جمعه ۵ خرداد ۱۳۹۶ Friday, May 26, 2017 - ساعت:
زمان : ۱۳۹۵/۱۰/۲۰ - ۲۳:۱۰
شناسه خبر: ۴۷۳۰۸۸
 
آیت‌الله امین‌خراسانی:
اسلام رحمانی، مغایر با نص آیات قرآن کریم است
استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به مطرح کنندگان اسلام رحمانی و نادرستی تفاسیر آن‌ها از اسلام ناب محمدی(ص) گفت: ممکن است به ذهن شخصی خطور کند انسان‌هایی که از روی جهالت گناه می‌کنند چگونه دچار عذاب می‌شوند درحالی‌که خداوند متعال از خود در قرآن کریم با صفت«رحمن و رحیم» یاد کرده است، در پاسخ باید گفت، این کیفر متناسب با نوع عمل انسان‌ها در دنیاست و آثار وضعی آن در آخرت آشکار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد امین‌خراسانی در جلسه تفسیر قرآن کریم که در دفتر وی برگزار شد به تبیین آیات 21 تا 30 سوره نبأ پرداخت و گفت: این آیات به طور کلی در ارتباط با سرانجام کافران و کسانی است که اوامر و نواهی الهی را رعایت نکرده‌اند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان آیه 21 سوره نبأ«إِنَّ جَهَنَّمَ كَانَتْ مِرْصَادًا؛ همانا جهنم از دیرباز كمينگاهی بوده است» اظهار داشت: با توجه به معانی این آیه روشن‌ می‌شود دوزخ در کمین انسان‌های شرور است و به‌ مجرد اینکه آن‌ها بدان نزدیک شوند، آن‌ها را در برمی‌گیرد؛ همچنین واژه «مِرْصَاد» دو احتمال دارد که نخستین آن‌ها اسم مکان و به معنای مکانی است که در انتظار طغیان‌گران ایستاده تا آن‌ها را فراگیرد، احتمال دوم اینکه که به معنای اسم مبالغه به معنای بسیار کمین کننده است؛ بنابراین جهنم جایگاهی است که هیچ‌یک از کافران امکان گریز از آن را نخواهد داشت.

آیت‌الله امین‌خراسانی با اشاره به آیه 22 سوره نبأ «لِلطَّاغِينَ مَآبًا؛ كه براى سركشان بازگشت گاهی است» بیان داشت: «طَّاغِينَ» به کسانی گفته می‌شود که از مسیر فطری خود دچار انحراف شده باشد و واژه«مَآب» از ریشه «أوب» به معنای مکان بازگشت انسان‌های سرکش است؛ بنابراین می‌توان گفت هیچ‌کدام از کافران از عذاب الهی در امان نیستند.

وی با اشاره به آیه 23 سوره نبأ «لَابِثِينَ فِيهَا أَحْقَابًا؛ روزگارى دراز در آن درنگ كنند» عنوان داشت: انسان‌های طغیان‌گر و سرکش به مدت بسیار طولانی در دوزخ خواهند ماند چراکه معنای واژه«أَحْقَاب» به معنای مدت‌زمان طولانی است که ابتدا و انتهای آن مشخص نیست و با توجه به روایات درمی‌یابیم«احقاب هشت حُقب است، هر حقبی 80 سال، هر سالی 360 روز و هر روز آن برابر هزار سال دنیایی است»؛ بنابراین زمان شروع و پایان عذاب الهی نامعلوم است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به روایات معصومین(ع) درباره ابدی نبودن عذاب الهی گفت: اگرچه انسان‌های شرور گرفتار آتش جهنم می‌شوند، اما عذاب آن‌ها ابدی نبوده و مسأله جاودانگی عذاب درباره آن‌ها جریان ندارد؛ بر این اساس می‌توان گفت برخی انسا‌ن‌های سرکش وارد جهنم می‌شوند، اما بعد از مدتی از آن بیرون می‌آیند.

آیت‌الله امین‌خراسانی با بیان آیه 25 و 24 سوره نبأ«لَا يَذُوقُونَ فِيهَا بَرْدًا وَلَا شَرَابًا إِلَّا حَمِيمًا وَغَسَّاقًا؛ در آنجا نه خنكى چشند و نه شربتى» اظهار داشت: کسانی که در آتش دوزخ گرفتارند، جز آب داغ و خونابه چرکین هیچ نوشیدنی خنک و گوارایی نمی‌چشند؛ با توجه به تعبیر«يَذُوقُونَ» می‌توان گفت حتی به اندازه یک قطره هم از آب خنک به اهل جهنم نوشانده نخواهد شد.

وی با اشاره به مطرح کنندگان اسلام رحمانی و نادرستی تفاسیر آن‌ها از اسلام ناب محمدی(ص) بیان داشت: ممکن است به ذهن شخصی خطور کند انسان‌هایی که از روی جهالت گناه می‌کنند چگونه دچار عذاب می‌شوند درحالی‌که خداوند متعال از خود در قرآن کریم با صفت«رحمن و رحیم» یاد کرده است، در پاسخ باید گفت، این کیفر متناسب با نوع عمل انسان‌ها در دنیاست و آثار وضعی آن در آخرت آشکار می‌شود؛ بنابراین خداوند به بندگان ظلم نخواهد کرد بلکه این بندگانند که با اعمال ناشایسته سبب عذاب خود در آخرت می‌شوند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان آیه 28 و 27 و 26 سوره نبأ«جَزَاءً وِفَاقًا إِنَّهُمْ كَانُوا لَا يَرْجُونَ حِسَابًا وَكَذَّبُوا بِآيَاتِنَا كِذَّابًا؛ كيفرى مناسب با جرم آن‌ها آنان بودند كه به روز حساب اميد نداشتند و آيات ما را سخت تكذيب می‌کردند» ابراز داشت: بر اساس آیات مذکور می‌توان گفت یک دلیل برای عذاب کافران این است که نسبت به معاد و قیامت بی‌اعتقاد بودند و همه اعتقادات دین را مورد انکار قرار می‌دادند.

آیت‌الله امین‌خراسانی با اشاره به آیه 29 سوره نبأ«وَكُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْنَاهُ كِتَابًا؛ و حال آنكه هر چيزى را برشمرده به صورت كتابى در آورده‏ ايم» ادامه داد: با توجه به معانی دقیق آیه و دقت در دیگر آیات قرآن کریم درمی‌یابیم حسابرسی اعمال انسان‌ها آن‌چنان دقیق است که انسان‌ها را به تعجب وا‌می‌دارد چراکه ریزترین اعمال در آخرت مورد بررسی قرار داده می‌شود.

وی در پایان با اشاره به آیه 30 سوره نبأ«فَذُوقُوا فَلَنْ نَزِيدَكُمْ إِلَّا عَذَابًا؛ پس بچشيد كه جز عذاب هرگز چيزى بر شما نمی‌افزاییم» اظهار داشت: بر اساس این آیه می‌توان گفت روز قیامت در عذاب الهی برای کافران هیچ‌گونه تخفیفی صورت نخواهد گرفت بلکه لحظه‌به‌لحظه زیاد می‌شود و مراد از زیادشدن عذاب هم دوام و غیرقابل تحمل بودن عذاب است؛ بنابراین آیه مذکور این توهم را دفع می‌کند که کیفر کافران زود به پایان نخواهد رسید بلکه دائمی و طولانی خواهد بود./841/202/ب3

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۱۱ + ۶
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0
۱۳۹۶/۳/۴ - ۰۵:۲۸
سخنران حرم حضرت معصومه:
تقوا، جامه پرهیز از شهوت است
سخنران حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه بهترین و قدرتمندترین سلاح در برابر گناه و شهوت تقوا است، گفت: تقوا سپر مؤمن در برابر عذاب آتش است.
۱۳۹۶/۳/۳ - ۲۰:۱۰
عشق الهی در ضیافت رمضان
همزمان با آغاز ضیافت الهی رادیو معارف به تبیین راهكارهای تقویت محبت الهی خواهد پرداخت.
۱۳۹۶/۳/۳ - ۱۶:۳۵
در برنامه آفتاب شرقی مطرح کرد؛
ویژگی های عالم برزخ و عالم ماده در بیان استاد بهرامپور
مفسر برجسته قرآن کریم با بیان این که عالم ملکوت، عالم فوق زمان است، گفت: فوق زمان بودن عالم ملکوت نزول دفعی قرآن بر پیامبر(ص) را اثبات می کند.
۱۳۹۶/۳/۲ - ۱۲:۱۴
حدیث اخلاقی(۳۴)
حفظ و تبلیغ دین وظیفه‌‌ی همگانی مسلمانان
باید مسلمانان جهان اعم از روحانیان و فرهنگیان و طبقات اصناف و کارگران متدین، همگى به نوبه خود قدمى در راه حفظ و تبلیغ دین خویش، بردارند.
۱۳۹۶/۳/۱ - ۲۳:۴۶
حجت الاسلام و المسلمین ماندگاری مطرح کرد؛
تفاوت معنای ولایت پذیری و ولایت دوستی
مسؤول مؤسسه روایت سیره شهدا با بیان اینکه میان ولایت مداری و ولایت پذیری تفاوت وجود دارد، گفت: بیشتر مردم دوستدار ولایت هستند اما ولایت پذیر نیستند.
۱۳۹۶/۳/۱ - ۱۱:۱۷
حدیث اخلاقی بزرگان(۳۳)
ضبط قوه خیال نخستین گام برای تربیت نفس
گام اول برای تربیت نفس ضبط وهم، يعني خيال است اول بايد سراغ آن رفت و تربيتش کرد، چون وهم است كه مسايل شهوي و غضبي را براي انسان مي‌آرايد.
۱۳۹۶/۲/۳۱ - ۱۹:۲۷
حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی مطرح کرد؛
نقش سکوت در پیاده سازی اصول سبک زندگی اسلامی
استاد حوزه علمیه قم با بیان این که سکوت نورانیت فکر را زیاد کرده، اشتباه را کم کرده و تقوا را افزایش می دهد، گفت: سکوت نقش بسیار مهمی در پیاده کردن اصول سبک زندگی اسلامی دارد.
۱۳۹۶/۲/۳۱ - ۱۱:۲۹
حدیث اخلاقی بزرگان(۳۲)
قلب شکسته میزبان خدا است
يقيناً يک خانم يا آقايي دل‌شکسته، دعاي او مستجاب‌تر از هر روحاني است، چون او ميزبان خداوند است.
۱۳۹۶/۲/۳۰ - ۱۲:۳۵
حدیث اخلاقی بزرگان(۳۱)
عامل و مانع رشد نفس
آفت نفس گناه و مایه حیات و رشد و تغذیه آن یاد خدا و توجه به معنویات است. قرآن مى‌فرماید خدا و پیامبر شما را به چیزى مى‌خوانند كه حیات شما در آن است.
۱۳۹۶/۲/۲۹ - ۰۸:۱۲
حدیث اخلاقی بزرگان(۳۰)
افرادی که دین را منحصر در عبادات می دانند اسلام را نشناخته اند
کسانی که دین را منحصر در عبادت می دانند اسلام را به درستی نشناخته اند زیرا احکام سیاسی اسلام بیش از احکام عبادی است.
۱۳۹۶/۲/۲۸ - ۱۱:۱۴
حدیث اخلاقی بزرگان(۲۹)
همیشه در محضر پروردگاریم
در حال نماز دلمان را ببریم به پیشگاه پروردگار؛ از دلمان حرف بزنیم، با دلمان حرف بزنیم؛ این ها مهم است.
۱۳۹۶/۲/۲۶ - ۱۲:۰۳
حدیث اخلاقی بزرگان(۲۸)
توشه ای از آداب توبه
چون اراده توبه کردی، نفس خویش را از تبعات و قلبت را از گناهان پیراسته کن، برخیز و غسلی به احتیاط به انجام رسان و لباست را پاکیزه نما و فرایضی چند به جای آور.
۱۳۹۶/۲/۲۵ - ۱۴:۳۷
استاد حوزه علمیه خواهران:
کینه منافق با اهل بیت ابدی است
استاد حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه کینه منافق با اهل بیت(ع) ابدی است، گفت: امام علی (ع) می فرمایند که هیچ منافقی به راه امت و ولایت هدایت نخواهد شد.
۱۳۹۶/۲/۲۵ - ۱۲:۳۷
حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی تبیین کرد؛
چرایی کمرنگ شدن مباحث اخلاقی در حوزه
حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی اشتغال فراوان مدیران و غفلت از بحث های اخلاقی را علت اصلی کمرنگ شدن درس اخلاق در حوزه علمیه دانست و خواستار توجه بیشتر به این موضوع مهم شد.
۱۳۹۶/۲/۲۴ - ۲۲:۲۳
حجت الاسلام و المسلمین عباسی ولدی:
زوج های جوان با سازگاری و خوش رویی به سعادت می رسند
سخنران حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به صفات خانواده مورد عنایت خداوند، گفت: اگر خداوند خیز خانواده ای را بخواهد به آنها صفت سازگاری و خوش رویی اعطا می کند.
۱۳۹۶/۲/۲۴ - ۱۳:۲۲
حدیث اخلاقی بزرگان(۲۶)
فريب كاري نوعي نفاق و دورويي است
به طور خلاصه بايد گفت كه مكر و نيرنگ، كيفري دردناك را در دنيا و آخرت در پي خواهد داشت از پليدترين كارهاي زشت است.
۱۳۹۶/۲/۲۱ - ۰۵:۲۴
حدیث اخلاقی بزرگان(۲۵)
عوامل ضلالت و گمراهی
قرآن به مناسبت هاى گوناگون، از عوامل مختلفى نام مى برد كه فقط عامل ضلالت بوده و نتيجه اى جز گمراه كردن بندگان از راه راست، ندارند و شناخت اين عوامل براى بندگان علاقمند به سعادت خويش مايه تكامل است.
۱۳۹۶/۲/۲۰ - ۲۳:۵۱
سخنران حرم حضرت معصومه:
حفظ عزت برای مسلمانان یک وظیفه شرعی و دینی است
سخنران حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه عزت حالتی روحی است که از مقهور شدن انسان در مقابل غیر خدا جلوگیری می کند، گفت: پرهیز از ذلت پذیری در نزد غیر خدا انسان را به عزت واقعی می رساند.
۱۳۹۶/۲/۲۰ - ۲۳:۲۰
استاد حوزه علمیه خواهران تبیین کرد:
رابطه مؤمنان با یکدیگر براساس کلام پیامبر
استاد حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه رمز موفقیت حضرت رسول(ص) در دعوت جهانی مردم به اسلام و انجام رسالتشان خوش خلقی بود، به تبیین رابطه مؤمنان با یکدیگر براساس کلام آن حضرت پرداخت.
۱۳۹۶/۲/۲۰ - ۲۰:۴۲
استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛
تزکیه نفس راه دستیابی به حکمت
حجت الاسلام علیزاده توصیه بزرگان بر دستیابی به حکمت را اخلاق بیان کرد و جایگاه اخلاق در نظام معرفتی را با ارزش دانست.