يَرْجُونَ حِسَابًا وَكَذَّبُوا بِآيَاتِنَا كِذَّابًا؛ كيفرى مناسب با جرم آن‌ها آنان بودند كه به روز حساب اميد نداشتند و آيات ما را سخت تكذيب می‌کردند» ابراز داشت: بر اساس آیات مذکور می‌توان گفت یک دلیل برای عذاب کافران این است که نسبت به معاد و قیامت بی‌اعتقاد بودند و همه اعتقادات دین را مورد انکار قرار می‌دادند.

آیت‌الله امین‌خراسانی با اشاره به آیه 29 سوره نبأ«وَكُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْنَاهُ كِتَابًا؛ و حال آنكه هر چيزى را برشمرده به صورت كتابى در آورده‏ ايم» ادامه داد: با توجه به معانی دقیق آیه و دقت در دیگر آیات قرآن کریم درمی‌یابیم حسابرسی اعمال انسان‌ها آن‌چنان دقیق است که انسان‌ها را به تعجب وا‌می‌دارد چراکه ریزترین اعمال در آخرت مورد بررسی قرار داده می‌شود.

وی در پایان با اشاره به آیه 30 سوره نبأ«فَذُوقُوا فَلَنْ نَزِيدَكُمْ إِلَّا عَذَابًا؛ پس بچشيد كه جز عذاب هرگز چيزى بر شما نمی‌افزاییم» اظهار داشت: بر اساس این آیه می‌توان گفت روز قیامت در عذاب الهی برای کافران هیچ‌گونه تخفیفی صورت نخواهد گرفت بلکه لحظه‌به‌لحظه زیاد می‌شود و مراد از زیادشدن عذاب هم دوام و غیرقابل تحمل بودن عذاب است؛ بنابراین آیه مذکور این توهم را دفع می‌کند که کیفر کافران زود به پایان نخواهد رسید بلکه دائمی و طولانی خواهد بود./841/202/ب3

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۷ + ۱۳
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0
۱۳۹۶/۸/۲۷ - ۱۶:۰۷
استاد حوزه علمیه مطرح کرد؛
جایگاه و مقام اهل بیت نزد علمای اهل سنت
حجت الاسلام میرشفیعی با اشاره به جایگاه اهل بیت(ع) در بین علمای اهل سنت تأکید کرد که بیش از ۲۰۰ آیه قرآن به اذعان علمای اهل سنت در شأن اهل بیت(ع) پیامبر نازل شده است.
۱۳۹۶/۸/۲۷ - ۱۶:۰۰
حجت الاسلام رزاقی تأکید کرد؛
ضرورت تشریح، تألیف و تبیین وجوه زندگی ائمه معصومین
استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که اهل بیت(ع) دو زندگی دنیایی و غیر دنیایی داشته اند، بر تشریح، تألیف و تبیین وجوه زندگی معصومین(ع) تأکید کرد.
۱۳۹۶/۸/۲۷ - ۱۵:۴۰
استاد حوزه علمیه قم:
شیعه مدیون روشنگری های حضرت زهرا است
حجت الاسلام والمسلمین بیگدلی با بیان اینکه شیعه مدیون اقدامات و روشنگری های حضرت زهرا(س) است، گفت: اگر این روشنگری ها نبود، قطعا ما شیعیان نیز پیرو یکی از فرق انحرافی شده بودیم.
۱۳۹۶/۸/۲۷ - ۱۵:۱۷
حجت الاسلام تکیه ای مطرح کرد؛
شهادت رسول خدا بهانه ای برای تبیین سیره اخلاقی ایشان در جامعه
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه شهادت رسول خدا(ص) بهانه ای برای تبیین سیره اخلاقی و زندگانی ایشان در جامعه است، به برخی ابعاد و ویژگی های آن حضرت اشاره کرد.
۱۳۹۶/۸/۲۶ - ۲۲:۴۸
حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی:
مخالفت با معارف اهل بیت نتیجه لقمه حرام است
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به نقش لقمه حرام در زندگی افراد گفت: همه افرادی که در مقابل معارف نورانی اهل بیت(ع) مخالفت می کنند، به یقین در زندگی خودشان گرفتار این دام خطرناک شده اند.
۱۳۹۶/۸/۲۶ - ۲۰:۱۵
رییس دانشگاه باقرالعلوم تأکید کرد؛
ضرورت نهادینه سازی فرهنگ اهل بیت در جامعه
رییس دانشگاه باقرالعلوم بر ضرورت نهادینه سازی فرهنگ اهل بیت(ع) در جامعه تأکید کرد و گفت: هدف اصلی از گریه کردن باید گسترش فرهنگ اصیل اهل بیت(ع) در جامعه باشد.
۱۳۹۶/۸/۲۶ - ۱۷:۵۶
استاد سطح عالی حوزه مطرح کرد؛
بررسی دلایل ادعای طبیعی نبودن مرگ پیامبر اکرم
حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد با اشاره به آیه ۱۴۴ سوره مبارکه آل عمران گفت که براساس این ‌آیه می‌توان ثابت کرد مرگ پیامبر اکرم(ص) به صورت طبیعی نبوده است.
۱۳۹۶/۸/۲۶ - ۱۷:۴۵
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی:
روش بیگانگان نباید در فرهنگ اسلامی ترویج شود
استاد حوزه با بیان این که حلال و حرام های الهی دارای فلسفه است، گفت: امروز گاهی خود انسان ها وضع حلال و حرام می کنند، در فرهنگ اسلامی نباید روش و شیوه دیگران اتخاذ شود.
۱۳۹۶/۸/۲۶ - ۱۷:۳۹
حجت الاسلام حائری قزوینی:
رحمت پیامبر به معنای بی تفاوتی در برابر تهاجم دشمنان نبود
استاد حوزه علمیه گفت: پیامبر اسلام تا اتمام حجت نمی کردند با کسی برخورد نداشتند، ایشان ابتدا افراد را دعوت و حجت را تمام می کردند، هیچکدام از جنگ های پیامبر اسلام جنگ ابتدایی نبوده است که ایشان آغازگ...
۱۳۹۶/۸/۲۶ - ۱۷:۳۶
حجت الاسلام میرشفیعی مطرح کرد؛
لزوم ثابت قدم ماندن در مسیر ولایت
استاد حوزه علمیه با اشاره به طرح ضربتی و هوشمندانه منافقان بعد از رحلت پیامبر گرامی اسلام بر لزوم ثابت قدم ماندن در مسیر ولایت تأکید کرد.
۱۳۹۶/۸/۲۶ - ۱۷:۲۸
استاد حوزه علمیه:
پیامبر اسلام با اخلاق خود توانست قلب‌‌ها را فتح کند
حجت الاسلام رمضانی با اشاره به منش و اخلاق عظیم پیامبر گرامی اسلام تأکید کرد که ایشان با همین خلق عظیم توانست قلب ها را فتح کند.
۱۳۹۶/۸/۲۶ - ۱۷:۲۴
آیت الله استادی:
پای هر منبر و تفسیری نمی‌توان نشست
دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که امروز بسیاری از طریق فضای مجازی مسائل دینی و آیات را نادرست مطرح می کنند، گفت: پای هر منبر و تفسیری نمی‌توان نشست.
۱۳۹۶/۸/۲۶ - ۱۷:۲۱
استاد حوزه علمیه قم:
حب اهل بیت تنها یاری دهنده انسان در عالم قبر است
حجت الاسلام طاهری گفت: انسان باید باور کند که تنها وسیله ای که می تواند یاری گر او در قبر باشد «حب اهل بیت(ع)» است.
۱۳۹۶/۸/۲۶ - ۱۱:۴۴
رییس سازمان اوقاف و امور خیریه:
وقف باید به یک گفتمان عمومی تبدیل شود
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی بر تبدیل وقف به یک گفتمان عمومی تأکید کرد و گفت که مردم باید با خدمات، کارکردها و برکات وقف آشنا شوند.
۱۳۹۶/۸/۲۵ - ۲۳:۳۱
آیت الله میرباقری:
سختی راه دلیل بر عدم حقانیت نیست/ ابتلای معصومان و امت مقدمه خیرات بزرگ است
نماینده البرز در خبرگان با بیان این که سختی راه دلیل بر عدم حقانیت آن نیست، ابتلای معصومان و امت را مقدمه ای برای خیرات بزرگ دانست.
۱۳۹۶/۸/۲۵ - ۲۲:۱۴
حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی:
مسلمین باید ویژگی های پیامبر اسلام را در زندگی خود عملیاتی کنند
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه حریص بودن نسبت به هدایت مردم و مهربان بودن با مؤمنان از ویژگی پیامبر اکرم(ص) است، گفت: ما نیز باید به پیروی از پیامبر گرامی اسلام(ص) نسبت به هدایت جامعه به ویژه جوانا...
۱۳۹۶/۸/۲۵ - ۲۱:۵۹
سخنران مسجد مقدس جمکران:
مبارزه با هوای نفس بهترین جهاد انسان است
حجت الاسلام محمدپور با بیان اینکه بهترین جهاد، مبارزه با هوای نفس است، گفت: اگر زبان و دل سالم باشند لذیذترین اعضای انسان هستند و اگر فاسد باشند، بدترین و سخیف ترین عضو انسان خواهند بود.
۱۳۹۶/۸/۲۵ - ۱۹:۴۷
پیام تسلیت تولیت مسجد مقدس جمکران به زلزله‌زدگان استان کرمانشاه
حجت‌الاسلام‌والمسلمین رحیمیان تولیت مسجد مقدس جمکران در پیامی حادثه دلخراش زلزله در مناطق غربی کشور را تسلیت گفت.
۱۳۹۶/۸/۲۵ - ۱۹:۴۶
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد:
مسائل و حوادث تاریخی باید مایه عبرت انسان ها باشد
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به حوادث تاریخی صدر اسلام و زمان امیرمؤمنان تأکید کرد: مسائل و حوادث تاریخی باید مایه عبرت انسان ها باشد.
۱۳۹۶/۸/۲۵ - ۱۵:۱۱
حجت الاسلام شرفخانی خبر داد؛
بررسی مشکلات موقوفات حوزوی در کمیته مشترک حوزه و اوقاف
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف گفت: تمام موقوفات و رقبات حوزه های علمیه به صورت مورد به مورد مورد بحث و بررسی قرارگرفته و مشکلات آن ها مشخص شده است که خوشبختانه تاکنون خروجی های خوبی در این زمین...