۲۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۹
کد خبر: ۵۷۷۷۲۷
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی:

رعایت حقوق دیگران از شاخصه های آزادگی محسوب می شود

كارشناس ديني رسانه ملي با اشاره به اين كه اداي حقوق ديگران بالاترین عبادت است، گفت: يكي از مشكلات جامعه ما اين است كه حقوق افراد به خوبي شناخته و رعايت نمي شود.
حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، حجت الاسلام والمسلمين ناصر رفيعي در چهارمين شب مراسم عزاداري امام حسين(ع) كه در گلزار شهداي قم برگزار شد، به تبيين ادامه مباحث شاخصه هاي آزادگي پرداخت و گفت: شخصي كه حر باشد به خودش اجازه ظلم و اجحاف نمي دهد.

استاد حوزه علميه قم ادامه داد: شخصي كه آزاده باشد حتي اگر در سختي و مشكلات شديد هم باشد باز هم آزاده است و تحت هيچ شرايطي پا بر روي شاخصه هاي آزادگي نمي گذارد.

وي با بيان اين كه كربلا مظهر اسارت و ذلت سپاه دشمن است، اظهار داشت: لشكري كه آزاده باشد آب را بر روي گروه مقابل نمي بندد و يا با تير سه شعبه گلوي طفل شيرخواره را هدف نمي گيرد.

حجت الاسلام والمسلمين رفيعي يكي از شاخصه هاي انسان هاي آزاده را رعايت حقوق ديگران معرفي كرد و ابراز داشت: ما در جامعه با افراد مختلفي سروكار داريم و اين ارتباط، اقتضا دارد تا يك سري حقوق را رعايت كنيم؛ اگر كسي حقوق ديگران را رعايت كرد بي شك آزاده است.

كارشناس ديني رسانه ملي با اشاره به اين كه بر اساس روايات، اداي حقوق ديگران بالاترين عبادت است، مطرح كرد: مردم در برابر رعايت حقوق، حدود و بيت المال مساوي هستند؛ يكي از مشكلات جامعه ما اين است كه حقوق افراد به خوبي شناخته و رعايت نمي شود.

وي خاطرنشان كرد: اگر در كربلا حقوق نظامي رعايت مي شد اين همه اتفاقات ناگوار نمي افتاد و اين همه ظلم بر امام حسين(ع) و اهل بيت شان روا داشته نمي شد؛ كجاي عالم حقوق نظامي مساوي است با اسب بر بدن تاختن، گوشواره از گوش كشيدن و مواردي ديگر از اين قبيل وحشي گري ها؟

حجت الاسلام والمسلمين رفيعي با اشاره به لزوم توجه جامعه به نامه ٣١ نهج البلاغه تأكيد و با بيان اين كه اين نامه نخستين نامه اخلاقي در طول تاريخ است، گفت: امام علي(ع) در اين نامه حدود ١٠٠ مورد توصيه به امام حسن(ع) داشته اند و ما تأكيد داريم كه آموزش و پرورش اين نامه را جزء متون درسي قرار دهد.

 استاد حوزه علميه قم با بيان اين كه كسب و كار از راه هاي غير شرعي با آزادگي منافات دارد، اضافه كرد: سه عامل در آشفتگي بازار نقش دارد؛ يك مورد عوامل خارجي و يك مورد هم ضعف مديريتي دولت است، اما بخش عمده آن به مردم مربوط مي شود؛ اين وضعي كه مردم به جان ارز و طلا افتاده اند اگر در ثروتمندترين كشور اتفاق مي افتاد هم وضع بازارش خراب مي شد.

وي يادآور شد: افزايش پول از راه شرعي اشكال ندارد، اما اگر قرار باشد با كارهای ما وضعيت اقتصاد آشفته شود، كسب و كارمان حرام است و افزون بر اين اين نوع كارها با آزادگي منافات جدي دارد./841/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات