۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۸
کد خبر: ۵۹۳۸۵۸
مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد:

نظام اسلامی جنبه عملی فقه در شئون مختلف زندگی مردم است

نظام اسلامی جنبه عملی فقه در شئون مختلف زندگی مردم است
مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد گفت: حکومت و نظام اسلامی ابزار و ضامن اجرایی و جنبه عملی فقه در شئون مختلف زندگی مردم است.

حجت‌الاسلام نعمت‌الله آزموده، مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با گرامیداشت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی به تبیین رسالت حوزه و روحانیت در نظام اسلامی پرداخت.

وی افزود: بنا به نظر امام راحل، حکومت و نظام اسلامی ابزار و ضامن اجرایی و جنبه عملی فقه در شئون مختلف زندگی مردم هستند، ازاین‌رو حوزه و روحانیت در این زمینه رسالت سنگینی را بر عهده دارند.

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: اگر بخواهیم عرصه‌های پاسخگویی حوزه علمیه را بر اساس نگاه و مبنای رهبری دنبال کنیم می‌بینیم برخی از نیازها، نیازهای درونی حوزه بوده و یک سری از نیازها، نیازهای جامعه اسلامی است.

حجت‌الاسلام آزموده خاطرنشان کرد: در این راستا باید نیازهایی که از سوی نظام اسلامی از روحانیت مطالبه می‌شود را به‌صورت جدی پیگیری کنیم، به‌عنوان‌مثال بحث بانکداری اسلامی یک نیاز نظام اسلامی است و قاعدتاً باید حوزه‌های علمیه پاسخ این مسئله را بدهند.

وی با بیان اینکه نیازهای عرصه بین‌الملل یکی دیگر از نیازهای موجود است، افزود: چه کشورهای جهان اسلام و چه تمام دنیا تشنه این نگاه و مدل فکری هستند که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران اتفاق افتاده، زیرا انقلاب اسلامی نگاه و رویکرد جدیدی را در مقابل تمدن غرب ادعا کرد و مدعی مدل تمدن اسلامی شد.

حجت‌الاسلام آزموده خاطرنشان کرد: روحانیان باید به این مسئله هم توجه ویژه‌ای داشته باشند، زیرا اگر بخواهیم این کار را انجام دهیم باید در مدل اجرا و برنامه خود به این مسائل توجه کرده و برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات ما در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی باشد.

وی با بیان اینکه در این زمینه هیأت‌های اندیشه‌ورز به‌عنوان مرجع پاسخگویی به مسائل نظام، جامعه و بین‌الملل تشکیل شده است، گفت: به عنوان مثال در عرصه بین‌الملل محور قرار دادن تفسیر نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا، یکی از مسائلی بوده که در دستور کار هیئت اندیشه‌ورز اسلام و ادیان و تعاملات میان فرهنگی حوزه علمیه خراسان قرار گرفته است./9314/ت310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات