۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۹
کد خبر: ۴۷۱۹۵۸
رییس گروه سلامت معنوی:

آحاد جامعه باید نسبت به سلامت معنوی آگاه شوند

عزیزی با بیان این که اساتید دانشگاه باید با مؤلفه های سلامت معنوی آشنا باشند، گفت: ما به دنبال تدوین پرسشنامه ای اسلامی برای تعیین شاخص های سلامت معنوی در جامعه هستیم.
فریدون عزیزی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، فریدون عزیزی، رییس گروه سلامت معنوی، در چهارمین همایش ملی سلامت معنوی که پیش از ظهر امروز در مرکز همایش های غدیر قم برگزار شد، با اشاره به اهمیت توجه به سلامت معنوی ابزار داشت: مفهوم کلی طب در جهان توجه مطلق به جسم انسان است در حالی که ابعاد معنوی انسان بسیار در سلامت انسان تأثیر گذار است.

وی با بیان این که توجه به کرامت انسان ها به معنی در نظر داشتن منشأ صحت که ذات باری تعالی است، گفت: بدون سلامت معنوی دیگر ابعاد زیستی و تربیتی و روانشناختی انسان نمی تواند به حداکثر ظرفیت خود برسند.

معاون علمی فرهنگستان علوم پزشکی کشور با بیان این که ما به دنبال تعریف مؤلفه ها و شاخص های سلامت معنوی هستیم، گفت: مهمترین پرسشنامه ای که در این زمینه موجود است مربوط به پولوزین و آلیسون است که با آموزه های اسلامی مطابقت ندارد و ما به دنبال تدوین پرسشنامه ای اسلامی برای تعیین شاخص های سلامت معنوی هستیم.

وی با بیان این که هر چه سلامت معنوی بیشتر باشد اضطراب در جامعه کمتر است، یادآور شد: سلامت معنوی سبب بهبود سلامت عمومی بدن هم می شود و با توجه به این تحقیقات ارتباط معکوسی میان سلامت معنوی و اضطراب و رابطه مستقیمی میان سلامت معنوی و سلامت عمومی انسان ها وجود دارد.

عزیزی با بیان این که چگونه می شود سلامت معنوی را وارد آموزش پزشکی کرد، ابراز داشت: این که سلامت معنوی را در کجای کار پزشکی باید قرار دهیم و این که باید در زمینه پیشگیری باشد یا درمان باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی با بیان این که باید در جامعه و محیط های آموزشی نسبت به سلامت معنوی حساس سازی انجام شود، خاطرنشان کرد: ما تا کنون چند کتاب در حوزه سلامت معنوی به چاپ رسانده ایم که عبارتند از کتاب سلامت معنوی از دیدگاه اسلام، سلامت معنوی چیستی و چرایی و یک کتاب جامع در زمینه سلامت معنوی.

رییس گروه سلامت معنوی افزود: زمانی ما سلامت معنوی را خواهیم داشت که اساتید و اعضای هیأت علمی ما با این موضوع آشنا باشند و بتوانند این مسائل را به دانشجویان و آحاد جامعه منتقل کنند./843/202/ب3

ارسال نظرات