۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۸
کد خبر: ۵۷۵۸۵۹
دوربین و دیگر هیچ؛

یادداشت | آیت الله سلبریتی

انگار این دوره و زمانه اگر با دوربین محشور باشی، زودتر فالوور دار می شوی و کامنت‌ها و لایک‌هایت میلیونی می شود.
سلبریتی

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، «سلبریتی» واژه ای نه چندان تازه در عرصه فضای مجازی است که زائیده دیده شدن های فراوان در جعبه جادویی یا سالن تاریک سینما است! این جماعت با دوربین مشهور می شوند و با فضای مجازی مشهورتر!

انگار این دوره و زمانه اگر با دوربین محشور باشی، زودتر فالوور دار می شوی و کامنت ها و لایک هایت میلیونی می شود!

سلبریتیون به برکت فضای مجازی امروزه دارای تریبون شده اند تا بدون واسطه و بدون نویسنده و کارگردان و تهیه کننده و دیگر عوامل، خودشان برای خودشان بنویسند و بسازند!

از هر دری سخنی و روی هر حرفی نظری، کار عده ای از این جماعت است. در عرصه هنری اظهار نظر کردن و نقد و نظر در این حرفه، قطعا تخصص سلبریتی هاست اما گویا برخی از آن ها، در زمینه های دیگر هم خودشان را صاحب نظر می دانند!

معلمان جامعه افرادی شدند که با دوربین مدرک خود را گرفته و با فضای مجازی تدریس می کنند. به راستی سلبریتی ها می تواند مرجعیت فعالیت های اجتماعی باشند؟‌

عده ای در سیاست، عده ای در جامعه شناسی، عده ای در مسائل امنیتی و اخیرا عده ای هم متخصص دینی شدند!

روز عید قربان روز بزرگی است که تمامی ادیان به آن احترام می گذارند به طوری که دین های مختلف این روز به مسلمانان تبریک می گویند. این عید بزرگ روزی است که جایگاه اطاعت از خداوند متعال با قربانی کردن خواهش های نفسانی، رخ می نماید.

تیر حملات سلبریتی ها اولین بار نیست که بر سیبل دین می نشیند! چندی قبل تر یکی از خانم های بازیگر، درباره نحوه دفن و شنیده هایش دراین باره می گفت!

هفته اخیر هم یکی دیگر از همین بازیگران افاضاتی درباره قربانی کردن و حقوق حیوانات گفتند؛ البته فعالان فضای مجازی از خجالت ایشان در آمدند اما چند نکته است که باید با عینک دین به آن ها بنگریم.

سوال اول اینکه چه شده است که حوزه علمیه سال های اخیر درباره استفاده از لباس روحانیت توسط بازیگران طنزپرداز و یا فیلم های طنزگونه سکوتی شکننده دارد؟

بماند که نظارتی در فضای مجازی بر روی تولید محتوا وجود ندارد و اگر هم دارد بسیار کمرنگ و بی حال است! سوال بعدی این است که چرا نهادهای ذیربط فرهنگی کشوری و حوزوی لااقل درباره تولیدات دینی نظارتی ندارند؟

اگر حوزه های علمیه و مسئولین فرهنگی در عرصه دین، پاسخ صحیحی به افاضات سلبریتیون ندهند قطعا در اعیاد و مراسمات مذهبی دیگر شاهد فتواها و احکام فقهی جدیدی از آن ها در حوزه دین خواهیم بود.

مطرح کردن عدم نجاست سگ،‌ عدم اشکال سوزاندن میت مسلمان، اظهارهای نظرهای عجیب درباره ازدواج و اخیرا هم کاشتن درخت به عنوان قربانی کردن! همه و همه حاصل کم کاری جبهه فرهنگی در فضای مجازی است.

روز عید قربان که گذشت اما اگر نجنبیم، افاضاتی جدید پیرامون ماه محرم، عاشورا و ... خواهیم شنید. البته این رفتار سلبریتی ها دور از انتظار هم نیست. وقتی عده ای از ماها، به راحتی حرف های ایشان را می پسندیم، لایک می کنیم، فالوور آن ها می شویم و می خواهیم خودمان را شبیه آن ها کنیم.

وقتی سلبریتی که خود در فصل اول برنامه تلویزیونی پیرامون ازدواج مجرد است و این برنامه را اجرا می کند! یا صدا وسیما به عنوان دانشگاه، برنامه هایی را ترویج می کند که سلبریتی ها را تا حد الگو بالا می برد.

البته در این بین ناگفته نماند سلبریتی هایی هستند که به دور از هیاهو و جوزدگی ها، محبوبیت خود را در راه صحیح خرج می کنند و الگوی خوبی برای جوانان هستند.

کلام آخر اینکه روز عید قربان بهانه است آن چه که اصل است روند مرموزانه و زیرپوستی آگاهانه یا ناخودآگاه عده ای از سلبریتی هاست که با فرهنگ کشور در حال بازی هستند و باید این فرهنگ را بین مردم جا انداخت که هرکس جلوی دوربین ظاهر شد صرفا الگوی مناسبی برای رفتارها در زندگی نیست./829/ی۷۰۴/س

محمدمهدی مرادی، پژوهشگر حوزه علمیه قم

ارسال نظرات