۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۷
کد خبر: ۵۷۱۷۹۴
نماینده خبرگان رهبری:

بسياري از مشکلات متأثر از بداخلاقي‌های سياسي است

حجت الاسلام والمسلمین هريسي گفت: بايد نسبت به حفظ عزت، آبرو و کرامت آحاد جامعه توجه شود و چنین مفاهیمی در دعواهاي سياسي که اغلب منشأ هواهاي نفساني دارند، ضايع نشود.
هریسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین هاشم هاشم زاده هريسي، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری صبح امروز در دیدار با اقشار مختلف مردم تبریز در مسجد حاج شفيع با تبریک فرا رسیدن دهه کرامت، اظهار داشت: امیدواریم چنین مناسبت‌های فرخنده‌ای فرصتی برای توجه به اخلاق اسلامی، قرآنی و نبوی باشد.

وی با بیان این‌که چنین دهه‌هایی، يادآور جمال انساني و مفاهيم بلند، سازنده و ارزشمند است، گفت: هدف از نامگذاري دهه کرامت، افزايش کرامت انساني در جامعه است، کرامت به معني گرامي داشتن و بزرگوار دانستن افراد است، از این رو حفظ حقوق و احترام کردن به اشخاص، رفع نيازهاي مراجعين، حل مشکلات افراد، معطل نکردن اشخاص، اهميت دادن به آسايش انسان ها و تلاش براي رسيدن به تعالي انسان ها از جمله  مصاديق رعايت کرامت در ادارات دولتي است.

نماينده مردم آذربايجان شرقي در مجلس خبرگان رهبري ادامه داد: جامعه‌اي که در آن کرامت انساني جاريست حقوق شهروندي افراد محترم شمرده مي‌شود، آرامش، امنيت و عدالت اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي، سياسي و قضايي حکمفرما بوده و نابرابري‌ها و آسيب‌هاي گسترده اجتماعي کمتر خواهد شد.

وي با بيان اين‌که چهره‌ اصلي و تابلو اوليه اسلام، بخشيدن كرامت و حفظ حرمت انسان‌ها در تمام ابعاد است ادامه داد: بايستي معيارهاي مورد تاكيد اسلام را كه همانا حفظ حقوق و حرمت انسان‌ها، گسترش صلح و كرامت بشريت است در عمل در جامعه پياده كنيم.

حجت الاسلام والمسلمین هاشم زاده هريسي با بيان اين‌که رسانه ها، مطبوعات، منابر و تريبون هاي نظام بايد نسبت به اصل کرامت انسان و همچنين حق الناس عنايت ويژه‌اي داشته باشند افزود: مبناي حقوق انسان، کرامت انسان است، لذا در هر حال بايد نسبت به حفظ عزت، آبرو و کرامت آحاد جامعه توجه شود و در دعواهاي سياسي که اغلب منشأ هواهاي نفساني دارند، ضايع نشود.

وي با بيان اين‌که بسياري از مشکلات جامعه متأثر از بداخلاقي‌ها و دعواهاي سياسي است، تصريح کرد: خصومت‌هاي شخصي و جناحي منجر به ضايع شدن حقوق ملت مي‌شود، اگر واقعاً همه دغدغه حل مشکلات مردم را دارند، ديگر دعوا و جنجال در جامعه براي چيست؟

نماينده مردم آذربايجان‌شرقي در مجلس خبرگان رهبري با اشاره به اين‌که حقوق الناس مقدم بر حقوق الله است ابراز داشت: حقوق الله با توبه و شفاعت عفو مي‌شود اما حقوق الناس ذَنبٌ لايغفر است و در پيشگاه خداوند، نقض حقوق مردم قابل بخشش نيست چراکه حقوق‌الناس نه با شفاعت، نه با توبه و نه حتي با رافت خداوند قابل بخشش نيست زيرا به مردم مربوط مي‌شود يعني نمي‌توان به بهانه حقوق خداوند، حقوق مردم را محدود كرد.

حجت الاسلام والمسلمین هريسي افزود: حتي خداوند متعال نيز قادر به گذشت حق الناس نيست، البته بايد توجه داشت که حقوق الناسي وجود ندارد که حق الله نباشد، به عبارتي هر آنچه که خداوند متعال فرمان داده، زماني که از جنبه حق الناسي نقض مي شود، در واقع حق الله نيز نقض شده است.

وي با بيان اين‌که رعايت حق الناس و احترام به کرامت انساني از ملزومات کشور اسلامي است، گفت: بايد قوانين طوري وضع شوند که کرامت مردم از بين نرود پيامبر اکرم(ص) خطاب به کعبه گفت که اي کعبه، حرمت تو بسيار بالاست، اما به گفته حضرت حرمت جان، مال و آبروي انسان از احترام کعبه نيز بالاتر است./935//د103/ب1

ارسال نظرات