۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۲
کد خبر: ۵۷۴۷۳۱
برشی از کتاب «مکاتب صهیونیستی»(۱۷)؛

بررسی رابطه ناسیونالیسم و باستان‌گرایی

ملی‌گرایان با وطن‌محوری و نژادپرستی، به شكل جاهلانه تنها آنچه را به ملت آنان منسوب است، حق دانسته، بر این اساس، به‌گونه غیرمنطقی بسیاری از حقایق را زیر پا می‌گذارند.
ناسیونالیسم ملی‌گرایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشارات تسنیم اندیشه با همکاری خبرگزاری رسا، کتاب «فرقه‌ها، عرفان‌واره‌ها و مکاتب صهیونیستی» را به قلم مهدی دهنوی و با نظارت علمی محمدحسین فرج‌نژاد منتشر کرده است. بنابراین از این پس مطالب این کتاب را در قالب برشی از کتاب خدمت خوانندگان عزیز تقدیم می‌کنیم:

درباره ناسیونالیسم یا ملّی‌گرایی تعاریف گوناگونی مطرح شده است ولی می‌توان مفهوم مشتركی از آنها به‌دست آورد؛ پس نخست به بیان برخی از تعاریف می‌پردازیم.

«اسنایدر» ، ناسیونالیسم را حالت ذهنی یا عاطفی گروهی از مردم در یك منطقه جغرافیایی معین، با زبان و عادات و رسوم مشترك تعریف می‌کند. «هانسكوهن» معتقد است، ناسیونالیسم، حالتی روحی است كه عالی‌ترین شكل آن، وفاداری نسبت به ملّیت و میهن است. از نظر وی، ناسیونالیست آن‌گاه اصیل است كه هیچ عامل دیگری در راه وفاداری انسان به میهن مانع نشود.

برخی، ملّی‌گرایی را تركیبی متغیر از اعتقادات و حالاتی میدانند كه با عناصری همچون سرزمین مشخص، خصایص مشترك فرهنگی، دولت مستقل و عشق به وطن شناخته می‌شود. درباره ملیگرایی، موضعگیریهای بسیار متفاوتی صورت گرفته است؛ برخی آنقدر ملّیگرایی را باور دارند كه آن را مقدس‌ترین و ارزشمندترین ارزشهای یك ملت میدانند؛ برای نمونه، «آرنولد توینبی» ، مورّخ انگلیسی، ناسیونالیسم را مذهب غیر رسمی جامعه جدید غربی معرفی می‌کند.

وطن‌دوستی- و نه وطن‌پرستی- یعنی علاقه طبیعی و فطری به زادگاه، خاك، ملت، مفاخر و میراث گذشته، امری فطری است و نه تنها ناپسند نیست كه ستودنی است. اما وطن‌پرستی، یعنی اصالت دادن به آب و خاك و ملّیت و گزافه‌گویی برای بزرگ‌نمایی یك ملت پسندیده نیست؛ وطن‌پرستی که روح خودستایی را می‌آفریند و مقابله با دیگر اقوام و ملت‌ها را توجیه می‌کند، از نظر عقل و شرع ناپسند و خلاف فطرت انسانی است.

ملی‌گرایان با وطن‌محوری و نژادپرستی، به شكل جاهلانه تنها آنچه را به ملت آنان منسوب است، حق دانسته، بر این اساس، به‌گونه غیرمنطقی، بسیاری از حقایق را زیر پا می‌گذارند! شعله‌ور ساختن احساسات نژادی و زبانی، برتریطلبی، دشمن‌سازی و تنفر از بیگانگان، تقدیس افراطی خاك و گذشته‌گرایی هنگامی كه از حد طبیعی خارج شود، وحدت و امنیت ملی نیز با خطر رو به‌رو می‌شود و چه بسا به برادر‌كُشی، قوم‌زدایی و حتی تجزیه داخلی و جنگ خارجی و منطقهای می‌انجامد. 

تبدیل ناسیونالیسم به فاشیسم در ایتالیای دوره موسولینی و به ویژه در آلمان نازی در عصر هیتلر، مصائب عظیمی را برای جهان به بار آورد.

ارزیابی میراث و آثار گذشته یك ملت باید با بررسی عقلانی و پذیرش جنبههای سازنده و انسانی صورت پذیرد. نمی‌توان هر آنچه را که به گذشته و تمدن باستان مربوط است، پذیرفت و ستود. همچنین نمی‌توان بهطور كلی همه میراث سنّتی را نفی کرد و نمی‌توان آداب و رسوم خرافی، بت‌پرستی و شرك را چون به گذشته باستانی یك كشور مربوط است، كاری درست شمرد و در مقابل، آداب، ارزش‌ها و هنجارهای منطقی و عقلانی ملل دیگر را نیز به كلی مردود دانست.

گفتنی است، انتشارات تسنیم اندیشه با همکاری خبرگزاری رسا، کتاب «فرقه‌ها، عرفان‌واره‌ها و مکاتب صهیونیستی» را در شمارگان ۵۰۰۰ نسخه، در ۱۵۶ صفحه  به قیمت ۱۵۰۰۰ تومان  منتشر کرده است و علاقه مندان برای  خرید این کتاب به مدیریت توسعه علمی و ارتباطات خبرگزاری رسا مراجعه و یا با شماره تقلن تلفن: ۰۲۵۳۲۹۰۴۰۲۶--داخلی ۱۰۸ تماس بگیرند./۹۹۸/ن ۶۰۴/ش

 

ارسال نظرات