۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۳
کد خبر: ۵۸۴۰۵۰
استاد سطح عالی حوزه:

افزایش حجم دروس فرصت مطالعه و مباحثه را از طلاب گرفته است

حجت الاسلام اکبرنژاد عدم نظارت کافی در زمینه حضور طلاب در کلاس درس و حجم زیاد کلاس ها و مطالب درسی را از جمله کاستی های نظام آموزشی حوزه دانست.
جلسه درس

حجت الاسلام توکل اکبرنژاد در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در زمینه کاستی ها و مزیت های نظام آموزشی حوزه علمیه گفت: در نظام آموزشی امروزی حوزه علمیه، طلاب رغبت فراوانی برای شرکت در کلاس ها ندارند به گونه ای که برخی حتی پس از دو ماه در کلاس ها شرکت نمی کنند.

عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: به عنوان مثال امروزه که بیش از دوماه از آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه می گذرد برخی کلاس ها به دلیل عدم شرکت طلاب یا تعطیل هستند یا با تعداد اندکی برگزار می شوند زیرا نظارت کافی در زمینه حضور طلاب وجود ندارد.

وی اضافه کرد: در سایر نظام های آموزشی در صورت چند جلسه حاضر نشدن دانش پژوه در کلاس درس، دلیل عدم حضور وی مورد بررسی قرار می گیرد اما متأسفانه در حوزه علمیه چنین نظارتی وجود ندارد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم افزایش حجم درس های حوزوی را از مشکلات نظام آموزشی حوزه علمیه دانست و اظهار کرد: افزایش درس های حوزوی موجب می شود طلاب فرصت کمتری برای مطالعه داشته باشند که در این صورت بسیاری از مطالب را به صورت مناسب متوجه نمی شوند به ویژه امروزه که بسیاری از طلاب عصرها در مراکز تخصصی نیز شرکت می کنند.

وی افزود: افزایش حجم درس ها و تعداد کلاس ها همچنین موجب می شود طلاب رغبتی نسبت به مباحثه نداشته باشند، یا به عبارت دیگر فرصتی برای مباحثه نداشته باشند زیرا طلبه ای که از صبح تا ظهر در کلاس های حوزه و ظهر تا شب در کلاس های مرکز تخصصی حضور پیدا می کند دیگر فرصتی برای مطالعه و مباحثه نخواهد داشت.

حجت الاسلام اکبرنژاد با اشاره به رابطه استاد و شاگرد در حوزه علمیه بیان کرد: رابطه استاد با شاگرد در حوزه علمیه بسیار ضروری است اما امروزه مشغله های فراوان استاد و هم طلبه موجب شده است ارتباط مناسبی میان استاد و شاگرد ایجاد نشود.

وی ادامه داد: امروزه اساتید حوزه باید در کلاس های فراوانی حاضر شوند و از سوی دیگر طلاب نیز به دلیل مشکلات مالی که وجود دارد مجبور هستند به مشغله های دیگری غیر از درس نیز بپردازند در نتیجه برای شرکت در کلاس درس اهمیتی قائل نیستند./1324/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات