۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۷
کد خبر: ۵۸۹۲۸۳
رای الیوم:

شورای همکاری خلیج فارس به سرنوشت اتحادیه عرب دچار شده است

روزنامه رأی الیوم نوشت همانطور که بحران در کشورهای عربی باعث تضعیف نقش اتحادیه عرب شد، گسست ها و اختلاف ها میان کشورهای حاشیه خلیج فارس ضربه مهلکی به بدنه شورای همکاری خلیج فارس وارد کرد و این شورا به سرنوشت اتحادیه عرب دچار شده است.
عطوان

به گزارش خبرگزاری رسا، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر مسایل منطقه و سردبیر روزنامه رأی الیوم با اشاره به برگزاری نشست شورای همکاری خلیج فارس افزود: این نشست که پس از ساعات کوتاهی پایان یافت مطلب تازه ای نداشت و به تکرار مسایل نشست های گذشته پرداخت و تنها دو موضوع در آن جدید بود:

نخست: دعوت شیخ «صباح الاحمد الصباح» امیر کویت از کشورهای اعضای شورای همکاری برای توقف حملات رسانه ای علیه یکدیگر و دوم : غیبت «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر و مشارکت «سلطان المریحی» وزیر مشاور در امور خارجی این کشور که از نظر عربستان اهانتی تعمدی به این نشست و کشور میزبان بود. چه بسا امیر قطر با تصور این که در ریاض به وی بی توجهی می شود و مورد استقبال قرار نمی گیرد این نشست را تحریم کرد.

عطوان تحلیل کرد که چه بسا تحریم شبه کامل نشست شورای همکاری از سوی قطر مقدمه ای برای خروجش از این شورا باشد که به انسجام و صلابت خود در برابر سازمان های دیگر عربی در سی سال گذشته افتخار می کرد. دلیل قطر نیز می تواند همان دلیلی باشد که باعث شد از کشورهای صادرکننده نفت «اوپک» -که آن را تحت هیمنه عربستان می دانست- خارج شود.

وی افزود: زمانی که قطر از روی عمد وزیر مشاور خود را به ریاض می فرستد و نه حتی وزیر خارجه این کشور را که عضو خاندان حاکم است بنابراین می تواند حدس زد که برای نشست آتی این شورا در ابوظبی حتی سفیر خود را نیز نفرستد و به فرستادن سرکنسول اکتفا کند به این دلیل که اختلاف ها بسیار میان این کشورها اوج گرفته است و با ماندن قطر در این شورا اختلاف ها هرچه بین قطر و عربستان بیشتر می شود.
عطوان یاد آور شد که «خالد بن احمد آل خلیفه» وزیر خارجه بحرین در گفت و گو با روزنامه الشرق الاوسط دو روز پیش از برگزار شدن این نشست گفت:قطر همه پل ها بازگشت به شورای همکاری را خراب کرده و تاکید کرد که سطح نمایندگی دوحه برای شرکت در این نشست اهمیت نداش رد و بود و نبودش مهم نیست. این پیام مهمی برای امیر قطر داشت مبنی براینکه در این نشست از وی استقبال نمی شود و چه بسا این پیام باعث شد که دوحه سطح مشارکت خود را به وزیر مشاور تقلیل دهد.

این تحلیلگر افزود که بسیار جای تعجب و غافلگیری است اگر امارات در نشست بعدی از قطر برای حضور در چهلمین نشست این شورا دعوت کند مگر اینکه معجزه ای رخ دهد و راه حلی برای خروج از این بحران حاصل شود اما ما در عصر معجزه ها زندگی نمی کنیم و جدایی کاملا آشکار است و باقی ماندن دوحه در آن تا نشست بعدی جای تعجب دارد.

سخنان امیر کویت در این نشست که 45 سال است در عرصه دیپلماسی فعالیت می کند حکیمانه و درست بود اما گوشی برای شنیدن پیدا نخواهد کرد و جنگ رسانه ای در کشورهای حاشیه خلیج فارس چه از سوی رسانه های سنتی یا شبکه های اجتماعی بسیار شدید و سخت است و همه خطوط قرمز را درنوردیده است. این یک اشتباه بزرگ در میان کشورهای حاشیه خلیج فارس است که خروج از ارزش ها و و اخلاقیات محسوب می شود و تنها میان این کشورها شکاف نمی اندازد بلکه بین آنها و بین 300 میلیون عرب اختلاف و جدایی ایجاد می کند همانطور که مساله جانبداری آنها از تجاوزات اسرائیل و علنی سازی روابط خود باعث این امر شده است.

عطوان نوشت: بحران سوریه به عمر اتحادیه عرب و نقش آفرینی آن پایان داد و بحران میان کشورهای حاشیه خلیج فارس به عمر شورای همکاری خلیج فارس خاتمه خواهد داد و همه آنچه در بیانیه نهایی این شورا درباره تقویت انگیزه ها برای حفظ صلابت این سازمان منطقه ای آمد تنها نسخه ای مشابه بیانیه های نشست های سابق بود.

این تحلیلگر عرب اضافه کرد که برای پایان این شورا که نشان دهنده وضعیت متزلزل عربی است متاسفیم و معتقدیم که حکام عرب در منطقه خلیج فارس از طوفان آن مصون نخواهند ماند.

ایرنا

ارسال نظرات