۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۲
کد خبر: ۵۸۴۷۹۵
آیت الله صدیقی:

حبّ مقام یک بیماری ریشه دار است

امام جمعه موقت تهران گفت: انسانِ مادی، دنیا و لذات آن را تنها در زندگی مرفه، دعواهای سیاسی، جاه‌طلبی و بازی‌های ریاستی می‌بیند؛ حبّ جاه بیماری بسیار ریشه داری است.
 آیت الله صدیقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران در کلاس درس اخلاق که امروز در مدرسه علمیه امام خمینی(ص) برگزار شد، درباره خصوصیات یک انسان الهی و رهیافته از دیدگاه امام علی(ع) گفت: پستی و بی ارزشی دنیا و وابستگی به آن در قرآن کریم و روایات بسیار مورد مذمت قرار گرفته است.

وی افزود: انسانِ مادی، دنیا و لذات آن را تنها در برج، ویلا، زندگی مرفه، دعواهای سیاسی، جاه‌طلبی و بازی‌های ریاستی می‌بیند، بر اساس روایات و نظرات تربیتی ائمه معصومین(ع) حبّ جاه بیماری بسیار ریشه داری است؛ امام سجاد(ع) در یکی از دعاهای صحیفه سجادیه که به استعاذه معروف است به عنوان کسی که از خطرات حبّ جاه و درندگی آن آگاه است به خدا پناه می‌برد.

امام جمعه موقت تهران اظهار داشت: دنیا انسان را به خود مشغول کرده و از توجه به بندگی و یاد خدا بازمی‌دارد؛ دنیا به نوعی سبب غفلت، بی توجهی به مبدا و از یاد بردن معاد می‌شود؛ غفلت حتی ممکن است در نماز نیز آدمی را سرگرم کرده و نماز او را ضایع کند.

وی در ادامه بیان داشت: غفلت ریشه تمام بدبختی‌های عالم است، ریا با اینکه از گناهان کبیره و شرک است، گناه سهو از آن بیشتر است؛ غفلت از عواملی است که سبب ریا، قساوت قلب و بی توجهی به فقرا و ضعفا می‌شود.

آیت الله صدیقی ابراز داشت: کسانی که گرفتار نفس و شهوات هستند به علت غرق شدن در آن، اصلاً نمی‌توانند به گذرا بودن این نفسانیات توجه کنند، خیال می‌کنند همیشه این بساط برای آنها مهیاست و اصلاً مرگی وجود ندارد؛ کسی که ابدیت، زندگی جاودانه و سرای ابدی را نمی‌بیند تدارکی هم برای آن نمی‌چیند.

وی افزود: از یاد بردن خدا، مرگ، آخرت، حق و حقیقت، عامل تمام بدبختی‌های انسان است؛ انسان تنها از راه ثروت و مال دچار غفلت نمی‌شود بلکه افراد زیادی از طریق توسعه علم خود دچار غفلت از یاد خدا و عُجب می‌شوند.

امام جمعه موقت تهران اظهار داشت: شخص مومن نزد خداوند متعال ارج و قرب زیادی دارد بنابراین خداوند از مومنان می‌خواهد که مانند دنیاپرستان و دنیادوستان نباشند؛ عظمت یک انسان الهی در نظر امام علی(ع) این گونه است که دنیا در نگاه و قلب او کوچک است و هیچ یک از امور دنیوی نمی‌تواند او را از یاد خدا دور کند و میان آن دو فاصله بیندازد.

وی در ادامه افزود: تاروپود وجود انسان در قبضه علم و قدرت الهی است بنابراین انسان هیچ کسی جز خداوند را ندارد؛ انسان برای رسیدن به سعادت و حیات طیبه لازم است خدا و محبوب‌های خدا را بشناسد و زندگی خود را بر پایه آنها بچیند همچنین هر آنچه مورد غضب خداوند است بشناسد و از آنها نیز دوری کند.

آیت الله صدیقی اظهار داشت: انسان وقتی به مقامات می‌رسد در عالم بالا زائد، فضولات و دفعی برای او وجود ندارد؛ کسانی که در این عالم از لغو، کارهای بیهوده، نجاسات و شهوات کناره بگیرند در عالم دیگر وجودشان سراسر نور خواهد شد و لذائذ برای آنها پایان ندارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بالاترین درجات بهشتی، سلام و تحیت خدا و لقای حق جل جلاله است و نصیب کسانی می‌شود که خود را تنها برای خدا خالص کرده و همواره در راه رضای او قدم بردارند./۹۶۹/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات