۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۷
کد خبر: ۵۶۷۵۳۵
خودنمایی اراذل به چه قیمتی؛

گزارش | پی گیری ماجرای حمله به طلبه آمر به معروف

حجت الاسلام قاسمی پیگیری ماجرای حمله به طلبه آمر به معروف و ناهی از منکر را خواستار شد و خاطرنشان کرد: اگر جوانان حزب اللهی حضورشان را در صحنه کم کنند اراذل و اوباش فرصت خودنمایی پیدا می کنند.
امر به معروف و نهی از منکر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، همه رسولان الهی با هدف اصلاح جامعه‌ بشری مبعوث شدند که در این زمینه برترین و مؤثرترین ابزار برای رسیدن به چنین هدفی را در امر به معروف و نهی از منکر یافته اند؛ پیشینه‌ این فریضه الهی که به واقع دو ویژگی الهی هستند به عصر حضرت آدم(ع) نخستین فرستاده خداوند باز می گردد؛ آنجا که فرزندان را از گام برداشتن در مسیر شیطان برحذر و به صراط مستقیم خداوند دعوت می کند. دردر طول تاریخ نیز انبیاء، اوصیا و اولیای الهی به چنین فریضه ای عمل و دیگران را به رعایت آن تشویق کردند.

امام حسین(ع) هدف از قیام خود را اصلاح امت اسلام و امر به معروف و نهی از منکر می داند. از این فریضه در روایات به عنوان وظیفه بزرگی نام برده شده است که به برکت آن سایر واجبات برپا، راه ها أمن، کسب و تجارت حلال، ظلم و تجاوز دفع، زمین آباد، إعاده حقّ بر گردنِ متجاوز گذارده و همه کارها سامان می پذیرد.

امام علی(ع) در حدیثی می فرماید که خداوند مردم گذشته را لعن نکرد و از رحمت خود دور نساخت مگر به جهت آنکه امر به معروف و نهی از منکر را ترک کردند؛ از این رو، خداوند سفیهان را به واسطه گناهانشان و دانایان را به واسطه ترک نهی از منکر لعن کرد، یا امام صادق(ع) می فرماید که هر گاه مردمى در برابر زشت كاريهايى كه در ميانشان صورت مى گيرد دم فرو بندند و آن را تغيير ندهند، زود باشد كه خداوند عزّ و جلّ كيفر خود را شامل همه آنان سازد.

روایات اسلامی، آمر به معروف و ناهی از منکر را جانشين خدا و پيامبر در روى زمين، تقویت کننده و پشتیبان مسلمانان، شریک در کار خیر و کسی که بینی فاسقان و گنهکاران را به خاک می مالد، معرفی می کند.

از این رو ترک چنین واجبی عواقب بسیار بدی را برای امت اسلام به بار خواهد آورد که امروزه سهل انگاری و ترک آن نتایج بسیار نامطلوبی را در جامعه اسلامی درپی داشته است به گونه ای که چنین واجبی مهجور مانده و عامل به آن را تعدی کننده به حریم شخصی و آزادی های اجتماعی قلمداد می کنند.

حمله به طلبه آمر به معروف و ناهی از منکر اهوازی

در 12 خردادماه، محمد تیزنوبیک، طلبه پایه هفتم مدرسه فاطمیون اهواز که از فعالان فرهنگی مسجد فاطمیه کیانپارس است به همراه جمعی از کودکان و نوجوانان مسجد در پارک کوثر در حال انجام برنامه های فرهنگی آموزشی بود که پس از مشاهده روزه خواری چند جوان در ملأ عام تذکری در رابطه با حرمت ماه رمضان و عدم روزه خواری علنی می دهد اما در این میان یکی از اوباش با سلاح سرد حمله برده و با وارد کردن چاقو به کمر، وی را مجروح می کند.

شرح جزئیات حمله به طلبه آمر به معروف و ناهی از منکر اهوازی

اما برای پیگیری و آگاهی بیشتر از مسأله با محمد تیزنوبیک، طلبه مضروب گفت و گویی داشتیم.

وی می گوید: عصر روز شنبه 12 خرداد حدود ساعت 6:30 با عده ای از بچه های مسجد فاطمیه کیانپارس مقطع دوره ابتدایی(کلاس چهارم و پنجم) در پارک کوثر حضور پیدا کردیم و در آنجا متوجه شدم که 4 تا 5 نفر به روزه خواری مشغول بودند که من و دوستان به آنها تذکر دادیم و پس از آن از پارک خارج شدند، ما نیز به برنامه های فرهنگی و آموزشی مشغول شدیم اما ناگهان یکی از آنها از پشت ریل برگشته و از پشت سر با چاقو ضربه ای را به کمرم وارد کرد پس از آن به سوی ریل راه آهن فرار کردند، دوستان نیز به تعقیب اراذل و اوباش پرداختند. من و سایر همکاران سریع بچه ها را به مسجد بازگرداندیم و پس از آن به بیمارستان اعزام شدم البته بچه ها به شدت از این مسأله ترسیده بودند.

طلبه آمر به معروف و ناهی از منکر با بیان اینکه ضارب، نوجوان 17 ساله به هنگام حمله در حالت عادی نبود، تصریح کرد: بچه های مسجد بارها به این نوجوان تذکر داده بودند و به کلانتری معرفی شده و با قید وثیقه آزاد شد اما باز هم دست به شرارت زد.

تیزنوبیک با بیان اینکه ضارب تاکنون دستگیر نشده است، بیان داشت: خانواده این نوجوان شناسایی شده اند و پدر وی چندین بار برای پیگیری مسائل به مسجد فاطمیه مراجعت کرد.

وی با بیان اینکه این اتفاق ذهن خانواده ها را درگیر کرده است، افزود: چنین اقدامی سبب می شود تا این تصور در خانواده ها پیش آید که مسجد جای ناامنی است و قطعا حس ناامن بودن را در میان خانواده ها به بار می آورد و از سوی دیگر تأثیرات منفی روحی بسیاری برای دانش آموزان به بار خواهد آورد.

وی می گوید: متأسفانه بداخلاقی و نکات غیر اخلاقی بسیاری در پارک کوثر مشاهده می شود و از لحاظ امنیتی در حد بسیار ضعیف است به گونه ای که در اجرای برنامه های فرهنگی برای کودکان و نوجوانان با مشکل مواجه هستیم.

آزار و اذیت بچه های مسجد فاطمیه از سوی اراذل و اوباش

طلبه آمر به معروف و ناهی از منکر با بیان اینکه بارها شاهد اذیت شدن بچه های مسجد از سوی اراذل و اوباش بودیم، گفت: از امور پارک ها و شهرداری منطقه 2 می خواهیم که به پارک رسیدگی کنند و در صورت امکان فنسی دور ریل قطار بکشند تا اراذل و اوباش نتوانند وارد پارک شوند.

عیادت مسؤولان اهوازی از طلبه مجروح آمر به معروف و ناهی از منکر

در همین راستا هیأتی به نمایندگی از حضرت آیت الله موسوی جزایری با طلبه ناهی از منکر اهوازی دیدار کرد.

این هیأت به ریاست حجت الاسلام والمسلمین پیمان علی نژاد، مسؤول دفتر تبلیغات اسلامی استان خوزستان دیداری با این طلبه داشت و پیگیر مراحل مداوا و اقدامات صورت گرفته برای دستگیری مرتکبان جرم شد.

از سوی دیگر در شب های گذشته معاون فرهنگی شهرداری اهواز و مسؤول حوزه 7 شهری ناحیه امام حسین(ع) نیز با این طلبه ناهی از منکر دیدار داشتند.

عامل ضرب و شتم طلبه از ساکنان محله نیست

پرویز دغاغله، شهردار منطقه 2 اهواز اظهار داشت: موحدین غربی آرامترین منطقه کیانپارس اهواز و مسجد آن مملو از نمازگزاران است و ساکنان نیز از همدیگر شناخت کافی دارند و قطعا عاملان چنین جنایتی از ساکنان منطقه نیستند.

شهردار منطقه 2 اهواز با بیان اینکه به صورت جدی پیگیر حمله اراذل و اوباش به طلبه مدرسه فاطمیون خواهیم شد، تصریح کرد: ساکنان منطقه موحدین همدیگر را به اسم و فامیل صدا می زنند و برنامه های فرهنگی و مذهبی بسیاری را در کنار یکدیگر برگزار می کنند و تاکنون چنین پیشامدی روی نداده است.

دغاغله با بیان اینکه تأمین امنیت پارک ها با نیروی انتظامی است، گفت: نیروی انتظامی مرتب کار گشت را در سطح منطقه انجام می دهد و نیروهای اجرائیات شهرداری نیز حضور دارند اما از آنجا که نیروی پیمانکار هستند چندان به اوامرشان در خصوص ضرورت رعایت امنیت، نظم و انضباط در پارک ها توجه نمی شود.

وی با بیان اینکه نیروهای اجرائیات بیشتر در بحث سد معبر و مقابله با عرضه قلیان برخورد می کنند، عنوان داشت: پارک کوثر مورد استفاده مردم محلی و خالی از هرگونه اراذل و اوباش است و حضور چنین اراذلی متعلق به سایر مناطق و برای برهم زدن نظم منطقه است که قطعا بررسی ها و برخوردهای لازم صورت خواهد گرفت.

ضرورت برخورد با برهم زنندگان امنیت

حجت الاسلام حسن قاسمی، مدیر مدرسه فاطمیون، در رابطه با حمله اراذل و اوباش به طلبه آمر به معروف و ناهی از منکر مدرسه عنوان داشت: این طلبه جوان پیش از آنکه در حوزه عضویت داشته باشد از فعالان فرهنگی مسجد فاطمیه است و پایگاه بسیج مسجد پیگیر کارهای این طلبه است.

مدیر مدرسه فاطمیون با بیان اینکه فضای پیرامونی مسجد و حوزه بسیار امن است، اظهار داشت: سال های بسیار است که فعالیت های فرهنگی و آموزشی طلاب در پارک کوثر صورت می گیرد و چنین حادثه ای نادر است.

این مقام مسؤول ابراز داشت: این احتمال وجود دارد که عده ای به خودی خود دنبال بر هم زدن امنیت هستند.

حجت الاسلام قاسمی پیگیری حمله به طلبه آمر به معروف و ناهی از منکر را خواستار شد و خاطرنشان کرد: اگر جوانان حزب اللهی حضورشان را در صحنه کم کنند اراذل و اوباش فرصت خودنمایی پیدا می کنند.

محکومیت شدید حمله به طلبه آمر به معروف و ناهی از منکر از سوی حوزه علمیه خوزستان

حجت الاسلام مسعود بهرام پور، مدیر حوزه علمیه خوزستان در رابطه با حمله اراذل و اوباش به طلبه آمر به معروف و ناهی از منکر اهواز در 12 خردادماه اظهار داشت: باتوجه به تعطیلات این هفته تاکنون پیگیری حقوقی به صورت جدی از سوی مرکز مدیریت حوزه علمیه صورت نگرفته اما خدا را شکر حال عمومی طلبه خوب و جراحت های وارده سطحی است.

مدیر حوزه علمیه خوزستان با بیان اینکه در زمینه برخورد با عاملان باید دستگاه های امنیتی به ویژه ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر وارد و پیگیر شوند، خاطرنشان کرد: طلبه مضروب نیروی ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر است و در این خصوص مجوز دارد.

این مقام مسؤول ابراز امیداوری کرد تا ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر استان تا حصول نتیجه نهایی پیگیر قضیه شوند؛ چرا که ضارب به راحتی قابل شناسایی است.

پرونده ضرب و شتم طلبه آمر به معروف و ناهی از منکر تحت عنوان درگیری در دادگاه تشکیل شده است

از سوی دیگر کهزاد سروستانی، جانشین دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان با بیان اینکه پرونده ای در رابطه با طلبه آمر به معروف و ناهی از منکر تحت عنوان درگیری در دادگاه تشکیل شده است، افزود: هنوز گزارشات پرونده به علت تعطیلی دست ما نرسیده است هر چند که پیگیر مسأله خواهیم بود.

جانشین دبیر ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر استان با بیان اینکه حمایت های قانونی در رابطه با آمران به معروف و ناهیان از منکر وجود دارد، تصریح کرد: ماده 11 قانون حمایت از آمران به معروف می گوید که دستیار قضایی مکلف است که شعباتی را در حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر داشته باشد که چنین مسأله ای وجود دارد.

این مقام مسؤول عنوان داشت: شعبه اول بازپرسی مسؤول رسیدگی به پرونده ها و حمایت های قانونی از آمران به معروف است.

اما امیری فر، مدیر عامل سازمان پارک ها می گوید: در این خصوص تابع معاونت خدمات شهری و معاونت فرهنگی شهرداری هستیم و آمادگی داریم تا اوامر آنها را اجرا کنیم./۹۴۵۶/ز۵۰۲/س

ارسال نظرات