۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۱
کد خبر: ۵۶۶۵۹۸
شیخ الازهر:

استناد به «قضا و قدر» باعث سلب مسؤولیت آدمی نمی‌شود

شیخ الازهر با اشاره به مختار بودن آدمی، نسبت دادن افعال به قضا و قدر برای فرار از مسؤولیت را سخنی باطل توصیف کرد.
احمد طیب شیخ الازهر مصر

به گزارش خبرگزاری رسا، احمد طیب شیخ الازهر مصر در برنامه «امام طیب» که به صورت روزانه از شبکه «سی بی سی» پخش می‌شود، مسأله جبر و اختیار را از مسائل پرچالش و بحث برانگیز از زمان گذشته تا کنون دانسته و تاکید کرد که پیامبر اکرم(ص) اصحاب خود را از ورود به این مساله نهی فرمودند.

احمد طیب گفت: شهود انسان به آزادی و اختیار خود در ایجاد افعال یا ترک آن بزرگترین دلیل بر آن است که آدمی نه مجبور و نه ملزم و نه مسلوب الاراده است از این رو سخن گفتن از قضا و قدر چه قبل و چه پس از وقوع یک فعل برای سلب مسؤولیت شخصی مورد پذیرش نیست.

وی خاطر نشان کرد: قرآن کریم کسانی را که با استناد به قدر از خود سلب مسؤولیت کنند به شدت مورد مذمّت قرار داده و اقدام آنان را نوعی جهالت، دروغگویی و عمل باطل دانسته است. رویکرد اسلام نسبت به انسان‌ها، مسؤولیت پذیری در تمامی افعال است.

شیخ الازهر با استناد به آیات قرآن کریم افزود: بازخواست از افرادی که اراده‌ و اختیاری در انجام یا ترک فعلی نداشته باشند، ظلم است و خداوند ظلم بر بندگان را چه از ناحیه خود و چه از ناحیه دیگری حرام برشمرده است.

عالم اهل سنت مصر تصریح کرد: هنگامی که بدانیم خداوند عادل مطلق است و به بندگان خود ذره‌ای ظلم نکرده و انسان را در موضع مسؤولیت پذیری قرار داده است پس باید آزادی انسانی و داشتن اراده و اختیار وی در رفتار و کردارش را پذیرفت.

احمد طیب اظهار داشت: اراده آدمی در طول اراده الهی است و خداوند همان چیزی را که بنده بخواهد برایش رقم خواهد زد حال چه خیر باشد و چه شر. البته خداوند هیچگاه برای بنده‌ای شرّ و بدی را نمی‌خواهد اما چون آنان اراده کرده‌اند خداوند نیز هر آنچه که بندگان بنابر طبیعت و سرشت خویش اراده کنند را محقق می‌سازد./981ب902/ر

ارسال نظرات