۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۲
کد خبر: ۵۸۸۹۶۰
استاد اخلاق حوزه علمیه هشدار داد؛

نباید از فضای "مکاشفه" و "اخلاق" سودجویی کرد

حجت الاسلام والمسلمین وطن‌خواه با بیان این‌که ادله ما بین خود و خدا، قرآن، سنت، عقل و اجماع است، گفت: این‌که امروزه برخی بخواهند به وسیله خواب و مکاشفات بحث‌های اخلاقی و تربیتی را پیش ببرند، از هرکسی پذیرفتنی نیست.
حجت الاسلام وطن خواه

حجت الاسلام والمسلمین حسن وطن‌خواه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تبیین مسأله مریدبازی در عرصه اخلاق اظهار داشت: در مریدبازی هیچ مدرک و سندی دال بر تأیید مدعی اخلاق از سوی علمای شاخص و صالح وجود ندارد.

خودبینی و انانیت، بزرگترین آسیب مریدبازی

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این‌که مهمترین آسیب مریدبازی خودبینی و انانیت است، بیان کرد: کسی خود را مراد معرفی کرده و مشغول مریدبازی می‌شود که به لحاظ اخلاقی و مربی‌بودن فاقد شرایط و صلاحیت لازم باشد که نیازمند نظرات کارشناسی در این زمینه است.

وی ادامه داد: ممکن است برخی افراد ادعای مراتب خاصی از سیرو سلوک اخلاقی و عرفانی را داشته باشند، به صورتی که ادعای علم و غیب و مشاهدات و مکاشفات و مقامات عالیه داشته باشند، اما تا زمانی که علما، خبرگان و کارشناسان و افراد ذی‌صلاح در این زمینه، چنین افرادی را تأیید نکرده باشند، نمی‌توان به آنها اعتماد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین وطن‌خواه با بیان این‌که بحث‌های تربیتی و سیر و سلوکی، از گذشته تاکنون روش علما بوده است، گفت: امام راحل، علامه طباطبایی، آیت الله بهجت و جمعی از بزرگان در طول تاریخ با این روش شاگردپروری می‌کردند.

ضرورت تأیید اساتید اخلاق توسط علمای خبره

وی با تأکید بر ضرورت تأیید اساتید اخلاق توسط علمای صالح بیان کرد: کسانی که توانایی شناخت و تأیید استاد سیر و سلوکی که قادر به تربیت نفوس و رساندن شاگردان خود به خدا است را داشته باشند، بایستی آن استاد را تأیید کرده باشند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به مهمترین ملاک و معیار کسانی که افراد خبره آنها را می‌شناسند، گفت: فقیه و کارشناس در دین، خصوصا در بحث‌های تربیتی، اخلاقی و سیر و سلوکی راه بندگی خدا را پیموده باشند و این امور را از راه تعلیم قرآن و سنت به شاگردان خود تعلیم دهند.

وی اضافه کرد: این‌که کسی ادعای رسیدن به مقامات خاصی همچون شرفیابی به خدمت امام زمان(عج) و مراتب عالی عرفانی را داشته باشد، کفایت نکرده و از هرکسی مورد قبول واقع نمی‌شود.

عدم پیش‌برد امور تربیتی و اخلاقی با خواب و مکاشفات

حجت الاسلام والمسلمین وطن‌خواه ادامه داد: ادله ما بین خود و خدا، قرآن، سنت، عقل و اجماع است، این‌که برخی امروزه راه پنجمی با عنوان خواب یا مکاشفات و مشاهدات که جنبه شخصی داشته را اختیار کرده‌ و به وسیله خواب قصد پیش بردن بحث‌های اخلاقی و تربیتی را دارند، از هرکسی پذیرفتنی نیست، مگر این‌که افراد خبره او را تأیید کنند.

وی در پایان افزود: جمعی از بزرگان ما، افرادی همچون سید بحرالعلوم را در تشرف به محضر امام زمان(عج) تأیید کرده‌اند، اما اگر برخی بخواهند از این موضوع سوء استفاده کرده و ادعای ارتباط با امام زمان(عج) یا واسطه را داشته باشند، پذیرفتنی نخواهد بود./876/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
یک خواننده مطلب
Iran, Islamic Republic of
۱۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۵:۲۷
سلام. دلیل آوردن عبارت "استاد غفاری"در قسمت برچسب ها چیست؟ آیا در متن اشاره ای به نام ایشان شده است؟ به نظر قضاوت و جانبداری صورت گرفته!!
1
1
طلبه
Iran, Islamic Republic of
۱۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۱
بیت مرحوم ‌آیت الله سعادت پرور در واکنش به ادعای برخی مبنی بر شاگردی ایشان تأکید کرد: فرد مزبور مورد تایید نمی باشد و شیوه ایشان با سلوک عرفانی و روش اخلاقی حضرت آیت الله سعادت پرور(پهلوانی تهرانی) هماهنگی ندارد.
1
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۶
بعضی از روحانیون، نفوذی دشمن هستند که قصد دارند با درست کردن القاب مرجعیت، استفاده ابزاری از دین برای رسیدن به مقاصد و ترغیب به فساد در درون خانواده های هدف، جایگاه روحانیت را تخریب کنند.
0
1
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۸
دادستان ویژه روحانیت قم: اساس کار مدعیان دروغین بدعت گذاری، خرافه گرایی و بعضا مسائل اخلاقی است. شیوه کار اینها براساس خواب، حجیت قائل شدن برای خواب و تعبیر و ذکر مطالب سخیف در هئیت های آنها است.
هدف مدعیان دروغین، سطحی نگری، عدم اطلاع دقیق از دین، عدم درک جایگاه امام و امامت، انحرافات اخلاقی، عدم پیروی از علمای راستین، بی اطلاعی از منابع اصیل دین و عدم توجه به منابع عقلی و دینی و داشتن نگاه عامیانه است.
1
0