۱۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰
کد خبر: ۵۶۷۵۴۷
آیت الله مکارم شیرازی:

قمه زنی بدعت است | جامعه اسلامی باید به سنت ها عمل کند نه این که اسیر بدعت ها شود

حضرت آیت الله مکارم قمه زنی را بدعت دانست و تأکید کرد: جامعه اسلامی به جای اسیر شدن در بدعت ها باید به سنت ها عمل کنند.
احیاء شب بیست و سوم ماه  رمضان با حضور حضرت آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید سحرگاه بیست و سوم ماه مبارک رمضان در مراسم احیای سومین شب از لیالی قدر که در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، با اشاره به روایتی از امیرمؤمنان گفت: حضرت دستور هشت گانه ای برای سعادت انسان بیان کردند و فرمودند خوشا به حال کسانی که متواضع هستند.

وی افزود: اولین بدبختی انسان تکبر است که منشا همه گناهان بوده و سرانجام آن می تواند کفر باشد، تکبر جلوی چشم انسان برای دیدن حقایق را می گیرد، از این رو انسان باید در برابر خدا، خلق و حقیقت تواضع داشته باشد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که دومین برنامه این است که کاسبی و زندگی انسان حلال باشد و کم فروشی و تقلب نکند، اظهار داشت: پیامبر فرمود اسلام(ص) هر‌کس می خواهد دعایش مستجاب شودباید زندگی حلال داشته باشد و الا زندگی حرام مانع استجابت می شود.

وی ادامه داد: اگر انسان به جایی دعوت و مجبور شد غذایی بخورد که حلال نبوده باید به ازای آن به فقیر طعام دهد تا مانع انسان نباشد، پیامبر بر دست زبر کارگری بوسه زد و فرمود این دست به آتش جهنم نمی رسد؛ متاسفانه امروزه برخی از طریق حرام درآمدهای ده ها میلیونی نادرست دارند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که سومین برنامه پاکی نیت و باطن و عدم وجود کینه و ریا است، ابراز داشت: برنامه چهارم امیرمؤمنان برای سعادتمندی برخورد خوب با مردم است که انسان باید با حسن خلق با مردم رفتار کند.

وی عنوان کرد: مسلمان باید خوش خلق و گشاده رو باشد چرا که نصف دین انسان حسن خلق است، گاهی به افرادی بد اخلاق که انسان را خسته می کنند مقدس گفته می شود در حالی که این رفتارهای نادرست نشانه مقدس بودن نیست.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: استفاده از اموال و کمک رسانی به دیگران توصیه دیگر امیرمؤمنان است، باید گروه هایی در جامعه و خانواده ها تشکیل داد تا مثلا به افراد نیازمند در بستگان رسیدگی شود.

وی اضافه کرد: برنامه ششم این است که انسان نباید حرف اضافه و بیهوده بزند و به دروغ، تهمت، غیبت و سخن خلاف بپردازد تا سالم بماند، سخنان بیهوده می تواند منشا انواع گناهان باشد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که شر یک مسلمان واقعی نباید به کسی برسد، گفت:  توصیه هشتم مولای متقیان این است که مسلمین به سنت ها عمل کرده و از رفتن به سمت بدعت ها پرهیز کنند.

وی افزود: اگر انسان می خواهد عزاداری کند باید روش اهل بیت(ع) را ملاک کار خود قرار دهد، آیا امام صادق(ع) دستور می دادند که قمه زنی و همه جا خون آلود شود و برخی بر خرده شیشه ها راه بروند تا عزاداری کنند؟

این مرجع تقلید با بیان این که انسان باید بدعت ها را رها کند، اظهار داشت: کار به جایی رسیده که ایام عزاداری عاشورا بر دیوارهای حرم امام حسین(ع) تا چند متر پلاستیک بکشند تا فضا نجس نشود، آیا این کارها مورد تأیید امام صادق(ع) و اهل بیت(ع) است.

وی ادامه داد: البته بسیاری برای عشق به امام حسین(ع) این کارها را انجام می دهند اما راه را گم کرده اند، ما می گوییم انسان باید با اهدای خون خود انسان دیگر را از مرگ نجات دهد و این بدعت باید کنار گذاشته شود، دستورات و سنت ها باید عملی شوند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم همچنین در بخش دیگر سخنان خود با تقدیر از فعالیت های شبکه ولایت ابراز داشت: این شبکه برنامه های مفید و قابل استفاده ای را به صورت 24 ساعته به 4 زبان دنیا پخش می کند و خدمت خوبی را انجام می دهد./1323/

ارسال نظرات