۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۶:۳۵
کد خبر: ۵۶۷۷۸۹
آیت الله مکارم شیرازی:

اسلام پاسخگوی تمام نیازهای بشریت است

حضرت ‌آیت الله مکارم شیرازی اسلام را دین جاودانه و جهانی دانست و تأکید کرد: از آنجایی که اسلام دین جهانی و جاویدان محسوب می شود پاسخگوی تمام نیازهای انسان است.
 حضرت آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید شنبه شب در بیست و چهارمین برنامه چشمه معرفت که از شبکه یک سیما پخش شد، با اشاره به برخی مسائل مستحدثه که مورد سؤال جامعه است، گفت: منظور از مسائل مستحدثه مسائلی است که در زمان پیامبر(ص) و ائمه طاهرین(ع) نبوده و با گذشت زمان پیدا شده است.

وی افزود: سؤال می شود که آیا می توان پاسخ این سؤالات را در منابع اسلامی پیدا کرد یا خیر؟ بانکداری، بیمه و نماز و روزه در مناطق قطبی هرگز در زمان گذشته وجود نداشته و مورد ابتلا نبوده که چگونه می توان روزه گرفت و نماز خواند چون مسلمانانی در آن منطقه نبودند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که در زمان طاغوت در برخی جراید نوشته بودند که آفتاب نیمه شب فنلاند اسلام را به خطر انداخت، اظهار داشت: گاهی در این کشور خورشید در 24 ساعت  غروب و طلوع نمی کند، این ادعا در حالی است که هیچ خطری اسلام را تهدید نمی کند و جواب تکلیف نماز و روزه در مناطق قطبی بیان شده است.

وی اسلام را دین جاودانه و جهانی دانست و ادامه داد: اسلام به زمان و مکان محدود نیست و تا آخر دنیا همه مناطق را شامل می شود، در آیه 40 سوره احزاب می خوانیم پیامبر پدر کسی نیست اما رسول خدا به سوی مردم فرستاده شده و آخرین پیامبر است که آیین آن تا ابد جاویدان است، پیامبر اسلام(ص) پایان بخش انبیا هستند از این رو آیین ایشان جاویدان است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که قرآن می فرماید رسول اکرم(ص) رحمتی برای جهانیان است که همه انسان ها را شامل می شود، ابراز داشت: قرآن همچنین می فرماید پیامبر هادی و انذار دهنده بشر باشد.

وی عنوان کرد: از آنجایی که اسلام دین جهانی و جاویدان  محسوب می شود پاسخگوی تمام مسائل است، پیامبر فرمود هرچه که انسان را به خدا نزدیک کرده و او را از آتش دوزخ دور کند به آن فرمان می دهم و هرچه که انسان را از خدا دور کرده و به آتش دوزخ نزدیک کند از آن نهی می کنم.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: در اسلام سلسله قواعد کلی مانند عمومات، اطلاقات و اصول وجود دارد که در تمام اعصار حاکم است و هر حادثه و مسأله ای که پیدا شود در یکی از این موضوعات داخل می شود و ما به وسیله قاعده پاسخ مسأله را می دهیم.

وی با اشاره به نظر اسلام درباره چگونگی نماز و روزه در مناطق قطبی که شب و روز نامتعارف دارند، اضافه کرد: قاعده ای وجود دارد که هر چیز غیر متعارف باید به وضعیت متعارف بازگردد، سؤال می شود جایی که روز متعارف ندارد و در تابستان 22 ساعت و در زمستان به مدت 2 ساعت است آیا به همین مقدار باید روزه گرفته شود؟ پاسخ این است که این زمان ها باید به متعارف بازگردد یعنی ما در این ایام تقریبا 16 ساعت روزه می گیریم که حد متعارف است از این رو نیازی نیست که افراد 22 ساعت روزه بگیرند، همچنین در زمستان که حد متعارف 10 تا 12 ساعت است انسان نمی تواند 2 ساعت روزه داشته باشند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفت: بنابراین آفتاب نیمه شب فنلاند و مسائل دیگر اسلام را خطر نینداخته و نمی اندازد چرا که اسلام پاسخ تمام نیازهای انسان را داده است./1323/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات