۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۹
کد خبر: ۵۶۶۳۴۹
آیت الله سبحانی در جلسه تفسیر قرآن:

ایمان آوردن فرعونی ارزش ندارد | در مکتب اسلام عمل و سرچشمه آن باید نیک باشد

حضرت آیت الله سبحانی با تأکید بر این که انسان باید ایمان و عمل را در طول زندگی خودش داشته باشد، گفت: ایمان آوردن فرعونی در لحظه آخر بعد از یک عمر شرک و کفر هیچ ارزشی ندارد.
حضرت آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن که در مدرسه علمیه حجتیه قم برگزار شد، در تفسیر آیات هفدهم و هجدهم سوره توبه اظهار داشت: در روز گذشته عرض کردیم عمل و سرچشمه آن باید پاک باشد تا ارزش پیدا کند به همین جهت مشرکان که شرط دوم عمل را ندارند نباید به سمت مساجد بروند.

وی عنوان کرد: مکتب اسلام با مکتب غرب فرق می‌ کند، غرب می‌ گوید عمل همین که نیک باشد کافی است ولی اسلام می‌ گوید نه تنها عمل باید خیر باشد بلکه سرچشمه آن نیز پاک باشد از این رو در قرآن کریم عملی که برای ریا، خودنمایی، زخم زبان و منت گذاشتن صورت گرفته باشد مردود شناخته شده است.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به معنای عبارت «اقام الصلاه» ابراز داشت: معنای اقامه نماز در حقیقت یعنی با شروط و آداب درست آن به جا بیاورد همچنانکه درروایات داریم در خواندن نماز برخی همچون کلاغی هستند که برای برداشتن دانه مرتب نوک خود را بر زمین می‌ زنند و برمی دارند.

وی افزود: عبارت «فعسی ان یکونو من المهتدین» برای این است که انسان به اعمال خودش یقین نداشته باشد بلکه این اعمال و کارهای نیک می‌ تواند زمینه را برای هدایت انسان فراهم کند به همین جهت خداوند فرموده است: «شاید از جمله هدایت یافتگان باشند» از این رو این عبارت از جانب انسان ها خوانده می‌ شود نه خداوند چراکه برای خدا احتمال معنی ندارد و او به عاقبت امور آگاهی کامل دارد.

این مرجع تقلید یادآور شد: این قسمت آیه نشان گر بحث دیگری است که در صحیح بخاری نیز به آن اشاره شده است و آن این است که وقتی مؤمنان یقین به هدایت صد در صدی ندارند پس تکلیف برای افراد غیر مؤمن مشخص است که در معرض خطر عظیم قرار دارد، همچنانکه اگر پدری به فرزند بزرگ خودش تذکری جدی بدهد تکلیف برای فرزندان کوچکتر مشخص می‌ شود.

وی با تأکید بر این که بشر نباید فریب اعمال خودش را بخورد، ابراز داشت: مهم پایان کار انسان است همچنانکه در زمان اهل بیت(ع) افراد زیادی ابتدا در رکاب امیرمؤمنان و امام حسین(ع) بودند ولی در آخر قاتل ائمه(ع) شدند که یکی از آنها عمر بن سعد است که حتی در آخر ملحد هم شد.

حضرت آیت الله سبحانی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: البته ایمان در لحظه ای که انسان در حال مرگ است ارزشی ندارد به این معنا که اگر فردی تمام عمر خود را در کفر و شرک و معصیت باشد نمی تواند در لحظه آخر اسلام بیاورد و رستگار شود، همچنانکه فرعون وقتی در حال غرق شدن بود ابراز ایمان آوردن کرد ولی خداوند ایمان او را نپذیرفت./1330/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات