۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۳
کد خبر: ۴۶۴۳۹۴
استاد حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

خستگی دائمی و بیمارهای جسمی از پیامدها منفی استرس طولانی مدت است

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه خستگی دائمی و بیمارهای جسمی و روانی از پیامدها منفی استرس طولانی مدت است، گفت: انسان با صبوری و توکل می تواند بر استرس های متنوع فائق آمده و برنامه های خود را با موفقیت به سرانجام برساند.
استرس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم فاطمه رفیعی مقدم، استاد حوزه علمیه قم شامگاه امروز در شبستان نجمه خاتون(س) حرم حضرت معصومه(س) با بیان این که عصر حاضر را عصر استرس نامیده اند، گفت: در جامعه امروزی همه انسانها در جوامع و فرهنگ مختلف استرس را به نوعی تجربه می کنند.

وی با اشاره به این که استرس بخش جدایی ناپذیر زندگی انسان است، افزود: استرس بیش از حد بر کیفیت زندگی انسان تاثیر گذاشته و حتی می تواند روند فعالیت روزمره ما را مختل می کند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: بر این اساس می توان گفت که استرس ارزیابی رویداد یا موقعیت به منزله یک تهدید یا عامل بالقوه آسیب زا و سپس واکنش جسمی و روانی به آن تهدید است.

رفیعی مقدم با اشاره به اینکه ارزیابی ما از یک رویداد در این که آن رویداد را استرس زا تلقی کنیم یانه اثر گذار است، ادامه داد: تند شدن ضربان قلب، سردرد، خشک شدن گردن یا شانه ها، کمر درد، تنفس تند و سریع، عرق کردن، مرطوب شدن ست ها، دل پیچه، اسهلال و تهوع ازعلائم استرس در انسان است.

وی با تاکید بر اینکه استرس به لحاظ روانی موجب تحریک پذیری، بی قراری، عصبی بودن، خستگی، اشکال در تمرکز یا ناتوانی در معطوف شدن به تکالیف، تجسم صحنه های نارحت کننده یا مزاحم، نگرانی بیش از حد درباره امور بی اهمیت و شک در قابلیت های خود برای انجام امور روزمره می شود.

کارشناس دوره های معارفی آستان حضرت معصومه(س) افزود: در صورتی که استرس طولانی شود می تواند موجب بیماری های جسمی و روحی شود و بیماری هایی مانند زخم معده، میگرن، آسم، بیماری های قلبی، فشار خون بالاو بیمارهای روانی نظیر اضطراب از پیامدهای مستقیم استرس هستند.

رفیعی مقدم اظهار کرد: راه های زیادی برای مقابله با استرس وجود دارد که برقرار تعادل میان نیازهای و الزمات شخصی، خانوادگی، تحصلی و شغلی یکی از این راهکارها است.

وی دنبال کردن اهداف متعالی، استراحت کافی، رژیم غذایی معتدل، ورزش منظم، تمرکز کردن، خودگویی مثبت، آرمیدگی شوخ طبعی، حل مسأله، کلی دیدن اهداف و صبوری کردن را از مهم ترین راهکارهای مقابله با استرس عنوان کرد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که واقع بینی به کم شدن استرس انسان کمک می کند، گفت: انسان اگر در زندگی خود توکل کند نه تنها بر مشکلات پیروز خواهد شد بلکه استرس او نیز کاهش خواهد یافت.

رفیعی مقدم دوری از خدا و عدم ارتباط با خدا را از دیگر عوامل استرس زا در زندگی انسان عنوان کرد و افزود: اگر انسان در زندگی به خدا توکل کند چون به نیروی فوق العاده تکیه کرده دچار استرس و سردرگمی نمی شود در حالی که اگر فرد به خدا اتکا نداشته باشد، چون قدرتی بالاتر برای تکیه کردن وجود ندارد در نتیجه دچار استرس شده و همین استرس ممکن است موجب شکست و یا عدم موفقیت او شود./968/202/ب3

ارسال نظرات