۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۴
کد خبر: ۵۸۴۷۶۵
عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق:

ما در حوزه اقتصادی انقلاب نکردیم/ اقتصاد ایران دلاریزه است

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: قبل از انقلاب به این دلیل که آمریکایی‌ها سرمایه‌گذاری کلانی در کشور داشتند، برای ما سیاست‌گذاری می‌کردند و اغلب اقتصاددانان درس‌خوانده آمریکا بودند که این باعث وابستگی اقتصاد ایران به دلار شده بود اما می‌بینیم بعد از انقلاب هم همچنان این وابستگی ادامه دارد.
حجت الله عبدالملکی

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الله عبدالملکی در دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه متاسفانه بازار ما با نوسان قیمت ارز به‌شدت دچار تغییر می‌شود؛ گفت: قبل از انقلاب به این دلیل که آمریکایی‌ها سرمایه‌گذاری کلانی در کشور داشتند، برای ما سیاست‌گذاری می‌کردند، اغلب اقتصاددانان درس خوانده آمریکا بودند و اقتصاد ایران به‌شدت به دلار وابسته بود اما می‌بینیم بعد از انقلاب هم همچنان این وابستگی ادامه دارد.

 عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به اینکه علت افزایش قیمت ارز سیاست غلط اواخر سال ۹۶در کنترل قیمت آن بود، گفت: در سال ۹۷ با افزایش قیمت ارز به تبع آن قیمت سایر دارایی‌ها مثل طلا که به ارز وابسته است، رشد کرد.

وی افزود: در این شرایط در کشور ما فرآیندی به نام تورم القائی اتفاق می‌افتد که در نتیجه آن قیمت کالاهایی که به ارز وابستگی ندارند بالا  می‌رود که این منطقی نیست و زندگی مردم را تحت فشار قرار می‌دهد.

عبدالملکی اظهار کرد: منطقی است که با افزایش قیمت ارز قیمت کالاهای وارداتی یا کالاهایی که مواد اولیه آن وارداتی است به میزان تورم وارداتی که ۱۲ و نیم درصد است تورم داشته باشد اما با توجه به اینکه ارزی که کشور در واردات استفاده می‌کند ارز ۴۲۰۰ تومانی است پس نباید این میزان افزایش قیمت اتفاق بیفتد.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) افزود: این افزایش غیرمنطقی نتیجه عامل روانی توهم تورم است که با آدرس‌های غلطی مثل اینکه تحریم‌ها و خروج آمریکا از برجام روی اقتصاد کشور موثر است اتفاق می‌افتد.

وی بیان کرد: به‌طور کلی تحریم‌ها ۲۰درصد بر اقتصاد ایران اثر دارد اما  در گرانی‌های اخیر یک درصد هم تحریم‌ها تاثیری نداشت، مشکلات از تیرماه قبل از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها به‌صورت عملی رخ داد.

عبدالملکی گفت: متاسفانه با گفتن حرف‌های غلطی مثل اینکه تحریم‌ها مارا فلج کرده و برجام تمام تحریم‌ها را برداشت طی ۶ سال مردم و فعالان اقتصادی را  نسبت به شنیدن خبر تحریم شرطی کرده‌اند درصورتی که نه تحریم‌ها تاثیری بر اقتصاد ایران دارد و نه برجام در حوزه تحریم‌ها توانست کاری بکند.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) بیان کرد: عامل دیگر مشکلات اقتصادی نقدینگی سنگینی است که در کشور ایجاد شده است که اکنون از هزار و 600 میلیارد تومان گذشته و در کمتر از پنج سال بیش از سه برابر رسیده است.

وی افزود: نقدینگی اگر به سمت سرمایه‌گذاری برود باعث رفاه می‌شود ولی اگر به آن سمت نرود تورم ایحاد می‌کند و به این دلیل که بازار ایران به این خاطر که زیرساخت‌های تولیدی کشور تحمل این حجم از نقدینگی را ندارد و مثل اتفاقی که در بازار دلار و طلا افتاد در هربازاری ریخته شود آن را نابود می‌کند.

عبدالملکی با بیان اینکه ایجاد این حجم از نقدینگی نتیجه افزایش خلق پول توسط بانک مرکزی‌ است گفت: افزایش خلق پول به این معنا است که  بخاطر تحریم‌ها دولت بخش قابل توجهی از پول فروش نفت خام را نمی‌تواند دریافت کند پس این پول را به بانک مرکزی می‌فروشد و در ازای آن ریال می‌گیرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) علت دوم افزایش قدرت خلق پول را وام‌های کلانی است که شبکه بانکی زیر نظر بانک مرکزی به افراد خاص می‌دهد، دانست و ادامه داد: به حدود ۵ هزار نفر حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومن یعنی 1.5 برابر کل تولید ملی وام داده شده است، این نقدینگی در حساب‌ها راکد می‌ماند و در فرصت مناسب وارد بازارهایی مثل دلار و طلا می‌شود که بسیار خطرناک است‌.

وی بیان کرد: ما راه‌حل‌های کوتاه مدتی برای حل مشکلات در بهار ارائه دادیم که بین یک تا سه ماه می‌شود به‌طور کامل صورت بگیرد که آن زمان به آن‌ها توجهی نشد ولی الان دارد کارهایی صورت می‌گیرد.

عبدالملکی گفت: مدیریت روانی اقتصاد یکی از راهکارهایی است که دو محور دارد، محور اول صداقت مسؤولان و محور دوم مدیریت بازار ارز است‌.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) بیان کرد: اقتصاد ایران یک موجود روانی است که باید با آن روانشناسانه برخورد کرد و  مهم‌ترین نهادها در این مسئله رسانه‌ها و مسؤولان هستند ولی رسانه‌ها در ایران مستقل نیستند و حرف‌های مسؤولان و جریانات سیاسی را بیان می‌کنند.

وی افزود: مسؤولان با صداقت دز گفتار می‌توانند اقتصاد را کنترل کنند، اگر ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای همه مصارف کشور ندارید، نباید در تلویزیون اعلام کنید ما برای تمام مصارف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی داریم، اگر برجام آن‌طور که می‌گفتید تاثیر نداشت بگویید اشتباه کردید و با مفسدان اقتصادی برخورد کنید.

عبدالملکیگفت: مسأله بعد این است خود مسؤولان با حرف‌هایی مثل طوفان تحریم و بودجه اضطراری التهاب آفرینی نکنند و جامعه و بازار و بازرگانان را به سمت بحران هل ندهند‌.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) افزود: در خرداد و تیر اگر مسؤولان ما فقط حرف نمی‌زدند نه اینکه کاری بکنند، فقط با هیچ رسانه‌ای صحبت نمی‌کردند، 50 درصد مشکلات ما کمتر بود، هرچند در ماه‌های بعد صحبت‌هایشان اصلاح شد و فضا هم بهتر شد.

وی اظهار کرد: دومین راهکار مدیریت بازار ارز هست به این طریق که برای مصرف‌های غیرضروری مثل ارزهای مسافرتی ارز تخصیص نگیرد و دوم اینکه بعد تخصیص ارز بر سیکل مصرف ارز نظارت داشته باشند که ارز در جایی که به آن تخصیص داده شده است مصرف بشود.

عبدالملکی بیان کرد: ما از سال ۱۹۹۵ با غربی‌ها مشکل داریم و در چنین شرایطی عقل حکم می‌کند رو به علم اقتصاد تحریم بیاوریم اما متاسفانه یک صفحه از این علم در اقتصاد ما تدریس نمی‌شود‌.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) افزود: در دوره آقای احمدی‌نژاد بین ۱۰ تا ۲۰ درصد از این علم استفاده می‌کردیم ولی اکنون به صفر رسیده است چون اعتقادی به اینکه می‌توان تحریم را دور زد ندارند و می‌گویند باید تحریم برداشته شود.

وی بیان کرد: رفع منع واردات ارز مسافرتی و استفاده از ظرفیت صرافی‌ها یکی دیگر از راهکارهایی است که می‌تواند تاثیرگذار باشد، صرافی‌ها راهکارهایی را می‌شناسند که آمریکا هم نمی‌تواند جلوی آنان را بگیرد پس بهتر است چهارچوب‌مند و زیر نظر دولت فعالیت کنند.

عبدالملکی افزود: اینکه بعد از اعلام ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی صرافی‌ها تعطیل شد یک خطای بزرگ بود که باعث شکل گرفتن بازار ثانویه بدون کنترل دولت می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه تعدادی صادرکننده دولتی هستند که ارز در اختیار دارند؛ گفت: این صادرکننده‌ها در شرایط بحران با اعلام دولت باید ارزشان را در اختیار دولت قرار دهند و درصورت رعایت نکردن با آنان برخورد شود، همچنین دولت می‌تواند ارز را از صادرکنندگان خصوصی هم با قیمت بالا خریداری کند.

وی اظهار کرد: بحث کنترل نقدینگی و علاوه بر آن پیمان‌های دوجانبه پولی که رهبری در سال ۹۵ قانونا ابلاغ کردند ولی انجام نگرفت هم راهکارهای دیگر برای حل مشکلات هستند.

عبدالملکی بیان کرد: نزدیک 60 درصد نقدینگی دست افراد معدود و بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری است که با آن‌ها در بازارهای مختلف خریدوفروش می‌کنند که نتیجه آن افزایش قیمت در بازار است.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) افزود: بانک مرکزی در این خصوص باید در ابلاغیه‌ای اعلام کند که بانک‌ها و موسسات نباید بدون مجوز در بازا‌رها خریدوفروشی انجام دهند و علاوه بر آن در حساب‌های خاصی که بالای ۱۰۰ میلیارد تومان است برای جابجایی پول و فعالیت‌هایشان مجوز بگیرند.

وی بیان کرد: جریان دانشجویی و عامه مردم باید با مطالبه‌گری، دقت روی الگوی انتخابی و عمل کردن صحیح در شرایط بحرانی به حل مشکلات کمک کنند و بدانند که راه‌حل وجود دارد.

منبع: فارس

ارسال نظرات