۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۰
کد خبر: ۴۸۱۶۴۷
عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان تشریح کرد؛

نحوه برخورد صحیح با موارد ضعف در خویشتنداری جنسی همسران

بانکی پورفرد غنی و اقناع نشدن همسران در خانواده را اولین عامل برای لغزش دانست و گفت: در موارد خطای همسران نباید آبروی آن ها را ببریم، تغافل و تمجید از ویژگی های مثبت می تواند فرد را از بازگشت به خطا منصرف کند.
بانکی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، امیرحسین بانکی پورفرد، عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان، بعد از ظهر امروز در نشست سبک زندگی اسلامی که در گلستان شهدای اصفهان برگزار شد، گفت: باید نگاه و فکر خود را در محیط های گوناگون کنترل کنیم، همانگونه که زیاد صحبت کردن مانع سلوک معنوی انسان می شود زیاد نگاه کردن به اطراف و محیط های مختلف هم سبب شکل گیری افکار آزاردهنده در اثر صحنه های مختلف در ذهن می شود.

وی ادامه داد: حتماً لازم نیست که این صحبت ها شامل موارد لغو یا حرام و مکروه باشد، درباره نگاه کردن هم همینطور است، الزاماً نباید نگاه کردن های زیاد به محیط اطراف شامل نگاه های حرام باشد، بلکه نگاه های غیر حرام هم اگر از حدی بالاتر برود می تواند از نظر روحی و فکری برای انسان مضر باشد، این نگاه ها در آینده ذهن افراد را مشغول می کند.

«زنای ذهنی» بیماری مهلک جامعه جهانی/ مدیریت ذهن به مدیریت نگاه وابسته است‏

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان افزود: امروزه تعبیر مشهوری به نام «زنای ذهنی» در مورد فضای مجازی وجود دارد که از بیماری های جدی در جامعه جهانی محسوب می شود، در این بیماری تخیلات سبب بروز بیماری است، بنابراین مدیریت ذهن به مدیریت نگاه وابسته است، دومین عامل برای مدیریت ذهن خالی نبودن وقت افراد است.

بانکی پورفرد بیان داشت: وجود اوقات بطالت و تنهایی به عنوان دو سم مهلک برای جوانان هستند، تنهایی موضوعی متفاوت با بیکاری است، تنهایی در جوان سبب می شود تا انواع و اقسام تفکرات شیطانی و خیالبافی به سراغش بیاید، البته تنهایی برای افراد غیر جوان حتی می تواند مفید هم باشد، اما جوانان باید از تنها ماندن بپرهیزند تا افکار ناسالم به سمتشان نیاید.

وی ابراز داشت: بهترین روش برای کمک به همسر در خویشتنداری جنسی اینست که همسران یکدیگر را از لحاظ جنسی غنی و اقناع کنند، اکثر افرادی که مشکلاتی در زمینه عدم خویشتنداری جنسی همسران خود در جامعه دارند خیال می کنند که در روابط خصوصی خود با همسرشان مشکلی ندارند، اما وقتی ما با همسرشان صحبت می کنیم می بینیم که اینچنین نیست و همسر به خوبی در محیط خانه اقناع نشده است.

همسران باید یکدیگر را در محیط خانواده سیراب کنند

کارشناس و محقق مسائل خانواده، افزود: گاهی انسان گرسنه ای با خوردن غذا سیر می شود و ظاهراً دیگر نیازی به غذا ندارد، اما گاهی هم در عین حال که فرد گرسنه سیر می شود از مزه و طعم و شرایط سفره و غذا لذت می برد و یک حالت اقناع به او دست می دهد به گونه ای که دیگر میل به غذای دیگری پیدا نمی کند، به همین صورت زن و مرد باید در محیط خانواده از لحاظ نگاه و جنسی و روحی به گونه ای سیراب شوند که دیگر میلی برای ارضاء نیازهای خود در بیرون خانه نداشته باشند.

بانکی پورفرد ‏توضیح داد: خلأهای عاطفی و صمیمیت باید در محیط خانواده پر شود، روح انسان ها با بیان های شیرین و تعریف ها و تمجیدهای واقعی در خانه اقناع می شود، همسران باید نقاط قوت یکدیگر را یادآوری کنند و این احساس افتخار را برای همسر بازگو کنند، افراد به جای آنکه نقاط ضعف و خطاها را پررنگ کنند می توانند نقاط قوت و خوبی های اعضای خانواده را برجسته و تقویت کنند.

وی گفت: اگر بتوانیم در محیط خانه به همسرمان بفهمانیم که قلبی با تمام وجود برای او در خانه می تپد و می تواند همه نیازهای جسمی، عاطفی و روحی خود را در خانه ارضاء کند دیگر همسرمان برای رفع نیاز خود در محیط جامعه دچار ضعف در خویشتنداری جنسی نمی شود.

حفظ آبرو و شهرت دو عامل مهم برای خویشتنداری جنسی

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان اظهار داشت: اگر شخصی دید که همسرش دچار لغزش در بیرون از خانه شده باید در مرحله اول خودش را متهم کند، متهم ردیف اول خود ما هستیم که نتوانسته ایم که همسرمان را در خانه غنی کنیم، اما در بیشتر موارد برعکس این اتفاق می افتد و افراد به محض فهمیدن کوچکترین لغزشی از همسر خود موجبات خوار شدن و کوبیدن او را فراهم می کنند و بساط بی آبرو کردن قرد را راه می اندازند.

بانکی پورفرد ‏ابراز داشت: یکی از مهمترین عوامل خویشتنداری جنسی در افراد حفظ آبرو و آبروداری است، شهرت هم گاهی مصونیت ساز است و سبب می شود تا افراد نسبت به اعمال خود حساس شوند و از بسیاری محرمات و زشتی ها دوری کنند تا مبادا ذهنیت دیگران درباره آن ها تغیییر کند و به شهرت آن ها لطمه ای وارد شود.

وی توضیح داد: در ایام قدیم که محله موضوعیت بیشتری داشت افرادی که آلودگی هایی داشتند به دلیل شناخته شدن در محله خودشان خلاف نمی کردند و اگر غریبه ای وارد محله ای می شد شائبه فاسد بودن و خلافکاری او پیش می آمد و مردم احتمال بالایی برای خلافکاری او می دادند، امروز هم اکثر دخترهایی که اوضاع نامناسب و ناهنجار دارند و در اصفهان با آن ها برخورد می شود اهل خود اصفهان نیستند و از شهرهای دیگر آمده اند تا شناخته نشوند.

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان ابراز داشت: فردی که آبروداری می کند و احساس شخصیت و آبرو دارد حتی اگر آلودگی هایی هم داشته باشد باز هم در جامعه اظهار و در بین دوستان و آشنایان و همکاران و خانواده اعمال منافی عفت انجام نمی دهد و در مباحث جنسی خویشتنداری می کند.

نباید در برخورد با همسر خطاکار، از اصل تغافل غافل شویم

بانکی پورفرد تصریح کرد: در اسلام و در مباحث روانشناسی اصلی به نام تغافل وجود دارد که نباید از آن غافل شویم، نباید به محض مطلع شدن از عمل خلافی فوری آبروی همسر خود را در بین اقوام و خانواده و دوستان بریزیم، بلکه باید در مرحله اول تغافل کرد و به روی شخص نیاورد و حتی سعی کنیم تا خوبی ها و نکات مثبت فرد را بیان کنیم و به او شخصیت بدهیم تا آن تمجیدها سبب شود تا عمل خلاف خود را کنار بگذارد و تشویق شود تا برای حفظ آبرو و موقعیت خود عمل خلاف خود را تکرار نکند.

وی گفت: اگر فرد احساس کند که آبرویش ریخته شده و خلاف او برای همه اثبات شده است دیگر مانعی برای خلاف خود نمی بیند و بی پروا کار زشتی را انجام می دهد که دیگران او را با آن خلاف می شناسند، بنابراین غنی کردن، تمجید از نقاط مثبت و پررنگ کردن آن ها و تغاقل و حفظ آبرو در مورد همسران می تواند آن ها را از لغزش ها دور کند./869/201/ب2

 

 

 

 

 

ارسال نظرات