۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۱
کد خبر: ۵۷۱۹۴۱
حجت الاسلام والمسلمین بیگدلی:

روی کار بودن ظالمان نمی تواند دلیلی بر ترک حج باشد

استاد حوزه علمیه قم تأکید کرد: در کدام عصر و زمان ائمه طاهرین(ع) حج مشرف نشدند و آن را ترک کردند در حالی که می دانیم ظالمانی مانند بنی عباس و بنی امیه بر سرکار بودند.
حجت الاسلام والمسلمین بیگدلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین زین العابدین بیگدلی استاد سطح عالی حوزه علمیه قم امروز در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، با گرامیداشت دهه کرامت و با اشاره به پیش رو بودن ایام حج گفت: حج یکی از ارکان دین مبین اسلام است که شیعه و سنی قائل به این رکن هستند.

وی با اشاره به روایتی از امام باقر(ع) درباره اهمیت حج افزود: حضرت فرمود ساختمان و خیمه اسلام بر 5 پایه بنا شده است که شامل نماز، زکات، روزه، حج و ولایت می شود، حج یکی از ارکان اسلام به شمار می رود اگر چه بالاترین رکن ولایت اهل بیت(ع) است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که ترک حج از گناهان کبیره به شمار می رود، اظهار داشت: حج بر هر مکلف واجد شرایط لازم و واجب است، اگر کسی واجد شرایط بود باید حج را انجام دهد، در روایت آمد اگر کسی مستطیع باشد و حج نرود موقع جان دادن به او خطاب می شود غیر مسلمان بمیر.

وی ادامه داد: چند دسته به دین پیامبر اکرم(ص) از دنیا نمی روند که یکی از آن ها ترک کنندگان حج هستند، همچنین کسانی که نماز می خوانند اما آن را خفیف می شمارند از این دسته هستند، مانع حج نیز در دنیا و آخرت گرفتار می شود.

حجت الاسلام والمسلمین بیگدلی با بیان این که کسانی که برای حج نرفتن کمپین درست می کنند و علیه رکن حقیقی دین تبلیغات سوء انجام می دهند گرفتار می شوند، ابراز داشت: می گویند چرا باید پول حجاج به آل سعود داده شود، ما یقینا موافق نیستیم که آن ها سرکار باشند و خداوند ریشه آن ها را بکند اما این دلیل نمی شود چون ظالمان متصدی امر حج شدند این فریضه الهی را رها کنیم.

وی عنوان کرد: در کدام عصر و زمان ائمه طاهرین(ع) حج مشرف نشدند و آن را ترک کردند در حالی که می دانیم ظالمانی مانند بنی عباس و بنی امیه بر سرکار بودند، این که انسان مانع حج شود درست نیست، احسان کردن کار زیبایی است و باید مورد توجه باشد اما دلیل نمی شود که انسان حج نرود.

استاد حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود از زیارت امام رضا(ع) به عنوان حج فقرا یاد و خاطرنشان کرد: زیارت حضرت معصومه(س) نیز معادل زیارت امام رضا(ع) است، حضرت رضا(ع) فرمودند هرکس خواهرم را زیارت کند مانند کسی است که من را زیارت کند و کسی که من را زیارت کنند مانند کسی است که خداوند متعال را در عرش زیارت کرده است./1323/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات