۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۲
کد خبر: ۵۸۲۶۵۴
مدیر حوزه علمیه آخوند همدان:

حوزه علمیه مسیر طولانی در ایجاد تحول پیش رو دارد

مدیر مدرسه علمیه آیت الله آخوند(ره) گفت: بخشی از تحول در حوزه‌های علمیه محقق شده اما هنوز تکمیل نشده و مسیر طولانی پیش رو است.
محمد جواد خزایی

حجت الاسلام محمد جواد خزایی، مدیر مدرسه علمیه آیت الله آخوند(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در همدان، درباره تحول و ضرورت تحول در حوزه اظهار کرد: موضوع تحول که مورد تأکید فراوان رهبر انقلاب است، فقط مختص حوزه‌های علمیه نیست.

وی ادامه داد: تحول به این معنی است که نهادی عملکرد گذشته خود را مورد بازنگری قرار دهد و پاسخگوی نیازهایی که جامعه با آن درگیر است یا به آن نیاز دارد، باشد.

استاد حوزه علمیه تشریح کرد: حوزه علمیه به عنوان نهادی فرهنگی و دینی در جامعه باید بر اساس نیازهای جامعه هر چند سال یک بار بازنگری در بخش‌های مختلف آن اعم از شیوه‌های آموزشی، پژوهشی، کتب درسی و غیره داشته باشد که خوشبختانه این امر تا حدودی محقق شده اما تکمیل نشده است.

حجت‌الاسلام خزایی با تأکید بر اینکه روحانیان مرجع زمینه‌های مختلف هستند، گفت: به همین دلیل جامعه از روحانیان انتظار دارند که در زمینه‌های مختلف روز مانند مسائل بانکداری، پزشکی و غیره پاسخگو باشند.

مدیر مدرسه علمیه آیت الله آخوند(ره) با بیان اینکه نبودن تحول سبب منزوی شدن و فاصله گرفتن حوزه علمیه از جامعه می‌شود، اذعان کرد: یکی از موضوعات مهم در این زمینه این است که حوزه‌های علمیه بتوانند دین را با توجه به مسائل روز به نسل جوان ارائه دهند.

وی اضافه کرد: مخاطب حوزه‌های علمیه نسل جون در داخل  و خارج از کشور است که در داخل کشور کلیه جوانان در مساجد، حسینیه‌ها، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه را شامل می‌شود.

حجت‌الاسلام خزایی ابراز کرد: در سطح بین‌الملل جوانانی هستد که شیعه اهل بیت(ع) هستند اما نیازمند آگاهی بخشی بوده از این رو این موضوع باید مورد توجه بیشتر حوزه‌های علمیه قرار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه باید طلابی که به لحاظ علمی قوی هستند برای گفت‌وگو و ایجاد ارتباط با جامعه بین‌الملل تجهیز شوند، افزود: فراگیری زبان‌های خارجه در حوزه و اعزام مبلغ بین‌الملل از اقدامات مهمی است که باید انجام شود و از سوی دیگر باید زمینه اعزام مبلغ به کشورهایی که با ما دارای زبان مشترک هستند، مانند افعانستان فراهم شود.

مدیر مدرسه علمیه آیت الله آخوند(ره) خاطرنشان کرد: موضوع دیگر که باید مورد توجه قرار گیرد، ارتباط روحانیان با توریسم است چراکه روحانیان در بازدید توریسم از اماکن زیارتی می‌توانند پاسخگوی پرسش‌ گردشگران باشند به گونه‌ای که گردشگران را درباره اعتقادات افراد به تفکر هدایت کنند.

وی ادامه داد: در این صورت می‌توان ذهنیت گردشگران غربی درباره شیعیان ناشی از تبلیغات مستکبران را با آشنایی سابقه مذهبی و تاریخی مردم ایران از بین برد چراکه دیگر خود به عینه آداب و اعتقاد دینی مردم را می‌بینند./۹۷۹/ت303/ب1

ارسال نظرات