۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۲
کد خبر: ۵۸۵۳۵۰
با حضور رییس انجمن کلام اسلامی حوزه؛

نشست علمی انسان شناسی کلامی شیعه و نقش آن در حکومت اسلامی برگزار شد

نشست علمی انسان شناسی کلامی شیعه و نقش آن در حکومت اسلامی در با حضور حجت الاسلام والمسلمین برنجکار رییس انجمن کلام اسلامی حوزه در سالن شهید عارف الحسینی مجتمع امام خمینی(ره) برگزار شد.
حجت الاسلام و المسلمین برنجکار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی انسان شناسی کلامی شیعه و نقش آن در حکومت اسلامی در با حضور حجت الاسلام والمسلمین برنجکار رییس انجمن کلام اسلامی حوزه در سالن شهید عارف الحسینی مجتمع امام خمینی(ره) برگزار شد.

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین برنجکار در این نشست پیرامون تعاریف انسان شناسی و حکومت اسلامی توضیحاتی ارائه کرد.

وی بیان داشت: تلقی های مختلفی در انسان شناسی وجود دارد. گاهی معنای موسع و گاهی مضیق. هر نوع مطالعه پیرامون انسان و ابعاد وجودی آن را انسان شناسی بنامیم، شامل علوم انسانی و رفتاری و حتی مطالعات فیزیکی درباره انسان را شامل می شود.

استاد دانشگاه تهران در ادامه 3 تعریف درباره دانش انسان شناسی ازائه و آن را از منظر کلامی شیعی بررسی کرد و گفت: انسان شناسی دانشی است که به انسان بماهو انسان می پردازد و جایگاه او را در بین موجودات دیگر بیان می کند که در این تعریف مباحث زیستی انسان در این تعریف قرار نمی گیرد؛ تعریف دیگری که می توان از انسان شناسی گفت انسان شناسی فلسفی و درباره وجود خاص انسان است که به مقولات انسانی مثل ایمان و امید و عشق می پردازد.

حجت الاسلام والمسلمین برنجکار پیرامون اینکه از چه بُعد و با چه روشی به انسان نگاه کنیم افزود:‌ علامه مصباح در این باره تعریفی را ارائه کرده و گفته اند: هر منظومه معرفتی را که به بررسی انسان بُعد یا ابعادی از وجود او و یا قشر خاصی از انسان می پردازد انسان شناسی نام دارد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد:‌ منظور ما از کلام شیعی آموزه ها در مسائل اعتقادی در باب انسان با قرائت اهل بیت علیهم السلام بر اساس روایات ایشان مطرح است. این تعریف؛ منظور ما از انسان شناسی در کلام شیعی است.

رییس انجمن کلام اسلامی حوزه در ادامه درباره تعریف حکومت اسلامی افزود:‌ منظور از حکومت اسلامی این نیست که صرفا مسلمانان یا حتی دانشمندان مسلمان در راس آن قرار گیرند، بلکه منظور حکومتی است که آموزه های اسلامی یعنی تمامی آموزه های آن در همه ابعاد حکومت مثل تعیین اهداف و ارزش ها، تدبیر امور اجتماع و قوانین حقوقی، قضائی و اقتصادی در همه اینها آموزه های اسلامی مرجعیت دارد.

حجت الاسلام والمسلمین برنجکار درباره مطلق حکومت و مبانی آن گفت: هر حکومتی چه دینی و غیر آن زیربنایی دارد و بر اساس آن شکل می گیرد. این مبانی جنبه های مختلفی دارد؛ هم مبانی انسان شناختی هم خداشناختی، جامعه شناختی، جهان شناختی و ارزش شناختی داریم. مبحث مورد بحث امروز ما بخشی از مبانی حکومتی است که درباره انسان شناختی با قرائت اهل بیتی و شیعی است. /۸۲۹۲۰۲/ب۱

 

 

 

 

ارسال نظرات