۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳
کد خبر: ۵۷۵۰۶۱
سخنران حرم رضوی:

مهمترین دغدغه امام محمدباقر دین فهمی جوانان بود

حجت الاسلام سید آبادی گفت: آن چیزی که نورانیت را به انسان می دهد فهم درست از دین است که از مهمترین دغدغه های امام محمد باقر(ع) این بود که به جوانان دین را تبیین کند.
پوستر/ شهادت امام محمد باقر تسلیت باد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید آبادی، سخنران حرم رضوی در مراسم ایام شهادت امام محمد باقر(ع) که در رواق امام خمینی(ره) حرم رضوی شامگاه شنبه 27 مرداد برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت پنجمین اختر تابناک امامت و ولایت به تبیین حدیثی از امام محمد باقر(ع) درباره شاخص های کمال ایمان پرداخت.

وی با اشاره به این روایت از امام محمد باقر(ع) «الکَمالُ کُلُّ الکَمالِ اَلتَفَقَّهُ في الدّين وَ الصَّبرُ عَلی النائِبَة وَ التَقديرِ المَعيشَة»، گفت: در واقع این روایت از سوی امام صادق و امام رضا(ع) نیز تکرار شده است که نشان از اهمیت این مضمون است.

نخستین شاخصه کمال تفقه در دین و فهم درست آن است

مدیر کل سابق تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به این مطلب که سه خصلت نشانه کمال ایمان است، بیان داشت: از طرفی نشانه های ایمان در آیات و روایات به فراوانی ذکر شده است و نشانه های کمال ایمان در این روایات آمده است که نخستین شاخصه کمال تفقه در دین و فهم درست آن است.

وی با تأکید بر این که اگر جامعه ای دین را به درستی درک کند و افراد آن دین شناس شوند به حقیقت کمال می رسند، خاطرنشان کرد: هر چیزی پایه و بنایی دارد و هر بنایی بر پایه ای استوار است که پایه دین فهم درست آن است که اگر مسلمان دین را به درستی بشناسد خیمه دین او استوار می شود.

بدفهمی و کم فهمی دین سبب تزلزل افراد می شود

حجت الاسلام سید آبادی با بیان اینکه بدفهمی و کم فهمی دین سبب تزلزل افراد می شود، اظهار کرد: کسانی که نسبت به دین شناخت درستی ندارند در برابر تبلیغات دشمن تأثیر می پذیرند و دچار انحراف می شوند و راه را گم می کنند اما کسانی که بدفهمی از دین ندارند منحرف نمی شوند.

وی با اشاره به این مطلب که همه اشکال جریان های انحرافی ریشه آنان در بدفهمی و کج فهمی دین بوده است، تصریح کرد: شاخص کمال دین در معارف اهل بیت(ع) بیان شده است که این شاخص با دین شناسی مردم سنجیده می شود چرا که کلید بصیرت و بینش انسان فهم درست از دین است.

این سخنران حرم رضوی با بیان اینکه اگر انسان دین را به درستی فهمید به بصیرت دینی می رسد، تصریح کرد: بصیرت به معنای دید باطنی است که حق با آن درک می شود و این امر به مراتب مهمتر از دید ظاهری است چرا که انسان با بصیرت خودش می تواند نورانیت حق را درک کند.

وی با تأکید بر این مطلب که بصیرت دارای اهمیت است که اگر انسان درونی روشن پیدا کند و حق را بشناسد در مسیر صحیح قرار می گیرد، تصریح کرد: اما آن چیزی که این نورانیت را به انسان می دهد فهم درست از دین است که از مهمترین دغدغه های امام محمد باقر(ع) این بود که به جوانان دین را تبیین کند.

حجت الاسلام سیدآبادی در ادامه با اشاره به این مطلب که اگر برای شغل فرزندانتان هزینه می کنید برای دین شناسی آنا نیز هزینه داشته باشید، تصریح کرد: مسؤولیت کلیدی هر پدر و مادری این است که دین را به فرزندانش بشناساند.

وی ادامه داد: در دوره ای که امواج سهمگین  و امپراتور تبلیغاتی دشمن با همه امکاناتش برای ربایش ایمان نسل نو تلاش می کند اگر بخواهیم فرزندان ما از آسیب تبلیغات دشمن درامان باشد راهکار این امر فهم درست دین است که همان پادزهر مصونیت خانواده در برابر آسیب ها است.

منهای معرفت به مقام امامت و ولایت، انسان به درجه ایمان نمی رسد

این سخنران حرم رضوی در ادامه شاخص دیگر کمال دین را صبر به معنای ایستادگی و مقاومت در برابر آنچه که عامل شکننده در برابر زندگی دینی است، عنوان کرد، گفت: صبر و مقاومت و ایستادگی ازارزش های کلیدی انسان مومن است.

وی در ادامه با اشاره به آخرین آیه سوره آل عمران «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»بیان داشت: خداوند کلید و رمز رستگاری را در چهار چیز می داند که دو مورد آن صبر است و از طرفی منهای معرفت به مقام امامت و ولایت انسان به درجه ایمان نمی رسد و در واقع همراهی با امامت راه برون رفت از مشکلات است.

حجت الاسلام سید آبادی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آیات سوره انفال زمز پیروزی مومنان را ثبات به معنای آمادگی و ایستادگی به لحاظ تکنیکی و تاکتیکی در برابر دشمن عنوان کرد، گفت: امروز دربرابر منطق زورگوی دنیا جز ایستادگی راه دیگری جواب نمی دهد./934/پ202/ب1

ارسال نظرات