۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵
کد خبر: ۴۷۱۱۳۵
مدیر گروه تاریخ موسسه امام خمینی تبیین کرد؛

نفش ایجاد شبهه درباره رسول اکرم در انحراف تاریخ اسلام

مدیر گروه تاریخ موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تأکید بر اینکه عده ای از منافقان، بنی امیه و آل زیبر در راستای مشروعیت بخشیدن به حکومت های خودکامه و غاصبانه خود اقدام به جعل حدیث و تحریف تاریخ و شبهه افکنی در مورد شخصیت حضرت رسول(ص) کردند، گفت: این شبهات به حدی بر پیکره اسلام مهلک و کشنده بود که جهان اسلام را از موضع امامت در مسیر غلط حکومت های غاصب و نامشروع قرار داد و اسلام ناب محمدی را از مسیر اصلیش منحرف کرد.
حضرت رسول

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدی، مدیر گروه تاریخ موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در آستان حضرت معصومه(س) با بیان اینکه عده ای از منافقان، بنی امیه و آل زیبر در راستای مشروعیت بخشیدن به حکومت های خودکامه و غاصبانه خود اقدام به جعل حدیث و تحریف تاریخ و شبهه افکنی در مورد شخصیت حضرت رسول(ص) کردند، گفت: این شبهات به حدی بر پیکره اسلام مهلک و کشنده بود که جهان اسلام را از موضع امامت در مسیر غلط حکومت های غاصب و نامشروع قرار داد و اسلام ناب محمدی را از مسیر اصلی اش منحرف کرد.

وی افزود: برخلاف بعضی از کتب فرق اسلامی که پیامبر(ص) را امی و بی سواد خطاب کرده و ایشان را قبل از اسلام مشغول به دین بت پرستی می دانند قرآن کریم از حضرت رسول(ص) به عنوان سید المرسلین و آقای اول و آخر جهان هستی و تمام عرصه پهناور کائنات یاد می کند.

مدیر گروه تاریخ موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: قرآن کریم پیامبر(ص) را با عظمت و تکرم خاص یاد می کند و در آیات  قرآن ایشان با لفظ «یا ایها الرسول»  و « یا ایها النبی» مورد خطاب قرار گرفته است و این برخلاف نظر برخی از مدعیان و هواداران فرق اسلامی بوده و غلط بودن دیدگاه آنها را نشان می دهد.

حجت الاسلام محمدی با تأکید بر اینکه برای شناخت شخصیت رسول خدا(ص) باید سه مقطع تاریخی را بررسی کرد، گفت: تاریخ قبل از اسلام تا بعثت، دوره بعثت تا هجرت و دوران هجرت تا رحلت این سه مقطع تاریخی را شامل می شود.

حجت الاسلام محمدی با تاکید بر اینکه به دوران قبل از اسلام تا بعثت رسول خدا(ص) عصر جاهلیت می گویند، افزود: به این علت به این عصر، عصر جاهلی می گویند که در این دوران دختران را زنده به گور می کردند و این موضوع در قرآن کریم هم مورد تاکید قرار گرفته است و 40 سال از عمر پیامبر(ص) در دوران جاهلیت سپری شده است.

وی تصریح کرد: علل اختلاف امروز اهل سنت با تشییع در این موضوع ریشه دارد که در هنگام رحلت رسول خدا(ص) یکی از خلفای سه گانه نزد ایشان بود و اجازه نداد که حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) به دیدار رسول خدا (ص) بروند و همچنین دستور داد که احادیث رسول خدا(ص) که نزدیک به 50 هزار حدیث بود را از بین ببرند و بعد از انجام این کار گفت که «حسبنا کتاب الله» یعنی برای ما کتاب خدا کافی است و به احادیث حضرت رسول(ص) نیازی نداریم و این موضوع در کتاب های و منابع تاریخی اهل سنت نیز مورد تأکید قرار گرفته است.

مدیر گروه تاریخ موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تأکید بر اینکه تا 90 سال بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) کسی حق نوشتن حدیث را نداشت، گفت: در این دوران عده محدودی اجازه نقل حدیث را داشتند که یکی از آنها عایشه بود و به جز این همسر فرد دیگر اجازه نقل حدیث را نداشت.

نقش آل زیبر در جعل حدیث

حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه عایشه خواهری به نام اسماء دارد که پسری به نام عبدالله بن زیبر و عروه بن زیبر دارد، گفت: عبدالله سودای خلافت داشت و همزمان با مختاربود؛ اما عروه بن زیبر مانند خاله خود عایشه به دنبال نقل حدیث بود به همین علت به این دسته از روایان حدیث زبیریان می گویند و او در حالی که با پیامبر(ص) فاصله زمانی زیادی داشت به دروغ به نقل حدیث از حضرت رسول(ص) می پرداخت.

وی افزود: این احادیث به این علت که با فاصله زمانی 150 سال از رسول خدا(ص) توسط زبیریان وارد شده صحت سندی نداشته و همچنین راویانی که احادیث را نقل می کنند افرادی ثقه نیستند.

رویدادهای قبل از بعثت رسول خدا

مدیر گروه تاریخ موسسه آموزشی و پژوهشی موسسه امام خمینی(ره) ادامه داد: قبل از بعث رویدادهایی زیادی اتفاق افتاده که در مورد آن در کتاب های اهل سنت موضوعاتی بیان شده که در سندیت آن شک است مثلا روایت هایی که در مورد امی بودن رسول خدا(ص) وجود دارد از این جمله هستند.

حجت الاسلام محمدی با تأکید بر اینکه یکی از معانی « امی» فردی است که درس نخوانده باشد،گفت: بلنده شده از میان مردم و مردمی بودن از دیگر معانی واژه امی است.

وی افزود: یکی دیگر از دلایل اینکه پیامبر(ص) امی نامیده شده اند این است که ایشان اهل مکه بوده( در مکه متواد شده و بزرگ شدند) و مکه هم چون ام القری جهان اسلام است به رسول خدا(ص) امی می گفتند.

پاسخ به شبهه امی بودن رسول خدا/ رسول خدا(ص) بنابر آیات قرآن مردمی است نه بی سواد

مدیر گروه تاریخ موسسه آموزشی و پژوهشی موسسه امام خمینی(ره)ادامه داد: دیدگاه رایج در مورد امی بودن پیامبر(ص) در میان اهل سنت این است که پیامبر(ص) درس نخوانده بوده اند؛ در حالی که در آیه دوم سوره جمعه بر این موضوع تأکید شده است که « هُوَ الَّذي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولاً مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَکِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ إِنْ کانُوا مِنْ قَبْلُ لَفي‏ ضَلالٍ مُبينٍ» ما به پیامبر(ص) حکمت و دانش دادیم و ایشان تمام مدارج علمی را پشت سر گذاشته اند؛ بر این اساس چگونه ممکن است که کسی که تمام مدارج الهی را طی کرده است بیسواد و امی باشد.

حجت الاسلام محمدی با اشاره به اینکه ادراکات ما به سه دسته تقسیم شده و یا حسی بوده، یا عقلانی و یا وحیانی است، تصریح کرد: قرآن کریم می فرماید که ادراکات بیشتر مردم حسی بوده و در ادامه می فرمایند که « اکثرهم لا یعقلون» یعنی اداراکات بیشتر مردم عقلانی نبوده و تنها عده محدودی ادراکات عقلانی دارند.

 وی افزود: همچنین قرآن کریم می فرماید که عده ای هستندکه ادراکات وحیانی دارند و عالی ترین نوع ادراکات، ادراک وحیانی است که هر سه نوع ادراک را شامل می شود و ادراکات وحیانی فقط اختصاص به پیامبران دارد و حضرت رسول(ص) هم دارای این نوع ادراک بودند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: منظور از امی بودن پیامبر(ص) این نیست که ایشان« لایعلمون» بودند بلکه باید دقت کرد ایشان نمی توانستند بنویسد خط نکشیدن ننوشتن به معنای بیسوادی نیست و پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار حکمت و دانش را از درون داشته و دانش و علم آنها از درون سینه آنها بود و توجه به این نکته لازم است که علم و حکمت از درون سرچشمه می گیرد و صرف کتاب و کتابخانه موجب دانش نمی شود؛ بنابراین منظور از امی بودن پیامبر(ص) بیسوادی و بی دانشی ایشان نیست.

حجت الاسلام محمدی افزود: اگر پیامبر(ص) بی دانش و بی علم بود شایستگی فهم سخن خداوند را نداشت و نمی توانست شایسته دریافت وحی شود و پیامبر(ص) انسانی مردمی بود و از طبقات پایین مردم به بعثت برانگیخته شد و در کنار تمام گروه ها می نشست و با ایشان ارتباط داشت؛ در حالی که قریش و دیگران انتظار داشتند که رسول خاتم از میان طبقات بالای اجتماعی و اشراف ثروتمند باشد بنابراین در اینجا وجه نامگذاری امی بودن و امی خواندن رسول خدا(ص) « قُل إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثلُكُم» همان مردمی بودن ایشان است و رسول خدا(ص) همواره می فرمودند که بزرگترین افتخار من نشست و برخاست با بردگان است.

دین رسول خدا(ص) قبل از بعثت/ پاسخ به شبهه بت پرست بودن رسول الله(ص)

وی با اشاره به اینکه دیدگاه اهل سنت و شیعه در خصوص دین پیامبر(ص) قبل از بعثت تفاوت دارد، گفت: اهل سنت معقتد است که دین رسول خدا(ص) قبل از بعثت بت پرستی بوده است در حالی که شیعه به استناد آیات قرآن معتقد است که خداوند قبل از بعثت پیامبر(ص) را هدایت کرد و ایشان تا زمان بعثت فضایل خود را کامل کردند و پیامبر(ص) همواره با روح القدس بزرگترین فرشته الهی در خواب و بیداری انس داشتند که با الهام ایشان را راهنمایی و هدایت می کردند و علامه مجلسی در آثار خود به این موضوع اشاره دارند و امام علی(ع) نیز در این زمینه می فرمایند که « وکل من اعظم ملک و اعظم ملائکه» یعنی خداوند بزرگترین فرشته را مأمور پیامبر(ص) کرده بود تا ایشان به راه خطا و اشتباه نرود»

حجت الاسلام محمدی افزود: براساس آنچه که بیان شد باید توجه کرد که به استناد آیات قرآن کریم پیامبر(ص) قبل از بعثت عامل به  دین خود بوده و مسلمان(یعنی تسلیم در برابر امر خدا) بودند زیرا در غیر این صورت چگونه ممکن بود که مردم به فردی که خود زمانی مشرک بوده اعتماد کرده و دعوت او را بپذیرند زیرا سابقه بد بودن و مشرک بودن خود زمینه بی اعتمادی مردم را فراهم می کند.

اهل بیت دریچه شناخت فضائل نبوی هستند

مدیر گروه تاریخ موسسه آموزشی و پژوهشی موسسه امام خمینی(ره) با تأکید بر اینکه همین تفاوت نگاه اهل سنت به پیامبر(ص) باتشییع زمینه تفاوت میان این دو فرقه بزرگ اسلامی را فراهم کرده است، افزود: شیعه معتقد است که پیامبر(ص)را باید از دریچه نگاه اهل بیت(ع) به ایشان شناخت در حالی که اهل سنت راه شناخت رسول خدا(ص) را صحابه و همراه ایشان می دانند و در بیشتر موارد متأسفانه عصمت صحابه را بیش ار رسول خدا(ص) می دانند که این موضوع نه در کلام آنها بلکه در عمل آنها مشهود است.

پاسخ به شبهه عصمت پیامبر(ص)

وی با بیان اینکه رسول خدا(ص) و اهل بیت(ع) چون به حقایق اشیاء و امور آگاهی داشتند بنابراین هرگز خطا نمی کردند، گفت: به دو شکل می توان عصمت پیامبر(ص) را اثبات کرد که اولین راه اثبات عصمت رسول خدا(ص) و اهل بیت ایشان این است که ما زندگی پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) را به صورت جزئی و موشکافانه مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم که آیا این بزرگواران خطایی داشته اند که با بررسی زندگی ایشان متوجه می شویم که ایشان در زندگی هرگز خطایی را مرتکب نشده اند و امام رضا(ع) هم در این زمینه حدیثی دارند و می فرمایند که « ما اهل بیت(ع) حقیقت اشیاء و امور را می دانیم و به آن علم داریم».

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: خداوند عقل کامل را به پیامبر(ص) اعطا کرده بود به همین دلیل ایشان دچار اشتباه نمی شد اما اهل سنت بیان می کنند که قبل از بعثت پیامبر(ص) دچار خطاهایی شد و بعد از اینکه که به پیامبری هم مبعوث شد بازهم دچار سهو و خطا می شدند در حالی که شیعه قائل به این است که پیامبر(ص) در طول عمر خود چه قبل و چه بعد از بعثت خطایی را انجام نداده است.

دلایل رد عصمت پیامبر(ص) توسط گروهی از مسلمانان

حجت الاسلام محمدی ادامه داد: یکی از مستندانی که در خصوص خطاهای پیامبر(ص) بیان می شود ماجرای « شق صدر» است که معتقد هستند که زمانی که پیامبر(ص) دو سال داشتند و در نزد حلیمه(س) بودند فرشتگان ایشان را به عرش برده و سینه ایشان را شکافتند و از آن یک غده سیاه بیرون کشیدند که باید دقت شود که اولا این روایت با فاصله زمانی بسیار زیاد از پیامبر(ص) بیان شده و کسی که روای است محضر پیامبر(ص) را درک نکرده و دوما چند جور و به چند شکل( تقریبا به 9 شکل) نقل شده که همین تفاوت در نقل نشانه دروغ بودن این موضوع است؛ زیرا اگر راست بود به یک شکل نقل می شد و این داستان ها برای توجیه اقدام های بنی امیه و مشروعیت دادن به اقدام های آنها ساخته و مطرح شده است.

وی افزود: یکی دیگر از داستان های دروغی که برای رد عصمت رسول خدا(ص) بیان می شود داستان فجار است که فجار از واژه « فجور» گرفته شده و به گناه اشاره دارد.

مدیر گروه تاریخ موسسه آموزشی و پژوهشی موسسه امام خمینی(ره) تصریح کرد: در این داستان جعلی بیان شده که پیامبر(ص) زمانی که 20 سال داشتند یک جنگ اتفاق افتاد و پیامبر(ص) در این جنگ طایفه خونریز و ظالم بنی کنانه که از وابستگان قریش بودند را یاری کرد و برای آنها تیر در کمان می گذاشت و تأکید می کنند که چون این جنگ در ماه رجب یعنی ماه حرام بوده پیامبر(ص) مرتکب به معصیت شده به همین دلیل پیامبر(ص) اگر عصمت داشتند چنین خطایی را آن هم در ماه حرام مرتکب نمی شدند.

حجت الاسلام محمدی ادامه داد: در پاسخ به این شبهه باید دقت کرد که اولا طریقی که روایت از سوی آن مطرح شده و یا به عبارت دیگر طریق و روای معتبر نیستند و یعقوبی بیان می کند که پیامبر(ص) در چنین جنگی شرکت نداشته اند و ثانیا این موضوع با شاخصه عصمت که در تمامی پیامبران وجود داشته متضاد بوده و آن را نقض می کند و تمامی این روایت ها به وسیله بنی امیه مطرح شده که دشمن دیرینه رسول خدا(ص) و خاندان عصمت بودند و این داستان ها با شخصیت کلی رسول خدا(ص) به هیچ وجه سازگار نیست.

داستان جعلی شیرخوارگی پیامبر(ص)

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از شبهه هایی که در رد عصمت پیامبر(ص) مطرح می شود شبهه شیر خوارگی ایشان است، افزود: در این داستان جعلی که در دوره بنی امیه در مورد رسول خدا(ص) ساخته شده بیان شده که چون زنان اشراف عرب در ابتدای تولد فرزندان خود را شیر نمی دادند دایه این کار را انجام می داد و چون ابوطالب در نبود عبدالمطلب فقیر بوده و حضرت رسول(ص) هم یتیم بوده اند به همین دلیل هیچ کس پیامبر(ص) را برای شیر دادن قبول نمی کرد.

مدیر گروه تاریخ موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: این موضوع غلط است زیرا ابوطالب عالمی بسیار قوی بود و بزرگ امت بود بنابراین چگونه ممکن است که کسی حاضر نشود به فرزند چنین  بزرگی شیر بدهد و اضافه بر این در تاریخ بیان شده که ابوطالب(ع)زمانی که می خواستند حضرت رسول(ص)را به دایه بسپارند چون پدر حلیمه را می شناختند او را نزد خود طلبیدند تا یکی از دختران خود را که از همه راستگوتر و نیکو سرشت تر است به ایشان معرفی کند که پدر حلیمه، حلیمه را برای دایگی رسول خدا(ص) معرفی کردند.

پیامبر(ص) هرگز در عمر  خود چوپانی نکردند

مدیر گروه تاریخ موسسه آموزش و پژوهشی امام خمینی(ره) با تأکید  براینکه در برخی از کتاب به استناد اینکه همه پیامبران چوپانی کرده اند، می خواهند اثبات کنند که حضرت رسول(ص) نیز چوپانی کرده اند، تصریح کرد: ابوهریره با بیان این روایت می خواهد به چوپان بودن خود و پدرش مشروعیت بخشد و باید دقت کرد که در مکه در هیچ برهه ای از تاریخ چوپان نبوده چون مکه مکانی برای پرورش گوسفند نیست و چون ابوهریره را به خاطر چوپانی تحقیر می کردند با جعل این روایت می خواست به این تحقیر پاسخ دهد و ماجرای چوپان بودن حضرت رسول با شأنی که ایشان در میان قشر داشتند و در ماجرای نصب حجر الاسود به وضوح می بینیم دروغ محض است و او با این روایت به 124 هزار پیامبر دیگر نیز بر چسب چوپانی زد.

انتظار برای بعثت و نزول قرآن/ پاسخ به شبهه نزول وحی و اینکه پیامبر هنگام نزول وحی اظهار بی اطلاعی کرد

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه سیره رسول خدا(ص) و بنی هاشم و پدران ایشان انتظار بعثت را می کشیدند، گفت: پیامبر(ص) قبل از بعثت همواره منتظر بود و برای عبادت به غار حرا می رفتند؛ بنابراین رسول خدا(ص) همواره منتظر وحی بودند، در حالی که متأسفانه به غلط در کتاب ها بیان شده که وقتی فرشته وحی بر رسول خدا(ص) نازل شد ایشان تا سه مرتبه فرمود نمی دانم و در کتاب های روایی بیان شده که پس از این اظهار بی اطلاعی و اظهار به بیسوادی رسول خدا(ص)، فرشته وحی آنچنان ایشان را فشار داد که نزدیک بود روح از تن ایشان خارج شود که این حرف غلط است.

مدیر گروه تاریخ موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار کرد: در این روایت بیان شده  فرشته وحی با آن شأن حضرت را فشار داد و باید دقت کرد که با فشار دادن کسی عالم و علامه اعصار نمی شود و همچنین در ادامه داستان جعلی بیان شده که بعد از این ماجرا حضرت شک کرد که این فرد فرشته وحی بود یا شیطان و می خواست خود را از بالای کوه پرتاب کند که فرشته وحی از دور بیان کرد که من فرشته وحی هستم و خودکشی نکیند و این داستان های مضحک و جعلی جز در دوره امویان ساخته و جعل نشده است.

شبهه سفر تجاری پیامبر(ص) به شام است

حجت الاسلام محمدی با تأکید بر اینکه یکی دیگر از شبهاتی که برای رد جایگاه امام علی(ع) به عنوان اولین مسلمان مطرح می شود و به وسیله آن شخصیت پیامبر(ص) را تحت الشعاع قرار می دهند این است که بیان می کنند که پیامبر(ص) در سفری که به همراه خلیفه اول به شام داشتند در نزد کشیش مسیحی رفته و علم خود را در مورد پیامبری از بهیار گرفتند، تصریح کرد: در ادامه این داستان جعلی آمده که چون در این سفر خلیفه اول معجزات پیامبر(ص) را دید به عنوان اولین مسلمان به حضرت رسول(ص) ایمان آورد که این داستان جعلی نیز سند قوی نداشته و با فاصله زمانی بسیار زیاد در عصر بنی امیه ساخته شده است و باید دقت کرد که همانطور که بیان شد سفر اول دروغ بوده و در مورد سفر دوم هم در مورد اینکه پیامبر(ص) اجیر یا شریک حضرت خدیجه(س) در سفر تجاری بود تفاوت دیدگاه وجود دارد که یعقوبی معتقد است که این سفر تجاری مضاربه ای بود در حالی که مابقی بیان می  کنند که حضرت رسول(ص) اجیر بودند و به این ترتیب می خواهند جایگاه حضرت رسول(ص) را حتی در برابر حضرت خدیجه(س) تحقیر کنند.

داستان جعلی فقر حضرت ابوطالب(ع)

وی افزود: متأسفانه در طول تاریخ اسلام عده ای با جعل روایت سعی کردند که حضرت ابوطالب(ع) را فردی فقیر و بیچاره جلوه دهند که از فرط فقر هر کدام از برادرانش آمدند و فرزندان او را به خانه بردند و در این میان امام علی(ع) هم نصیب رسول خدا(ص) شد که باید دقت کرده این داستان نیز جعلی است؛ زیرا اگر خانه ها نزدیک باشد که نیاز به بردن کودک نیست و ثانیا اگر کسی فقیر باشد که به حکم عقل دیگری فرزند او را به خانه نمی برد بلکه در خرج و هزینه فرزندان به فرد فقیر کمک می کند؛ بنابراین این داستان نیز جعلی و یک دروغ تاریخی است و در تاریخ بیان شده که رابطه امام علی(ع) با حضرت علی(ع) یک رابطه بسیار عاطفی و عاشقانه بود و در زمان نزول وحی امام علی(ع) در کنار رسول خدا(ص) حضور داشتند.

جعل روایت در مورد عقد و ازدواج حضرت رسول(ص)

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: شیعه معتقد است که ابوطالب(ع) از حضرت خدیجه(س) برای حضرت رسول(ص) خواستگاری کردند و پس از قبول این موضوع میان حضرت رسول(ص) و حضرت خدیجه(س) خطبه عقدی خوانده شد.

وی افزود: این در حالی است که دیگران معتقد هستند چون عموی حضرت خدیجه(س) راضی به عقد ایشان نبودند به او شراب دادند و چون از خود بیخود شد برای عقد از او رضایت گرفتندکه این داستان نیز شخصیت و شأن حضرت رسول(ص) و حضرت خدیجه(س) را به شدت تنزل می دهند که برای شناخت شخصیت پیامبر(ص) و دروغ بودن این موضوع می توان آیات قرآن کریم استناد کرد و شخصیت حضرت رسول(ص) را شناخت.

حجت الاسلام محمدی یادآور شد: بیشتر این شبهات  از سوی ابوهریره مطرح شده که او در اواخر عمر پیامبر(ص) مسلمان شده و با وجود اینکه امام علی(ع) مأنوس پیامبر(ص) بودند از ایشان 50 تا 60 حدیث بیشتر نقل نشده است؛ در حالی که از این شخص 20 هزار حدیث  نقل شده و همین موضوع دروغگو بودن این فرد را اثبات می کند./968/پ200/س

فاطمه قاسمی 

ارسال نظرات