۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۸
کد خبر: ۵۳۰۲۲۹
حجت الاسلام والمسلمین جوشقانیان:

حیا مهم ترین شاخصه عاشورائیان است

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که حیا شاخصه سنت نبوی و اصحاب عاشورا است، گفت: هرکس حیای خود را از دست بدهد به مرور دین خود را نیز از دست می دهد؛ زیرا جوهر ایمان به برکت حیا است.
حجت الاسلام جوشقانیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین جوشقانیان، استاد حوزه علمیه قم امروز در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به این که اهل بیت(ع) در زندگی عادی خود شبیه دیگر مؤمنان بودند اما به دلیل مرتبه بالای ایمانی که داشتند امتحانات و ابتلائات آنها با انسان های عادی متفاوت است، گفت: روزی شخصی از امام سجاد(ع) پرسید که شب را چگونه گذارنده اید.

امام سجاد(ع) فرمودند: «شب را صبح کردم در حالی که به هشت کس بدهکارم و آنان هر روز هشت چیز از من طلب می‌کنند و مرا به سوی خود می‌خوانند؛ خدای تعالی از من واجبات را می‌خواهد، پیامبر(ص) سنتش را، زن و فرزند، نفقه و مخارج زندگی را، نفس از من شهوت، شیطان از من نافرمانی و معصیت، فرشتگان نویسنده اعمال، از من صداقت و درستکاری، ملک‌الموت از من روح و جان و قبر از من بدن را می‌خواهد و من در میان این هشت طلبکار، مسؤول و ناتوان شده‌ام».

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: براساس این حدیث امام سجاد(ع) انسان مسؤول انجام واجبات خویش است و نمی تواند واجبات خود را بر گردن دیگران قرار دهد.

وی افزود: در آیین ما ترک محرمات و گناه نکردن از انجام واجبات نیز مهم تر است و انسان اگر می خواهد به منزلت، مقام و جایگاهی برسد باید در ابتدا ترک گناه کند.

استاد حوزه علمیه قم توبه را یک امر فوری و فرض واجب بر انسان عنوان کرد و گفت: انسان به محض انجام گناه باید فورا توبه کند و توبه را نباید به تأخیر انداخت و ترک واجبات از فریب های شیطان است که به بهانه رحمت خدا انسان را از انجام واجبات دور می کند در حالی که خداوند در عین رحمان بودن در انجام اعمال بر بندگان خود نیز سخت گیر است.

حجت الاسلام والمسلمین جوشقانیان با اشاره به این که دومین بدهکاری که باید طلب او را پرداخت کرد انجام سنت پیامبر(ص) است و یکی از مهم ترین سنت های پیامبر(ص) رعایت حیا است به گونه ای که پیامبر(ص) همواره در خانه خود نیز لباس های مناسبی بر تن می کردند، گفت: این در حالی است که متأسفانه جوانان امروز و متأسفانه بعضی از بانوان حیا را کنار گذاشته و از لباس های نامناسب و پوشش های جلف و چسبان استفاده می کنند.

وی افزود: یکی از یاران امام علی(ع) بیان می کند که من سال های سال در خانه امام علی(ع) زندکی می کردم اما یک بار چهره و قد و بالای حضرت زینب(س) را ندیدم.

استاد حوزه علمیه قم دردناک ترین درد اهل بیت(ع) پس از عاشورا را حضور بانوان اصحاب امام حسین(ع) در مقابل چشم عموم مردم عنوان کرد و گفت: این لحظات برای حضرت زینب(س) و دختران و همسران امام حسین(ع) بسیار سخت بود.

حجت الاسلام والمسلمین جوشقانیان خاطر نشان کرد: در روایت ها بیان شده که هرکس حیای خود را از دست دهد به مرور دین خود را نیز از دست می دهد و جوهر ایمان به برکت حیا است؛ بنابراین پدر و مادر باید با گویش، پوشش و رفتار خود فرزندان خود را از همان ابتدا بر محور حیا و عفاف تربیت کنند.

وی با بیان این که تنها زن و فرزند واجب النفقه انسان نیستند بلکه پدر و مادر نیز ممکن است به واسطه پیری و فقر واجب النفقه انسان باشند، ادامه داد: باید همانطور که به زن و فرزند خود رسیدگی می کنیم به پدر و مادر خود نیز رسیدگی کنیم.

استاد حوزه علمیه قم لقمه حلال را بدهی انسان به واجب النفقات عنوان کرد و گفت: اگر انسان به واجب النفقات خود لقمه حلال ندهد اولین کسانی که جلوی پل صراط در مقابل انسان می ایستند زن و فرزند و واجب النفقات او هستند.

حجت الاسلام والمسلمنی جوشقانیان اظهار کرد: حتی اگر پدر و مادر انسان فاسق و فجار باشند باز وظیفه احسان به والدین از انسان برداشته نشده است.

وی با اشاره به این که فرشتگان نویسنده اعمال از انسان اخلاص در عمل را می خواهند گفت: انسان باید اعمال خود را از روی صدق و خلوص انجام دهد و باید خود را برای مرگ آماده کند زیرا فرشته مرگ همواره در انتظار آدمی است و قبر نیز منتظر است که انسان را در خود جای دهد بنابراین باید خود را برای این ها آماده کنیم همانطور که امام سجاد(ع) خود را به بهترین شکل ممکن برای این عرصه آماده کردند./968/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات