۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۷
کد خبر: ۵۹۴۵۹۷
رییس شورای سیاست‌گذاری حوزه علمیه استان تهران:

حق و حقیقت ازنظر انسان لجباز پنهان می‌ماند

حق و حقیقت ازنظر انسان لجباز پنهان می‌ماند
آیت‌الله رشاد با بیان اینکه حق و حقیقت ازنظر انسان لجباز پنهان می‌ماند، گفت: لجبازی دین و ایمان انسان لجوج را نابود می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله رشاد رییس شورای سیاست‌گذاری حوزه علمیه استان تهران و تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع)، امروز پیش از درس خارج فقه که در همین مدرسه علمیه برگزار شد درباره آثار سوء لجاجت گفت: انسان با لجاجت و لجبازی از حالت عالی خارج می‌شود و انصاف را از دست می‌دهد.

وی افزود: انسانی که بر سر یک مساله با کسی لجبازی می‌کند او رأی صحیح خود را از دست می‌دهد و نمی‌تواند رأی عادلانه و منصفانه داشته باشد.

آیت‌الله رشاد بابیان اینکه لجاجت ریشه رأی عادلانه را می‌سوزاند، ابراز کرد: لجاجت رأی انسان زا سست‌بنیاد می‌کند ازاین‌رو حضرت علی(ع) می‌فرمایند: لجاجت رأی را از سینه برمی‌کند گویی انسان صاحب‌رأی نیست و آنچه می‌گوید رأی او نیست بلکه رأیی است که آن حالت نفسانی و روانی به انسان دیکته و املا می‌کند.

رییس شورای سیاست‌گذاری حوزه علمیه استان تهران ادامه داد: لجبازی حالت فوران عصبیت، عناد و لجاجتی است که از درون به انسان انشاء می‌شود که این‌گونه موضع بگیر و آن‌گونه رفتار کن؛ لجاجت آفت عجیبی است، خانمان‌سوز و انسان سوز است.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) بابیان اینکه برخی انسان‌ها در طول تاریخ بر سر همین اخلاق رذیله سقوط کردند و دین و ایمان خود را از دست دادند، عنوان کرد: در آن اوایل که نظریه به‌اصطلاح قبض و بسط مطرح‌شده بود صاحب این دیدگاه زمانی که موردانتقاد علما و بزرگان قرار گرفت چنین شنیده شد که او گفته علما نظریات مرا نپذیرفتند پس من چیزهایی در مقام حرف و مطالب مربوط به دین‌خواهم گفت که آنان را پشیمان کنم.

وی با تأکید بر اینکه لجاجت همه حرف‌ها را بی‌اساس می‌کند، خاطرنشان کرد: لجاجت انسان را از حقیقت بازمی‌دارد. کم نیستند انسان‌هایی که به این صورت در محیط حوزه، دانشگاه و در بین سیاسیون و دولت‌مردان موضع گرفتند و اقداماتی از روی لجاجت انجام دادند. حق و حقیقت ازنظر انسان لجباز پنهان می‌ماند./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات