۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۳
کد خبر: ۴۲۷۱۶۱
به همت شهرداری قم صورت گرفت؛

رونمایی از دومین جشنواره ملی نمادهای شهری رضوی در قم

دومین جشنواره ملی نمادهای شهری رضوی با هدف استفاده از ابزارهای نو برای ترویج هویت و فرهنگ رضوی و ایجاد یک هویت دینی در کنار زیباسازی شهری به وسیله شهرداری قم رو نمایی شد.
جشنواره نمادهای شهری رضوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ابراهیم معتمدی، قائم مقام شهردار قم، پیش از ظهر امروز در نشست خبری دومین جشنواره ملی نمادهای شهری رضوی که در شهرداری قم برگزار شد، اظهار داشت: ما در این جشنواره به دنبال پوشش نقاط ضعف دوره گذشته هستیم تا بتوانیم سال دوم را بهتر و با قوت بیشتر برگزار کنیم.

 

وی با بیان اینکه شهرداری برگزاری جشنواره های مختلف را از رسالت های خود می داند، افزود: با توجه به علاقه ای که در مجموعه شهرداری قم نسبت به امام رضا(ع) وجود دارد و این که بارگاه خواهر امام رضا(ع) در این شهر است باعث ایجاد پیوندی میان این دو شهرداری شده است تا بتوانیم از ظرفیتهای دو طرف استفاده کنیم.

 

معتمدی اِلِمان های شهری را به عنوان نمادهایی که می توانند خیلی از حرفهای نا گفته را به مردم القا کنند دانست و خاطرنشان کرد: استفاده از ابزار های نو به جهت ترویج هویت ها، فرهنگ ها در دنیای امروز بسیار کاربرد دارد و المانها به جهت زیبا سازی شهری و گفتمان های شهری می تواند علم کند.

 

وی این جشنواره را بستر خوبی برای حضور جوانان در عرصه هنر های تجسمی دانست و افزود: ما باید سعی کنیم مخاطبان خود را با این حرفه هنری آشنا کنیم زیرا ماندگاری اِلِمان ها موجب تأثیر بیشتر بر مردم می شود و به زیبا سازی شهر هم کمک خواهد کرد.

 

وحید وزیری راد، مدیر عامل سازمان زیبا سازی شهرداری قم، در ادامه با تبریک روز روابط عمومی و اعیاد شعبانیه، گفت: در حوزه سازمان زیبا سازی به دنبال این هستیم که از طریق ایجاد یک هویت جمعی با تعریف یک معرفت دینی بتوانیم به وسیله اِلِمانهای رضوی به ارتقاع هوش معنوی جامعه کمک کنیم و المان سازی به عنوان یک تفکر در جامعه جا بگیرد.

 

وی با بیان اینکه ما به دنبال انتقال ارزش ها و باورهای دینی به جامعه هستیم، اظهار داشت: افتخار تأثیر از آموزه‌ها و ارزش های رضوی را در شهر قم داریم و باید بتوانیم یک احساس مشترک در مردم ایجاد کنیم تا هر زائری که به قم می آید بتواند این احساس مشترک را درک کند.

 

وزیری راد با بیان این که با وجود حرم حضرت معصومه(س) و بیت امام خمینی(ره) و بقاء متبرکه این امکان وجود دارد که قم به عنوان شهر نماد رضوی مطرح شود، ابراز داشت: ما می خواهیم یک شیوه قالب رفتاری را برای تعریف معنویت در اِلمان های شهری داشته باشیم و به دنبال این هستیم که این حرکت  ما مقدمه ای برای ظهور حضرت ولی عصر(عج) باشد.

 

در ادامه مرتضی گودرزی دیباج، مدیر هنرهای تجسمی حوزه هنری، اظهار داشت: ما تا رسیدن به یک گویش و جریان در نمادهای شهری با نگاه به مباحث معنوی و آنچه که در حوزه معرفت رضوی به دنبالش هستیم فاصله زیادی داریم و همچنین با جریان نماد سازی در قالب آثار حجمی و تجسمی هم فاصله داریم و این بر می گردد به بحث های بنیادی که در حوزه فرهنگ شهرسازی در کل کشور وجود دارد.

 

وی با بیان این که هدف از برگزاری این جشنواره برآورده کردن انتظارات جهانی از شهر قم به عنوان خاستگاه انقلاب است، افزود: درکنار این به دنبال این هستیم که جامعه هنرمندان در این رشته و منتقدین ما در حوزه هنرهای تجسمی برای بیدار کردن بخشی از هنرمندان و آسیب شناسی عالمانه و بدون غرض بتوانیم جایگاه این هنر را به ثواب نزدیک تر کنیم.

 

گودرزی با بیان اینکه نگاه ما صرف جشنواره ای نیست، اظهار داشت:  بنا است که این اقدام با نگاه زیباسازی شهری صورت بگیرد و به عنوان یک جریان الگو بتوانیم فضایی را فراهم کنیم که یک مکتب هنری شهری را در حوزه زیبا سازی پایه گذاری کنیم تا این شهر به الگویی برای سایر شهرها تبدیل شود.

 

وی رفع محدودیت ها در این حوزه را از دیگر اهداف این جشنواره دانست و خاطرنشان کرد: این جشنواره از سراسر کشور در هشتاد موضوع داخلی در ادارات علمی و فرهنگی کشور برگزار می شود و شهرداری قم تنها شهرداری است که در این جشنواره ورود کرده است.

 

مدیر هنرهای تجسمی حوزه هنری محورهای مهم این جشنواره را ترویج فرهنگ قرآن و عترت، توجه به زندگی امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س)، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت عنوان کرد و افزود: این سخت ترین جشنواره برای هنرمندان است زیرا هم باید طراحی صورت بگیرد و هم باید ماکت آن را بسازند و ویژگی این جشنواره این است که آثار خروجی آن قابل استفاده در تمام کشور است.

 

وی با یبان اینکه این جشنواره هم خروجی پژوهشی و هم تصویری دارد، یادآور شد: ما سه بخش را برای ارسال فراخوان مشخص کردیم که اول بحث نام نویسی است که تا 25 اردیبهشت بود و مهلت ارسال آثار تا 15 تیر در نظر گرفته شده است و اعلام نتایج هم در 25 تیرماه خواهد بود و آثاری که به مرحله دوم راه یافته اند مشخص می شود.

 

گودرزی افزود: در مرحله دوم تا دهم شهریور هنرمندان فرصت ساخت ماکت این اثر را دارند و در 29 شهریور هم مراسم اختتامیه جشنواره برگزار خواهد شد و از برگزیدگان تجلیل و در همان مراسم از اثر پژوهشی و هنری کار رونمایی خواهد شد.

 

گفتنی است در پایان این نشست از پوستر و نماد این جشنواره رونمایی شد./843/پ202/ی

ارسال نظرات