۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۵
کد خبر: ۵۶۸۵۹۸
حجت الاسلام والمسلمین شبستری:

تصویب و اجرای FATF مسیر ادامه برجام را هموار نخواهد کرد

نماینده خبرگان با تأکید بر این که ایران با پیوستن به کنوانسیون FATF باید دشمنان خود را یاری کند، گفت: بی‌تردید ارائه و اطلاعات مالی ایران به کشور‌های عضو FATF با امنیت ملی کشور مغایرت دارد.
حجت الاسلام والمسلمین جواد مجتهد شبستری

حجت الاسلام والمسلمین جواد مجتهد شبستری، نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با خطرناک خواندن تصویب لایحه FATF در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: پیوستن جمهوری اسلامی ایران به این کنوانسیون آسیبهای فراوانی به نظام وارد خواهد کرد.

وی با بیان این که متأسفانه در قوانین و سفارشهای این نهاد واژهها و عبارتهای متشابه و دو پهلویی وجود دارد، ابراز داشت: تفسیر تروریسم در جمهوری اسلامی ایران با آنچه FATF از آن به عنوان تروریسم یاد میکند بسیار تفاوت دارد.

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری افزود: بر اساس تعریف FATF از تروریسم، حماس و حزبالله لبنان در دسته گروههای تروریستی قرار میگیرند اما داعش و القاعده تروریسم محسوب نمیشوند.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با پیوستن به این کنوانسیون باید به طور کلی روابط خود با کشورها و سازمانهای مختلف جهان را با قوانین این نهاد هماهنگ سازد تا رضایت عربستان سعودی و رژیم غاصب صهیونیستی که ناظران مالی FATF هستند، جلب شود.

استاد حوزه علمیه با تأکید بر این که ایران با پیوستن به کنوانسیون FATF  باید دشمنان خود را یاری کند، تصریح کرد: بی‌تردید ارائه گردش مالی و اطلاعات مالی جمهوری اسلامی ایران به کشور‌های عضو FATF با امنیت ملی کشور مغایرت دارد.

وی با بیان این که برخی از قوانین FATF  به صلاح کشور نیست، عنوان کرد: بر فرض وجود مزایایی در این معاهده، تردیدی در این نیست که معایب ورود به این موضوع بیش از مزایای آن است.

نماینده خبرگان رهبری گفت: ظاهراً اصرار برخی از دولتمردان برای تصویب لایحه الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون FATF  به این جهت است که گمان میکنند که با تصویب این لایحه میتوانند موانع ادامه برجام با طرفهای اروپایی را برطرف سازند.

وی اظهار داشت: برجام با بدعهدی آمریکا همراه بود و حتی کشورهای اروپایی نیز تا به حال آنگونه که باید نتوانستهاند به تعهدات خود عمل کنند به طوری که حتی امروزه شرکتهای اروپایی برای حفظ منافع خود، یکی پس از دیگری ارتباط خود را با ایران قطع میکنند.

حجت الاسلام والمسلمین مجتهد شبستری ابراز داشت: عجله در تصویب برجام و الزام آور نبودن آن برای طرفهای مقابل منجر شد تا تجربه موفقی از برجام نداشته باشیم. بنابراین بهتر است نمایندگان در طول دو ماهی که لایحه FATF  از سوی مجلس شورای اسلام مسکوت مانده است به بررسیهای خود در این رابطه ادامه دهند تا این مسأله به سرنوشت برجام دچار نشود./878/ت۳۰۲/ق

ارسال نظرات