۰۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۷
کد خبر: ۱۷۸۴۴۵
معاون حوزه علمیه مازندران:

آزادگی امام علی مبتنی بر جهان‌بینی الهی و شناخت کامل انسان بود

خبرگزاری رسا ـ معاون حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که آزادگی امام علی(ع) مبتنی بر جهان بینی الهی و شناخت ابعاد وجودی انسان در چارچوب احکام دینی بود، افزود: امام اول شیعیان همواره به اصل کرامت انسانی و رأفت اعتقاد راسخی داشتند و با رعایت این دو مسأله با دیگران برخورد می کردند.
شهادت امام علي (ع)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام جواد فلاح، معاون حوزه علمیه مازندران، امروز پس از نماز ظهر و عصر در جمع مردم روزه دار نکا در مسجد ابوالفضل این شهرستان با اشاره به حضور گسترده مردم در شب‌های قدر، گفت:  از امام علی(ع) به عنوان شخصیتی مهربان و آزاداندیش یاد کرد و گفت: سعه صدر و آزادگی نیز از دیگر ویژگی های امام اول شیعیان بوده است.

 

وی با اشاره به این که آزادگی امام علی(ع) مبتنی بر جهان‌بینی الهی و شناخت واقعی از ابعاد وجودی انسان در چارچوب احکام دینی بود، افزود: امام اول شیعیان همواره به اصل کرامت انسانی و رأفت اعتقاد راسخی داشتند و با رعایت این دو مسأله با دیگران برخورد می کردند.

 

معاون حوزه علمیه مازندران، رعایت حدود الهی و دفاع از مصالح جامعه اسلامی را از دیگر شاخصه‌های امام علی(ع) در حکومت داری عنوان کرد و افزود: ایشان هیچ گاه در برابر کسانی که به دنبال تاراج بیت المال بودند سکوت نمی کرد و قاطعانه برخورد می کرد.

 

وی سعه صدر در برخورد با مخالفان را یکی ویژگی های مهم امام علی(ع) برشمرد و ادامه داد: ایشان در برخورد با مخالفان خود همواره سه راهبرد اساسی یعنی گفت وگو، مدار و برخورد قاطع را مد نظر قرار می داد.

 

معاون حوزه علمیه مازندران با بیان این که امام علی(ع) برای حفظ اساس اسلام از حق واقعی خلافت خویش خودداری کرد، ادامه داد: امام اول شیعیان با گذشت از حق خود تلاش کرد تا پایه های اسلام ناب در پرتو تعالیم پیامبر، قرآن واهل بیت(ع) مستحکم شود.

 

حجت الاسلام فلاح با بیان این که امروز انسان ها اسلام و حقیقت را به برکت شخصیت حضرت علی(ع) می شناسند، گفت: بسیاری از ملت ها امروز شیفته حقیقت وجودی آن امام همام هستند.

 

معاون حوزه علمیه مازندران با بیان این که امام علی(ع) همچون گوهری است که همواره ناب باقی خواهد ماند، خاطرنشان کرد: باید هر فرد مسلمان، این مشعل عظیم را بر بالای قله حیات ببیند و به سمت او حرکت کند.

 

حجت الاسلام فلاح در بخش دیگری از سخنان خود به ویژگی های شب قدر اشاره کرد و گفت: دلیل نزول قرآن در شب قدر این است که قرآن نور است و  ثمره نور نیز باید در تاریکی دیده شود.

 

معاون حوزه علمیه مازندران، نورانیت قرآن را یک نورانیت  معنوی دانست و تصریح کرد: فرق بین نورانیت خورشید و نورانیت قرآن در آن است که با نور خورشید تاریکی ظاهر شب ها از بین می رود و مردم برای امرار معاش به زندگی می پردازند، اما با نورانیت قرآن ظلمت وتاریکی روح، افکار  و جهالت از بین می رود تا این که انسان به اوج برسد و انسانیت به معنای حقیقی خود که همان خلیفه الله است برسد.

 

حجت الاسلام فلاح شب های قدر را شب پرواز توصیف کرد و با بیان این که پرواز کردن به دو صورت است، ادامه داد: زمانی مرغی عادی است که به مقصد تالاب ها پرواز می کند، اما گاهی مرغ ملکوت است که مقصدی روشن و متعالی دارد.

 

وی با بیان این که پیامبر گرامی اسلام امت اسلام را به پیروی از کتاب و عترت فراخواندند، افزود: کلام الهی و عترت پیامبر ثقل عظیمی هستند که هر کس به آنها گره خورد به سوی تعالی پرواز خواهد کرد./950/پ202/س

ارسال نظرات