۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۷
کد خبر: ۵۷۱۴۴۵
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسینی قزوینی:

ارزش زن در نگاه اهل‌بیت فراتر از یک حقوق است

استاد حوزه با بیان این که روایت‌هایی که وهابیت به‌وسیله آن شیعه را متهم به نقض و مذمت حقوق زن می‌کنند مبنای سندی ندارد، گفت: جایگاه و ارزش حقوق زن از دیدگاه اهل‌بیت (ع) بسیار والا است و ارزشی که اهل‌بیت (ع) برای زن در نظر گرفتند فراتر از یک حقوق است.
آیت الله حسینی قزوینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید محمد حسینی قزوینی در دهمین همایش علمی حیات طیبه و نخستین همایش بین‌المللی جایگاه زن و خانواده در تحقق حیات طیبه از دیدگاه فقه مذاهب اسلامی که در مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی قم برگزار شد، با اشاره به اینکه دشمنان اسلام شیعه را متهم به نادیده گرفتن حقوق زن و اجحاف در حق زن می‌کنند، گفت: آنچه وهابیت و حامیان استکباری آن‌ها به‌وسیله آن شیعه را متهم به نقض حقوق زن می‌کنند روایت‌هایی نادرست و بدون مبنای سندی است و بررسی تمامی این روایت‌ها نشان داده است که هیچ‌کدام از روایت‌ها صحیح نبوده و دارای سند درستی نیست.

وی با بیان این که باید از نقل هرگونه روایتی خودداری کرد و تنها روایت‌هایی در فرهنگ شیعه معتبر هستند که دارای سند قوی و به‌عبارت‌دیگر مستند باشند، تصریح کرد: در نقل روایت‌ها باید روایاتی مورد استناد قرار گیرند که در تضاد با قرآن و سایر احادیث اهل‌بیت (ع) نباشند چراکه اهل‌بیت (ع) هرگز سخنی در تضاد با قرآن بر زبان جاری نمی‌کنند بنابراین برای فهم روایات صحیح باید متن روایات را به قرآن عرضه کرد.

استاد حوزه با تأکید بر این که یهود دشمنی دیرینه‌ای با اسلام داشته و به همین دلیل پس رحلت پیامبر (ص) در راستای ایجاد نفاق و از بین بردن وحدت امت اسلامی و ایجاد تحریف و بدعت در دین اقدام به جعل احادیث و واردکردن این احادیث در این دین کرده است، افزود: بر همین اساس لازم است که اندیشمندان اهل سنت نسبت به مصادر و منابع روایی خود نگاه جدیدی داشته باشند و در زمینه برخی از روایاتی که از طریق یهود وارد فرهنگ اسلامی‌شده اقدام مناسبی انجام داده و سند این روایات را طبق آیات قرآن و کتب مختلف روایی موردبررسی قرار دهند.

مدیر سابق شبکه جهانی ولایت خاطرنشان کرد: باید سند روایت‌ها به‌دقت بررسی شود زیرا بیشتر این روایت‌ها مربوط به زمان پیش از اسلام است بنابراین تحقیق در روایت‌ها از سوی برداران اهل سنت امری ضروری و جدی است.

وی با اشاره به حقوق زن و مرد در اسلام ادامه داد: یکی از شبهاتی که امروزه به‌وسیله آن جهان اسلام مورد هجمه قرارگرفته است شبهه تساوی یا تشابه حقوق زن و مرد است و اینکه یک سری اشتراکات تکوینی و تشریعی بین زن و مرد وجود دارد از سوی دشمنان موردبحث بوده و به‌وسیله آن اسلام را متهم به نقض حقوق زن می‌کنند؛ این در حالی است که اشتراکات تکوینی و تشریعی میان زن و مرد از نگاه قرآن مورد تأکید است.

مدیر شبکه جهانی ولایت با بیان این که زن و مرد دارای تفاوت‌هایی هستند که از جمله می‌توان به تفاوت‌های فیزیولوژیکی، روحی و روانی، عقلی و دین‌باوری این دو جنس اشاره کرد، گفت: در دورانی که در غرب زن را به‌عنوان کالا و مملوک مرد محسوب کرده و زن از ابتدایی‌ترین حقوق مادی و معنوی خود محروم بود و جزئی از دارایی مرد محسوب می‌شد اسلام به زن عزت و استقلال داد و برای او به‌حکم کرامت انسانی ارزش قائل شد و زن را مایه رحمت خداوند و موجودی باارزش تلقی کرد.

وی با تأکید بر این که پیش از اسلام به زن نگاهی فاسد و دور از کرامت انسانی داشتند، گفت: با ظهور اسلام از زنان به‌عنوان ریحانه تعبیر شد و زن به حقوق مادی و معنوی که تا پیش‌ازاین از آن محروم بود، دست پیدا کرد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به تکریم دختران از دیدگاه اهل‌بیت (ع) تصریح کرد: در دوران جاهلیت زنده‌به‌گور کردن دختران امری عادی تقی می‌شد و کسی که دختردار می‌شد از خجالت شرمگین بود، درحالی‌که در مکتب اهل‌بیت (ع) دختر نشانه رحمت خداوند به والدین است و تولد فرزند دختر در یک خانواده از نشانه‌های خوش‌قدمی مادر و برکت در آن خانواده است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین قزوینی یادآور شد: جایگاه و ارزش حقوق زن از دیدگاه اهل‌بیت (ع) بسیار والا است و ارزشی که اهل‌بیت (ع) برای زن در نظر گرفتند فراتر از یک حقوق محسوب می‌شود و اهل‌بیت (ع) زنان را امانت‌های الهی در دست مردان عنوان می‌کنند./968/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات