۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۷
کد خبر: ۵۷۴۸۲۹
رییس دانشکده اهل بیت اصفهان:

تعریف برابری زن و مرد در تشابه نقش های آنان نیست

بانکی پور گفت: نقش مردانه به زنان سپردن اگر چه در ظاهر امر دفاع از زنان است و سعی در نگاه انسانی به زنان دارد اما در واقع این گروه زنان را انسان کامل تلقی نمی کنند و به همین دلیل برخورد غیر انسانی با زنان دارند.
بانکی پور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، امیرحسین بانکی پور فرد، رییس دانشکده اهل بیت اصفهان در نشست «هویت دخترانه، تربیت دینی» که در مدرسه علمیه اسلام شناسی حضرت زهرا(س) شامگاه چهارشنبه 24 مرداد برگزار شد، به بررسی اقسام چندگانه هویت پرداخت.

این محقق و پژوهشگر ادامه داد: از جمله اقسام هویت می توان به هویت دینی و اعتقادی که نقاط مشترک بین افراد یک دین است اشاره کرد و از طرف دیگر هویت ملی داریم که افراد آن ملت را از یکدیگر جدا می کند و هویت دیگر هویت جنسیتی است که وقتی صحبت از هویت دختران می شود دو عنوان برای ما حائز اهمیت می شود.

این نویسنده کتاب با بیان اینکه هویت دختران در دو جنبه اعتقادی و جنسیتی دارای اهمیت است، تصریح کرد: در این دو حیطه پرسش هایی مطرح می شود که اسلام چه نگاهی به زن دارد؟ بایدها و نبایدهای زنان چیست؟ آیا همه نقش هایی که یک مرد مسلمان بازی می کند زن مسلمان هم باید همان نقش را بازی کند؟

وی با بیان اینکه ما در این زمینه دو تفکر متفاوت داریم، اظهار کرد: یکی این موضوع است که به طور کامل نقش های مردان و زنان را متفاوت و متمایز و در عین حال نابرابر می داند که حاصل این تفکر آن است که نقش اصلی را مرد بازی می کند و نقش زن ثانویه و جنس دوم است.

معیار برتری جنسیت نیست

استاد دانشگاه با اشاره به این مطلب که عنوان جنس دوم زن بودن را با توجه به این امر که خداوند مردها را برای خودش و زنان را برای مردان آفرید استنباط دارند، بیان داشت: در واقع در این تفکر زن ابزاری در اختیار مرد است اما آن چیزی که در اسلام ناب از سوی امام خمینی(ره) بیان شده است به این موضوع تأکید دارد که معیار برتری جنسیت نیست.

بانکی پور در ادامه با اشاره به آیه نخست سوره نساء «يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا كَثِيرًا وَنِسَاءً»، گفـت: در واقع سوره نساء یک سوره مدنی است که از خطاب یا ایها الذین آمنوا استفاده نکرده که نشانگر این امر است که این آیه یک پیام بین المللی است که فقط مختص مسلمانان نیست و زنان را از جنس دوم برحذر می دارد و می گوید بترسید چرا که شما از یک گروه و یک شخص واحد آفریده شدید و همسران شما از جنس شما آفریده شده اند و این امر که زن به عنوان جنس دوم تلقی شود مورد تأیید اسلام نیست و در عین حال اسلام با آن مبارزه می کند.

تعریف برابری زن و مرد در تشابه نقش های آنان نیست

وی با اشاره به این مطلب که تفکر نابرابری زن و مرد به دنبال تشابه زن و مرد است، تصریح کرد: در واقع آنها معتقدند که وقتی این دو گروه برابر هستند که متشابه باشند بدان معنا که نقش های مشابه یکدیگر را داشته باشند و در همه مشاغل یکسان باشند و نباید برچسب و تفاوت جنسیتی برای مشاغل بین دو گروه قائل شد.

بانکی پور با بیان اینکه اسلام تشابه و یکسان بودن زن و مرد را قبول ندارد، بیان داشت: از طرفی خداوند به تفاوت های بیولوژیکی زن و مرد اشاره کرده است که در بیان این تفاوت ها از واژه نر و ماده استفاده می شود و نقش طبیعی زنان مادگی است اما وقتی گفته می شود زن و مرد درباره نقش های اجتماعی این دو جنس است که تفاوت آنها در نقش های خانوادگی بین این دو جنس قابل مشاهده است و نقش های اجتماعی مربوط به تن نیست.

وی با تأکید بر این مطلب که باید نقش زن و مرد را به رسمیت بشناسیم، گفت: برای اینکه زن و مرد را یکی بدانیم قرار نیست به زنان، نقش های مردانه داده شود چرا که یکی شدن نقش ها، بدان معنا که نقش های مردانه به زنان سپرده شود که آنان ادعا دارند که زن و مرد متشابه و یکسان هستند و می خواهند زن را شکل مردانه بدهد و در عین حال نقش مردانه به زن بدهند.

استاد دانشگاه ادامه داد: نقش مردانه به زنان سپردن اگر چه در ظاهر امر دفاع از زنان است و سعی در نگاه انسانی به زنان دارند اما در واقع این گروه، زنان را انسان کامل تلقی نمی کنند و به همین دلیل برخورد غیر انسانی با زنان دارند./934/پ202/ب1

ارسال نظرات