۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۰
کد خبر: ۵۶۸۳۷۲
استاد حوزه علمیه:

تبعیت از نفس مهمترین دلیل گرفتاری و مشکلات انسان است

استاد سطح عالی حوزه علمیه با بیان اینکه تبعیت از نفس مهمترین دلیل گرفتاری و مشکلات انسان است، گفت: همه انسان‌ها وظیفه دارند به نفس نه گفته و آن را به تقوا ریاضت دهند.
احدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مهدی احدی استاد سطح عالی حوزه علمیه، شب گذشته در مسجد فاطمةالزهرا(س) گفت: ریاضت صدق نفس است که در قلمرو خوف محقق می‌شود.

وی افزود: عارف نفس خود را به تقوا ریاضت می‌دهد تا در قیامت آسوده باشد، او با همه انسان‌ها معاشرت می‌کند اما در این معاشرت اهل تقوا است.

حجت الاسلام والمسلمین احدی با بیان اینکه ریاضت با صوفی گری متفاوت است، ابراز کرد: عارف به هیچ عنوان کارهای صوفیه را قبول ندارد و چیزی غیر از صوفی گری است از این رو ریاضت خودکشی کردن نیست و دارای مراتبی است.

استاد سطح عالی حوزه علمیه با اشاره به اینکه نه گفتن به نفس بسیار سخت است، اظهار داشت: همه انسان‌ها باید به نفس خودشان نه بگویند و این عمل یکی از مراتب ریاضت است.

وی ادامه داد: سالک الی الله از غیر خدا دل می‌برد تا به هدف دست یابد و تنها خدا را می‌خواهد امام راحل فرمودند: به والله قدمی برای شهرت برنداشتم؛ این کلام انسان سالک الی الله است.

حجت الاسلام والمسلمین احدی با بیان اینکه وحدت خداوند وحدت حقیقیه است و همه صفات خداوند ذوب در ذات اوست، عنوان کرد: خداوند پرودگار است و تعدد در او راه ندارد از این رو اگر انسان غرق در خدا شود به مقام کمال می‌رسد و از دو بینی خارج می‌شود.

استاد سطح عالی حوزه علمیه ادامه داد: بنابراین در مقام جمع تنها خداوند مشاهده می‌شود بدون آن که گرد و غبار طبیعت بر وجود سالک بنشیند، عارف اگر به مقام جمع برسد همه تعلقات را از خود جدا می‌کند و خود را در کحضر خداوند می‌بیند.

وی با بیان اینکه سالک در هنگام عبادت به میزان پاداش توجهی ندارد، خاطرنشان کرد: سالک به تمام معنا غرق در خداوند است و دست از لذت مناجات با خداوند بر نمی‌دارد و به خواسته‌های نفس بی توجه است. نفس عامل اصلی گرفتاری و مشکلات انسان است./813/پ202/ب1

ارسال نظرات