۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۷
کد خبر: ۵۸۴۶۹۵

تاریخچه فعالیت های حوزوی در استان ایلام

پیشینه حوزه علمیه در ایلام برمی گردد به تاسیس حوزه علمیه باقریه که از سوی آیت الله حیدری که پیش از انقلاب بود و تعدادی از طلاب و فضلا استان از پرورش یافته این حوزه هستند.
حوزه ایلام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ایلام، پیشینه حوزه علمیه در ایلام برمی گردد به تاسیس حوزه علمیه باقریه که از سوی آیت الله حیدری که پیش از انقلاب بود و تعدادی از طلاب و فضلا استان از پرورش یافته این حوزه هستند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و محوریت یافتن فعالیت های انقلابی سبب شد که این حوزه تعطیل شود که مجددا در سال ۱۳۶۱ با تلاش های آیت الله محمدی امام جمعه وقت حوزه علمیه صاحب الزمان(عج) با همکاری تعدادی از اهالی شهر ایلام تاسیس شد.

همین امر سبب شد تا این مکان محل استقبال طالبان اهل علم در استان قرار گیرد، گرچه علیرغم وجود حوزه در استان بسیاری از داوطلبان حوزه های خارج از استان را انتخاب می کردند.

حوزه صاحب الزمان (عج) در دوران آیت الله یعسوبی و با مدیریت جدید تا حدودی رونق گرفت ولی به علت عدم توجه مسؤولان وقت و همراهی آنها حوزه در مظلومیت کامل به سر می برد.

حوزه در ایلام با ورود حجت الاسلام والمسلمین لطفی امام جمعه سابق ایلام و مدیریت حجت الاسلام مرادبیگی مسیر پیشرفت و توسعه را در پیش گرفت.

سیاست های حوزه در دوران مدیریت حجت الاسلام مرادبیگی مبتی بر کادر سازی و استاد محوری و پرورش طلاب نخبه و استفاده از نیروهای بومی که ماحصل این رویه مدیریتی تاسیس ۷ حوزه در سرتاسر استان ایلام بود.

در سال ۱۳۸۹ مدیریت حوزه علمیه استان ایلام ۲ حوزه در شهرستانهای مهران و ایوان راه اندازی کرده که در سالهای بعد با گسترش فعالیت های حوزوی در استان ۴ مدرسه دیگر در شهرستانهای دهلران، آبدانان، دره شهر، و سرابله افتتاح و راه اندازی شد.

گسترش فعالیت مدارس علمیه در استان سبب استقبال بسیاری از جوانان هم استانی به تحصیل در حوزه گشت و بطوری که هر ساله آمار داوطلبان تحصیل در حوزه افزایش می یابد به گونه ای که تعداد طلاب از حدود ۶۰ طلبه به تعدادی بالغ بر ۵۰۰ طلبه ارتقا یافت.

حوزه علمیه استان ایلام در حال حاضر تقریبا بسیاری از فعالیتی های تبلیغی، فرهنگی، پژوهشی و آموزشی در شهرستانها را بر عهده دارد که راه اندازی مرکز تخصصی، جشنواره علامه حلی و تشکیل کلاس های مکالمه زبانهای خارجی، تبلیغ در سطح مدارس و مساجد و حتی زندانها از جمله فعالیت های حوزه های علمیه تحت پوشش مدیریت استان است.

در حال حاضر مرکز مدیریت حوزه های علمیه استان ایلام در حال ساخت حوزه جامع با مساحت ۶۵۰۰ متر هستند که قادر است از تمامی کشور و نیز کشورهای همسایه طلبه بپذیرید./۸۷۹/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات